Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Psychotherapie 2/2013

01-03-2013 | Artikel

Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking

Auteur: Richard Vuijk

Gepubliceerd in: Tijdschrift voor Psychotherapie | Uitgave 2/2013

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De geboden zorg aan mensen met een verstandelijke beperking en die aan mensen met een psychiatrische aandoening groeit weer langzaam naar elkaar toe. Bijna honderd jaar werd deze zorg vooral in aparte circuits verleend. Er is steeds meer aandacht voor psychische problemen en psychiatrische stoornissen bij mensen met een verstandelijke beperking. Dit heeft onder meer geleid tot een groeiend aanbod van (psychotherapeutische) behandelingen en de oprichting van gespecialiseerde ggz-teams voor deze doelgroep. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van een mogelijk psychotherapeutisch behandelaanbod voor volwassen cliënten met een lichte verstandelijke beperking (LVB). Tevens wordt beschreven hoe de psychotherapeut kan afstemmen op de cliënt met een LVB, door uit te gaan van en rekening te houden met de specifieke cognitieve, sociale, emotionele en persoonlijkheidskenmerken, passend bij de ontwikkelingsleeftijd van de cliënt.
Literatuur
go back to reference American Association on Intellectual and Developmental Disabilities (2010). Intellectual disability: definition, classification and systems of supports (11th ed.).Washington:AAIDD. American Association on Intellectual and Developmental Disabilities (2010). Intellectual disability: definition, classification and systems of supports (11th ed.).Washington:AAIDD.
go back to reference American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-IV-TR).Washington,DC: APA. American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-IV-TR).Washington,DC: APA.
go back to reference Bannink, F. (2009a). Oplossingsgerichte therapie. In S. Colijn, H. Snijders, M. Thunissen, S. Bögels & W. Trijsburg (red.), Leerboek psychotherapie (pp. 763-773). Utrecht: de Tijdstroom. Bannink, F. (2009a). Oplossingsgerichte therapie. In S. Colijn, H. Snijders, M. Thunissen, S. Bögels & W. Trijsburg (red.), Leerboek psychotherapie (pp. 763-773). Utrecht: de Tijdstroom.
go back to reference Bannink, F. (2009b). Positieve psychologie in de praktijk. Amsterdam: Hogrefe. Bannink, F. (2009b). Positieve psychologie in de praktijk. Amsterdam: Hogrefe.
go back to reference Beail,N. (2003). WhatWorks for people with mental retardation? Critical commentary on cognitive-behavioral and psychodynamic psychotherapy research. Mental Retardation, 41, 468-472.PubMedCrossRef Beail,N. (2003). WhatWorks for people with mental retardation? Critical commentary on cognitive-behavioral and psychodynamic psychotherapy research. Mental Retardation, 41, 468-472.PubMedCrossRef
go back to reference Beail,N. & Jackson, T. (2009). Psychodynamic formulation. In P. Sturme (red.), Clinical case formulation: varieties in approaches.New York:Wiley. Beail,N. & Jackson, T. (2009). Psychodynamic formulation. In P. Sturme (red.), Clinical case formulation: varieties in approaches.New York:Wiley.
go back to reference Beijers,M. (1997). Zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Leiden: SMD. Beijers,M. (1997). Zorg voor mensen met een verstandelijke beperking. Leiden: SMD.
go back to reference Bhaumik, S., Gangadharan, S. & Russell, P.S.S. (2011). Psychological treatments in intellectual disability: the challenges of building a good evidence base. British Journal of Psychiatry, 198, 428-430.PubMedCrossRef Bhaumik, S., Gangadharan, S. & Russell, P.S.S. (2011). Psychological treatments in intellectual disability: the challenges of building a good evidence base. British Journal of Psychiatry, 198, 428-430.PubMedCrossRef
go back to reference Bode, C. de & Bom, H. (2008). Gewoon leven met ongewone handicaps. Effectief begeleiden van mensen met een verstandelijke handicap met de B2 methodiek. Soest: Nelissen. Bode, C. de & Bom, H. (2008). Gewoon leven met ongewone handicaps. Effectief begeleiden van mensen met een verstandelijke handicap met de B2 methodiek. Soest: Nelissen.
go back to reference Bom, H. (2008). Verstandelijke handicap. In A. Savenije, M.J. van Lawick & E.T.M. Reijmers (red.), Handboek systeemtherapie (pp. 599-607). Utrecht: de Tijdstroom. Bom, H. (2008). Verstandelijke handicap. In A. Savenije, M.J. van Lawick & E.T.M. Reijmers (red.), Handboek systeemtherapie (pp. 599-607). Utrecht: de Tijdstroom.
go back to reference Borthwick-Duffy, S.A. (1994). Epidemiology and prevalence of psychopathology in people with mental retardation. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 62, 17-27.PubMedCrossRef Borthwick-Duffy, S.A. (1994). Epidemiology and prevalence of psychopathology in people with mental retardation. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 62, 17-27.PubMedCrossRef
go back to reference Dankers, J. J. & Linden, A.A.M. van der (1994).Om het geluk van de zwakzinnige. De geschiedenis van Dennendal 1969-1994. Den Dolder: Dennendal. Dankers, J. J. & Linden, A.A.M. van der (1994).Om het geluk van de zwakzinnige. De geschiedenis van Dennendal 1969-1994. Den Dolder: Dennendal.
go back to reference Dekker, M., Douma, J., Ruiter, K. de & Koot, H. (2006). Aard, ernst, comorbiditeit en beloop van gedragsproblemen en psychiatrische stoornissen bij kinderen en jeugdigen met een verstandelijke beperking. In R. Didden (red.), In perspectief. Gedragsproblemen, psychiatrische stoornissen en lichte verstandelijke beperking (pp. 21-40). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Dekker, M., Douma, J., Ruiter, K. de & Koot, H. (2006). Aard, ernst, comorbiditeit en beloop van gedragsproblemen en psychiatrische stoornissen bij kinderen en jeugdigen met een verstandelijke beperking. In R. Didden (red.), In perspectief. Gedragsproblemen, psychiatrische stoornissen en lichte verstandelijke beperking (pp. 21-40). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Delfos, M.F. (2011). Ontwikkeling in vogelvlucht. Ontwikkeling van kinderen en adolescenten (5e dr.). Amsterdam: Pearson. Delfos, M.F. (2011). Ontwikkeling in vogelvlucht. Ontwikkeling van kinderen en adolescenten (5e dr.). Amsterdam: Pearson.
go back to reference Didden, R. (2006a). Gedragsproblemen, psychiatrische stoornissen en lichte verstandelijke beperking: een inleiding. In R. Didden (red.), In perspectief. Gedragsproblemen, psychiatrische stoornissen en lichte verstandelijke beperking (pp. 3-20). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Didden, R. (2006a). Gedragsproblemen, psychiatrische stoornissen en lichte verstandelijke beperking: een inleiding. In R. Didden (red.), In perspectief. Gedragsproblemen, psychiatrische stoornissen en lichte verstandelijke beperking (pp. 3-20). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Didden, R. (2006b). Gedragsanalyse en cognitieve gedragstherapie bij mensen met een verstandelijke beperking: een tussenbalans. In R. Didden (red.), In perspectief. Gedragsproblemen, psychiatrische stoornissen en lichte verstandelijke beperking (pp. 101-126). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Didden, R. (2006b). Gedragsanalyse en cognitieve gedragstherapie bij mensen met een verstandelijke beperking: een tussenbalans. In R. Didden (red.), In perspectief. Gedragsproblemen, psychiatrische stoornissen en lichte verstandelijke beperking (pp. 101-126). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Didden, R., Collin, P. & Curfs, L. (2008). Psychopathologie bij mensen met een verstandelijke beperking. In W. Vandereycken, K. Hoogduin & P. Emmelkamp (red.), Handboek psychopathologie, deel 1. Basisbegrippen (4e dr., pp. 613-637). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Didden, R., Collin, P. & Curfs, L. (2008). Psychopathologie bij mensen met een verstandelijke beperking. In W. Vandereycken, K. Hoogduin & P. Emmelkamp (red.), Handboek psychopathologie, deel 1. Basisbegrippen (4e dr., pp. 613-637). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Didden, R., Oorsouw,W. van & Korzilius, H. (2006). Psychotherapeutische en gedragsanalytische interventies bij kinderen en volwassenen met een lichte verstandelijke beperking: een meta-analyse. In R. Didden (red.), In perspectief. Gedragsproblemen, psychiatrische stoornissen en lichte verstandelijke beperking (pp. 249-262). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Didden, R., Oorsouw,W. van & Korzilius, H. (2006). Psychotherapeutische en gedragsanalytische interventies bij kinderen en volwassenen met een lichte verstandelijke beperking: een meta-analyse. In R. Didden (red.), In perspectief. Gedragsproblemen, psychiatrische stoornissen en lichte verstandelijke beperking (pp. 249-262). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Didden, R., Stolker, J. J. & Hazel, T. van den (2012). Verstandelijk beperkten. In T. Ingenhoven, A. van Reekum, B. van Luyn & P. Luyten (red.), Handboek borderline persoonlijkheidsstoornis (pp. 443-449). Utrecht: de Tijdstroom. Didden, R., Stolker, J. J. & Hazel, T. van den (2012). Verstandelijk beperkten. In T. Ingenhoven, A. van Reekum, B. van Luyn & P. Luyten (red.), Handboek borderline persoonlijkheidsstoornis (pp. 443-449). Utrecht: de Tijdstroom.
go back to reference Dijkstra, I. (2011). Pionieren in de zorg voor licht verstandelijk gehandicapten. Interview Frans-Joris Esmeijer. GZ-psychologie, 1, 6-9. Dijkstra, I. (2011). Pionieren in de zorg voor licht verstandelijk gehandicapten. Interview Frans-Joris Esmeijer. GZ-psychologie, 1, 6-9.
go back to reference Došen, A. (1983). Psychische stoornissen bij zwakzinnige kinderen. Lisse: Swets & Zeitlinger. Došen, A. (1983). Psychische stoornissen bij zwakzinnige kinderen. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Došen, A. (2010). Psychische stoornissen, gedragsproblemen en verstandelijke handicap. Een integratieve benadering bij kinderen en volwassenen. Assen: Van Gorcum. Došen, A. (2010). Psychische stoornissen, gedragsproblemen en verstandelijke handicap. Een integratieve benadering bij kinderen en volwassenen. Assen: Van Gorcum.
go back to reference Engelhard, I., Rapee, R. & Vincken, M. (2008). Behandeling van een acute stressstoornis na een eenmalige traumatische ervaring. In C. Braet & S. Bögels (red.), Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten (pp. 369-386). Amsterdam: Boom. Engelhard, I., Rapee, R. & Vincken, M. (2008). Behandeling van een acute stressstoornis na een eenmalige traumatische ervaring. In C. Braet & S. Bögels (red.), Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychische klachten (pp. 369-386). Amsterdam: Boom.
go back to reference Erikson, E. (1959). Identity and the life cycle. New York: International University Press. Erikson, E. (1959). Identity and the life cycle. New York: International University Press.
go back to reference Geyskens, T. (2012). Verstandelijke handicap en basale driftproblematiek. Een casus. Tijdschrift voor Psychoanalyse, 18, 177-186. Geyskens, T. (2012). Verstandelijke handicap en basale driftproblematiek. Een casus. Tijdschrift voor Psychoanalyse, 18, 177-186.
go back to reference Graaff, F. de (1999). Mensen met een (zeer) ernstige verstandelijke handicap. Houten/Diegem: Bohn Stafleu van Loghum. Graaff, F. de (1999). Mensen met een (zeer) ernstige verstandelijke handicap. Houten/Diegem: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Groef, J. de (2011). Psychoanalyse en handicap. In J. Dirkx, M. Hebbrecht, A.W.M. Mooij & R. Vermote (red.), Handboek psychodynamiek. Een verdiepende kijk op psychiatrie en psychotherapie (pp. 549-555). Utrecht: de Tijdstroom. Groef, J. de (2011). Psychoanalyse en handicap. In J. Dirkx, M. Hebbrecht, A.W.M. Mooij & R. Vermote (red.), Handboek psychodynamiek. Een verdiepende kijk op psychiatrie en psychotherapie (pp. 549-555). Utrecht: de Tijdstroom.
go back to reference Grootenboer, J. (1998). De doelgroep. In S.Windemuller, B.E.B.M. Huskens, J. Grootenboer & J.M. Teeuwisse (red.), Psychotherapie bij licht verstandelijk gehandicapte kinderen en jongeren (pp. 5-11). Assen: Van Gorcum. Grootenboer, J. (1998). De doelgroep. In S.Windemuller, B.E.B.M. Huskens, J. Grootenboer & J.M. Teeuwisse (red.), Psychotherapie bij licht verstandelijk gehandicapte kinderen en jongeren (pp. 5-11). Assen: Van Gorcum.
go back to reference Hassiotis, A., Serfaty, M., Azam, K., Strydom, A., Martin, S., Parkes, C., e.a. (2011). Cognitive behaviour therapy (CBT) for anxiety and depression in adults with mild intellectual disabilities (ID): a pilot randomised controlled trial. Internet: www.trialsjournal.com/content/12/1/95. Hassiotis, A., Serfaty, M., Azam, K., Strydom, A., Martin, S., Parkes, C., e.a. (2011). Cognitive behaviour therapy (CBT) for anxiety and depression in adults with mild intellectual disabilities (ID): a pilot randomised controlled trial. Internet: www.trialsjournal.com/content/12/1/95.
go back to reference Kohlberg, L. (1976). Collected papers on moral development and moral education. Cambridge,MA: Centre for Moral Education. Kohlberg, L. (1976). Collected papers on moral development and moral education. Cambridge,MA: Centre for Moral Education.
go back to reference Kraijer,D. & Plas, J. (2006). Handboek psychodiagnostiek en beperkte begaafdheid. Amsterdam: Harcourt Assessment. Kraijer,D. & Plas, J. (2006). Handboek psychodiagnostiek en beperkte begaafdheid. Amsterdam: Harcourt Assessment.
go back to reference Kristeva, J. (2003). Lettre au président de la République sur les citoyens en situation de handicap, à l’usage de ceux qui le sont et de ceux qui ne le sont pas. Parijs: Fayard. Kristeva, J. (2003). Lettre au président de la République sur les citoyens en situation de handicap, à l’usage de ceux qui le sont et de ceux qui ne le sont pas. Parijs: Fayard.
go back to reference Landelijk Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie (2012).Website: www.kenniscentrum-kjp.nl/nl/professionals/themas/lvb/inleiding/lichtverstandelijke-beperking-inleiding.html. Landelijk Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie (2012).Website: www.kenniscentrum-kjp.nl/nl/professionals/themas/lvb/inleiding/lichtverstandelijke-beperking-inleiding.html.
go back to reference Lietaer, G. (2010). Contouren van het cliëntgericht-experiëntiële paradigma. In G. Lietaer, G. Vanaerschot, J.A. Snijders & R. J. Takens (red.), Handboek gesprekstherapie. De persoonsgerichte experiëntiële benadering (pp.11-24). Utrecht: de Tijdstroom. Lietaer, G. (2010). Contouren van het cliëntgericht-experiëntiële paradigma. In G. Lietaer, G. Vanaerschot, J.A. Snijders & R. J. Takens (red.), Handboek gesprekstherapie. De persoonsgerichte experiëntiële benadering (pp.11-24). Utrecht: de Tijdstroom.
go back to reference Menolascino, F. J. (1970). Psychiatric approach to the mental retardation.New York: Basic Books. Menolascino, F. J. (1970). Psychiatric approach to the mental retardation.New York: Basic Books.
go back to reference Peters, H. (2009). Psychotherapie bij verstandelijk gehandicapten. In S. Colijn, H. Snijders, M. Thunissen, S. Bögels & W. Trijsburg (red.), Leerboek psychotherapie (pp. 853-864). Utrecht: de Tijdstroom. Peters, H. (2009). Psychotherapie bij verstandelijk gehandicapten. In S. Colijn, H. Snijders, M. Thunissen, S. Bögels & W. Trijsburg (red.), Leerboek psychotherapie (pp. 853-864). Utrecht: de Tijdstroom.
go back to reference Piaget, J. (1953). The child’s Construction of reality. London: Routledge . Piaget, J. (1953). The child’s Construction of reality. London: Routledge .
go back to reference Ponsioen, A. (2010). Een kind met mogelijkheden. Een andere kijk op LVG-kinderen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Ponsioen, A. (2010). Een kind met mogelijkheden. Een andere kijk op LVG-kinderen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Ponsioen, A. & Plas, J. (2008). Verstandelijke beperking. In P. Prins & C. Braet (red.), Handboek klinische ontwikkelingspsychologie (449-475). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Ponsioen, A. & Plas, J. (2008). Verstandelijke beperking. In P. Prins & C. Braet (red.), Handboek klinische ontwikkelingspsychologie (449-475). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Pörtner, M. (1990). Client-centered therapy with mentally retarded persons: Catherine and Ruth. In G. Lietaer, J. Rombouts & R. van Balen (Eds.), Client-centered and experiential psychotherapy in the nineties (pp. 659-669). Leuven: University Press. Pörtner, M. (1990). Client-centered therapy with mentally retarded persons: Catherine and Ruth. In G. Lietaer, J. Rombouts & R. van Balen (Eds.), Client-centered and experiential psychotherapy in the nineties (pp. 659-669). Leuven: University Press.
go back to reference Roeden, J. & Bannink, F. (2007). Handboek oplossingsgericht werken met licht verstandelijk beperkte cliënten. Amsterdam: Pearson. Roeden, J. & Bannink, F. (2007). Handboek oplossingsgericht werken met licht verstandelijk beperkte cliënten. Amsterdam: Pearson.
go back to reference Shapiro, F. (1989). Efficacy of the eye movement desensitization procedure in the treatment of traumatic memories. Journal of Traumatic Stress, 10, 523-526. Shapiro, F. (1989). Efficacy of the eye movement desensitization procedure in the treatment of traumatic memories. Journal of Traumatic Stress, 10, 523-526.
go back to reference Sturmey, P. (2004). Cognitive therapy with people with intellectual disabilities: A selective review and critique. Clinical Psychology and Psychotherapy, 11, 222-232.CrossRef Sturmey, P. (2004). Cognitive therapy with people with intellectual disabilities: A selective review and critique. Clinical Psychology and Psychotherapy, 11, 222-232.CrossRef
go back to reference Szymanski, L.S. (1977). Psychiatric diagnostic evaluation of mentally retarded individuals. Journal of American Academy of Child Psychiatry, 16, 67-87.CrossRef Szymanski, L.S. (1977). Psychiatric diagnostic evaluation of mentally retarded individuals. Journal of American Academy of Child Psychiatry, 16, 67-87.CrossRef
go back to reference Teggelaar, J., Bosch, J. van den & Monster, T. (2008). Oplossingsgericht werken met mensen met een verstandelijke handicap.'; Barneveld: Nelissen. Teggelaar, J., Bosch, J. van den & Monster, T. (2008). Oplossingsgericht werken met mensen met een verstandelijke handicap.'; Barneveld: Nelissen.
go back to reference Tharner, G. (2006). Over de toepassing van EMDR bij de behandeling van mensen met een lichte verstandelijke beperking. In R. Didden (red.), In perspectief. Gedragsproblemen, psychiatrische stoornissen en lichte verstandelijke beperking (pp. 145-168). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Tharner, G. (2006). Over de toepassing van EMDR bij de behandeling van mensen met een lichte verstandelijke beperking. In R. Didden (red.), In perspectief. Gedragsproblemen, psychiatrische stoornissen en lichte verstandelijke beperking (pp. 145-168). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Twint, B. & Kouwen, B. van (2011). De Affectief Bewuste Benadering. Het op maat begeleiden van mensen met een verstandelijke beperking. Amsterdam: Boom/Nelissen. Twint, B. & Kouwen, B. van (2011). De Affectief Bewuste Benadering. Het op maat begeleiden van mensen met een verstandelijke beperking. Amsterdam: Boom/Nelissen.
go back to reference Vandeweerdt, M., Travers, E.& Bauwens (2007). Kom binnen. Therapeutische ontmoetingen met mensen met een verstandelijke handicap. Een praktijkboek voor hulpverleners en therapeuten. Antwerpen: Garant. Vandeweerdt, M., Travers, E.& Bauwens (2007). Kom binnen. Therapeutische ontmoetingen met mensen met een verstandelijke handicap. Een praktijkboek voor hulpverleners en therapeuten. Antwerpen: Garant.
go back to reference Vonk, J. & Hosmar, A. (2009). Emotionele ontwikkeling bij mensen met een beperking. Een denk- en handelingskader voor de praktijk. Leuven: Acco. Vonk, J. & Hosmar, A. (2009). Emotionele ontwikkeling bij mensen met een beperking. Een denk- en handelingskader voor de praktijk. Leuven: Acco.
go back to reference Vugts-de Groot, B. (2012).Werken met ontwikkelingsleeftijden. Afstemmen op mensen met een verstandelijke beperking. Amsterdam: Boom/Nelissen. Vugts-de Groot, B. (2012).Werken met ontwikkelingsleeftijden. Afstemmen op mensen met een verstandelijke beperking. Amsterdam: Boom/Nelissen.
go back to reference Willner, P. (2005). The effectiveness of psychotherapeutic interventions for people with learning disabilities: a critical review. Journal of Intellectual Disability Research, 49, 73-85.PubMedCrossRef Willner, P. (2005). The effectiveness of psychotherapeutic interventions for people with learning disabilities: a critical review. Journal of Intellectual Disability Research, 49, 73-85.PubMedCrossRef
go back to reference Young, J.E., Klosko, J.S.&Weishaar (2005). Schemagerichte therapie. Handboek voor therapeuten. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Young, J.E., Klosko, J.S.&Weishaar (2005). Schemagerichte therapie. Handboek voor therapeuten. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Zigler, E., Bennett-Gates,D., Hodapp, R. & Henrich, C.C. (2002). Assessing personality traits of individuals with mental retardation. American Journal of Mental Retardation, 107, 181-193.PubMedCrossRef Zigler, E., Bennett-Gates,D., Hodapp, R. & Henrich, C.C. (2002). Assessing personality traits of individuals with mental retardation. American Journal of Mental Retardation, 107, 181-193.PubMedCrossRef
Metagegevens
Titel
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking
Auteur
Richard Vuijk
Publicatiedatum
01-03-2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Tijdschrift voor Psychotherapie / Uitgave 2/2013
Print ISSN: 0165-1188
Elektronisch ISSN: 1876-5637
DOI
https://doi.org/10.1007/s12485-013-0017-5

Andere artikelen Uitgave 2/2013

Tijdschrift voor Psychotherapie 2/2013 Naar de uitgave

Inleiding

Inleiding