Skip to main content
Top

2006 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Psychosociale werkstressmodellen

Auteurs : Jan de Jonge, Pascale Le Blanc, Wilmar Schaufeli

Gepubliceerd in: De psychologie van arbeid en gezondheid

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Werknemers in geïndustrialiseerde landen kregen de afgelopen jaren in toenemende mate te makenmet veranderingen in en rondomde arbeid. Zo is er sprake van een intensivering van de arbeid, zich uitend in een hoge werkdruk. En van een verschuiving van fysieke belasting naar mentale en emotionele belasting, onder andere ten gevolge van een toename van het aantal werknemers dat in de dienstensector werkzaam is. Voorts is er een bijna continu proces van organisatieverandering gaande en worden er voortdurend nieuwe productie- en managementconcepten ingevoerd. Ten slotte wordt het psychologisch contract – dat wil zeggen, de verwachting die werknemers koesteren over een billijke verhouding tussen hun inspanningen ten behoeve van de organisatie en de materiële en immateriële beloning die daartegenover staat – in toenemende mate aangetast.

Metagegevens
Titel
Psychosociale werkstressmodellen
Auteurs
Jan de Jonge
Pascale Le Blanc
Wilmar Schaufeli
Copyright
2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-6556-2_2