Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

05-07-2016 | Uitgave 1/2017

Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment 1/2017

Psychopathic Traits and Delinquency Trajectories in Adolescence

Tijdschrift:
Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment > Uitgave 1/2017
Auteurs:
Selma Salihovic, Håkan Stattin

Abstract

The utility of psychopathic traits predicting various forms of antisocial behavior has been demonstrated extensively. However, there are mixed results concerning which of the three psychopathic personality dimensions—callous and unemotional traits, grandiose and manipulative interpersonal style, impulsive-irresponsible behavior—is the best predictor of antisocial behavior in adolescence. In this study, we examined developmental trajectories of antisocial behavior over four years in adolescence and psychopathic traits as predictors of these trajectories. Participants were 811 adolescents from a longitudinal community sample (M age = 14). Results showed that four trajectories described the development of antisocial behavior from early to middle adolescence in the current sample. Both grandiose-manipulative traits and impulsive-irresponsible behavior were significant predictors of the high and elevated trajectories whereas callous-unemotional traits were not. Our findings underline the importance of studying the dimensions of the psychopathy constructs uniquely and independently of each other.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2017

Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment 1/2017 Naar de uitgave