Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

19-12-2015 | Uitgave 3/2016

Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment 3/2016

Psychometric Validation of a Simplified Form of the PICTS for Low-Reading Level Populations

Tijdschrift:
Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment > Uitgave 3/2016
Auteurs:
David J. Disabato, Johanna B. Folk, John Wilson, Sharen Barboza, Jordan Daylor, June Tangney

Abstract

The Psychological Inventory of Criminal Thinking Styles (PICTS) is one of the most widely used measures of criminal thinking. Although the PICTS has adequate psychometric qualities with many general population inmates, the measurement confound of reading ability may decrease its construct validity in low-literacy inmates. To help resolve this confound, we present psychometric evaluation of a simplified version of the PICTS (PICTS-SV) in which item language was simplified but item content was preserved. We first conducted Lexile analyses to confirm the reading level of the PICTS-SV is significantly lower than the original PICTS (i.e., sixth grade versus ninth grade). We then tested a bifactor model to confirm the PICTS-SV contains the same two factors as the original PICTS: proactive and reactive criminal thinking. These PICTS-SV results are commensurate with the factor structure of the original PICTS. Results suggest the PICTS-SV is a valid alternative for assessing criminal thinking in inmates with low reading ability.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2016

Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment 3/2016 Naar de uitgave