Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

08-08-2017 | Original Article | Uitgave 2/2018

Child Psychiatry & Human Development 2/2018

Psychometric Evaluation of the interRAI Child and Youth Mental Health Disruptive/Aggression Behaviour Scale (DABS) and Hyperactive/Distraction Scale (HDS)

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 2/2018
Auteurs:
Chloe Lau, Shannon L. Stewart, Donald H. Saklofske, Paul F. Tremblay, John Hirdes

Abstract

The present study aims to validate the interRAI Child and Youth Mental Health (interRAI ChYMH), Disruptive/Aggression Behaviour Scale (DABS) and Hyperactive/Distraction Scale (HDS). Data were collected from children/youth aged 4–18 (N = 3464) across 39 mental health agencies in Ontario, Canada. Unrestricted factor analysis using polychoric correlation matrices and Samejima’s graded item response theory (IRT) parameterizations were conducted for both measures. Scores on the HDS and DABS were also compared amongst children/youth diagnosed with attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD) and disruptive behaviour disorder (DBD) respectively using DSM-IV criteria. Results from the factor analysis and IRT analysis demonstrated good measurement properties. Using a receiver operating characteristics curve, the area under the curve (AUC) for the HDS and DABS is 0.79 and 0.75 for a diagnosis of ADHD and DBD respectively. Overall, converging results suggest that the interRAI HDS and DABS may serve as effective measures that detect externalizing mental health indicators.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2018

Child Psychiatry & Human Development 2/2018 Naar de uitgave