Skip to main content
main-content

29-06-2017 | Psychologie | Nieuws

Yoga en ademhalingsoefeningen helpen bij depressie

Om een zware depressie te verlichten is het goed om minimaal twee keer per week yoga en diepe ademhalingsoefeningen te doen. Dat is mogelijk een goed alternatief voor de medicatie die bij een depressie worden voorgeschreven. Denk hierbij aan antidepressiva, die slechts in de helft van de gevallen blijken te werken.

Dat de symptomen van een chronische depressie aanzienlijk verminderen met het doen van deze oefeningen werd ontdekt door wetenschappers van het Medisch Centrum van de Universiteit van Boston. Ze gebruikten yoga en ademhalingsoefeningen – met een frequentie van vijf per minuut – bij een groep mensen met een ernstige depressieve stoornis. Sommige deelnemers hadden nooit eerder antidepressiva gebruikt. Anderen namen de geneesmiddelen in een stabiele dosis gedurende een periode van meer dan drie maanden.

Iyengar yoga

De precieze bewegingen en adembeheersingstechnieken die door de deelnemers – met leeftijden tussen de 18 en 64 jaar oud – gebruikt werden, zijn afkomstig uit de Iyengar yoga. Er werd gedurende drie maanden een frequentie van twee à drie keer les per week toegepast, gecombineerd met het doen van oefeningen thuis.

Door beide groepen werd een aanzienlijke verlichting van de symptomen gerapporteerd. Opvallend was dat de deelnemers die drie lessen per week volgden het beter deden dan de  groep die twee keer per week lessen volgde. Maar deze laatste frequentie bleek ook te helpen. En dat is misschien wel een voordeel voor mensen met drukke levens wel beter haalbaar, zo vonden de onderzoekers.

Journal of Alternative and Complementary Medicine, 2017; doi: 10.1089/acm.2016.0140

Bron: nedkad.nl

Gerelateerde informatie

Aanbevolen

28-02-2017 | ORTHOGONAL ROTATION IN CONSCIOUSNESS | Uitgave 2/2017

Yoga


Aanbevolen

23-08-2016 | ORIGINAL PAPER | Uitgave 1/2017 Open Access

Mindful2Work: Effects of Combined Physical Exercise, Yoga, and Mindfulness Meditations for Stress Relieve in Employees. A Proof of Concept Study

Work-related stress and associated illness and burnout is rising in western society, with now as much as almost a quarter of European and half of USA’s employees estimated to be at the point of burnout. Mindfulness meditation, yoga, and physical …


Aanbevolen

28-04-2017 | ORIGINAL PAPER | Uitgave 5/2017

Ashtanga Yoga for Psychological Well-being: Initial Effectiveness Study

Ashtanga is a traditional form of yoga combining vigorous exercise and controlled breathing with the goal of inducing a meditative state through its physical practice. In this study, we examined the effectiveness of Ashtanga yoga as an …


Aanbevolen

01-06-2014 | Gesignaleerd | Uitgave 3/2014

De stressreducerende effecten van yoga

Yoga is een oude techniek om lichamelijke en geestelijke gezondheid te bevorderen door het aannemen van houdingen, het reguleren van de ademhaling en te mediteren.




Onze productaanbevelingen

BSL Psychologie Totaal

Met BSL houdt u eenvoudig en efficiënt uw vak bij. Met een online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, tijdschriften en online nascholing. Denk hierbij aan e-learnings en web-tv's. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.