Skip to main content
main-content

14-02-2017 | Psychologie | Nieuws

Verslaafde leert moeilijk aan wanneer een beloning te verwachten

Verslaafden leren moeilijk aan wanneer zij een beloning kunnen verwachten. Dit leerprobleem kan verklaren waarom zij gevoeliger zijn voor verslaving en dus moeilijk van hun verslaving afkomen. Dit concluderen onderzoekers van het Radboudumc en de Radboud Universiteit op basis van een uitgebreide literatuurstudie die op 1 februari in JAMA Psychiatry werd gepubliceerd.


Beloningsgevoeligheid

Iemand met een verslaving verwerkt beloningen anders in de hersenen dan iemand zonder verslaving. Of ze meer of minder gevoelig voor beloningsprikkels zijn, die niet voortkomen uit de verslavende middelen zelf was lange tijd onduidelijk. 

Door 25 onderzoeken over beloningsgevoeligheid bij alcohol-, nicotine-, cocaïne- en gokverslaving te combineren en de hersenbeelden uit deze studies te analyseren, ontdekten onderzoekers Arnt Schellekens (Radboudumc) en Guillaume Sescousse en Maartje Luijten (Radboud Universiteit) dat er een belangrijk verschil is in de hersenactiviteit tussen de verwachting van een beloning en het ontvangen van de beloning. In totaal vergeleken zij 643 verslaafde en 609 niet-verslaafde mensen met elkaar.

Zowel patiënten met een drugs- als gokverslaving blijken minder gevoelig te reageren op de voorspelling van een geldbeloning. Voor het ontvangen van de beloning waren mensen met een drugsverslaving juist gevoeliger. Bij mensen met een gokverslaving werd dit effect niet gevonden.

Leerprobleem

Beloningsprikkels zijn een belangrijk onderdeel voor het aanleren van gedrag. De onderzoekers denken dat hun bevindingen betekenen dat leerproblemen ten grondslag liggen aan verslaving. Doordat er sprake is van verstoring van beloningsprocessen, kunnen deze mensen niet leren wanneer zij de geldelijke beloning ook echt mogen verwachten. Dit kan mogelijk verklaren waarom het deze mensen niet lukt andere keuzes te maken dan het gebruik van drugs, of het blijven gokken.

Behandeling

Vervolgonderzoek zal moeten uitwijzen of het mogelijk is om deze leerprocessen te beïnvloeden door bijvoorbeeld psychologische behandeling of medicijnen. 

Publicatie: Disruption of reward processing in addiction – an image-based meta-analysis of functional magnetic resonance imaging studies
JAMA Psychiatry

Bron: Radboud Universiteit

Gerelateerde informatie

Aanbevolen

wo | Tijdschrift

Verslaving

Het tijdschrift Verslaving belicht de achtergronden van de dagelijkse beroepspraktijk in de verslavingszorg. Het biedt toegankelijke en gedegen informatie over de preventie, de behandeling en de maatschappelijke opvang van verslaafden.


Aanbevolen

2012 | hbo | Boek

Wat elke professional over verslaving moet weten

Dit boek, oorspronkelijk in 2007 gepubliceerd, blijkt inmiddels onmisbaar voor alle personen die zich in of rond de verslavingszorg bewegen. Professioneel of in lerende of opleidende rol. Het is een unieke publicatie op gebied van kennisoverdracht, b


Aanbevolen

2013 | wo | Boek

Community Reinforcent Approch: Klinische procedures voor de behandeling van alcohol- en drukgsverslaving

Klinische procedures voor de behandeling van alcohol- en drugverslaving

Deze uitgave beschrijft op beknopte wijze verschillende procedures op het gebied van de Community Reinforcement Approach. Voor iedere procedure wordt verwezen naar het Handboek voor de behandeling van alcoholverslaving als naslagwerk. Dit werk geeft


Onze productaanbevelingen

BSL Psychologie Totaal

Met BSL houdt u eenvoudig en efficiënt uw vak bij. Met een online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, tijdschriften en online nascholing. Denk hierbij aan e-learnings en web-tv's. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.