Skip to main content
main-content

16-01-2018 | Psychologie | Nieuws

Pesters populairder op middelbare school dan op de basisschool

Op de middelbare school zijn leerlingen die pesten populairder dan op de basisschool. Dit blijkt uit onderzoek van gedragswetenschapper Loes Pouwels onder meer dan 2000 middelbare scholieren en 500 basisscholieren. Ze promoveert op 18 januari aan de Radboud Universiteit.


‘Er is veel meer onderzoek naar het pesten op de basisschool dan op de middelbare school. Met mijn onderzoek wil ik een begin maken om meer inzicht te krijgen in het pesten op de middelbare school’, aldus gedragswetenschapper Loes Pouwels.

Pouwels keek met name naar de sociale status en populariteit van leerlingen en de verschillende rollen die zij hadden bij het pesten. Zo onderscheidt zij slachtoffers, pesters, assistenten, aanmoedigers, verdedigers en buitenstaanders.

Pesten op middelbare school 'beloond'

Het onderzoek van Pouwels laat zien dat pesten veel voorkomt op de middelbare school. 10 tot 15 procent van de leerlingen geeft aan slachtoffer te zijn van pesten, en volgens klasgenoten is meer dan 30 procent een pester, assistent of aanmoediger van pesten. Op de middelbare school zijn pesters populairder dan op de basisschool, en verdedigers juist minder populair.

Het lijkt er dus op dat pestgedrag op de middelbare school beloond wordt met populariteit, en een slachtoffer verdedigen juist niet. 'Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat jongeren steeds meer inzicht in de sociale relaties in hun klas krijgen naarmate zij ouder worden. Zij leren dat met name agressief gedrag, zoals pesten, ervoor kan zorgen dat zij populair worden. Bovendien vinden middelbare scholieren het belangrijker om populair te zijn dan leerlingen op de basisschool.'

Hoe pesten wordt goedgepraat

Opvallend is dat leerlingen op de middelbare school negatief zijn over pesten in het algemeen, terwijl zij het pesten van bepaalde klasgenoten niet sterk afkeuren. Pouwels: ‘Leerlingen praten dat goed door te wijzen op negatieve eigenschappen van het slachtoffer en de pesters keuren ze ook minder af juist omdat die populair zijn.’ 
Volgens Pouwels impliceren haar bevindingen dat er anti-pestprogramma’s moeten komen die zich richten op de populariteit van pesters op de middelbare school.

Bron: Radboud Universiteit

Gerelateerde informatie

Aanbevolen

24-10-2017 | Artikelen | Uitgave 4/2017 Tijdelijk gratis!

Populaire jongeren zetten een norm voor vriendschappen en agressie in de klas

In deze studie onderzoeken wij of agressieve peer-normen, meer specifiek populariteitsnormen en descriptieve normen, een versterkende rol spelen in de mate waarin jongeren hun vrienden uitkiezen op basis van agressief gedrag en in de mate waarin …


Aanbevolen

22-12-2017 | Artikelen | Uitgave 1/2018

Cyberpesten bij jongeren

Internet biedt vele mogelijkheden voor jongeren, bijvoorbeeld op het vlak van zelfontplooiing, het aangaan van nieuwe sociale relaties en het onderhouden van bestaande relaties (Borca et al. 2015 ), maar er zijn ook risico’s aan verbonden zoals …


Aanbevolen

14-12-2017 | Artikelen | Uitgave 1/2018

Omgaan met verschillende soorten gedrag in de klas

Deze studie onderzocht de self-efficacy van basisschoolleerkrachten (LSE) binnen verschillende domeinen van lesgeven en in relatie tot individuele leerlingen met verschillende soorten gedrag. Deelnemers waren 526 leerlingen en 69 leerkrachten uit …


Aanbevolen

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Klassieke conditionering

Leren van betekenissen

Samen met operante conditionering vormt de klassieke conditionering een model voor het begrijpen van gedrag. Ook van probleemgedrag. De wetmatigheden van de klassieke conditionering helpen ons bij het opstellen van functieanalyses en een …


Onze productaanbevelingen

BSL Psychologie Totaal

Met BSL houdt u eenvoudig en efficiënt uw vak bij. Met een online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, tijdschriften en online nascholing. Denk hierbij aan e-learnings en web-tv's. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Beeldrechten