Skip to main content
main-content
Top

14-12-2017 | Psychologie | Nieuws

Interview Zorgvisie

'GGZ-bestuurders kunnen behandelaren ondersteunen bij ROM'

Rom is een vaardigheid, niet iets dat behandelaren in de geestelijke gezondheidszorg even snel naast hun werk kunnen doen. Dat zeggen Suzan Oudejans en Masha Spits, auteurs van het boek ‘Snel succes met Rom, een leidraad voor professionals’. Ze denken dat bestuurders hun medewerkers kunnen ondersteunen door tijd, ruimte en opleiding te bieden rondom Rom.


Om goed te kunnen Rommen, moeten ggz-professionals niet alleen gespreksvaardigheden bezitten, maar die ook kunnen koppelen aan de cijfermatige resultaten die uit vragenlijsten komen. Die resultaten moeten ze vervolgens kunnen vertalen naar de belevingswereld van een cliënt en zijn klachten. Daarnaast moeten ze om kunnen gaan met de software die Rom vereist. ‘Los van elkaar klinken dit als vaardigheden die vanzelfsprekend zijn voor behandelaren, maar ze moeten alle vaardigheden met elkaar combineren in één gesprek. Dat maakt het lastiger’, zegt Oudejans. ‘Rom kunnen toepassen in de behandelkamer is echt een vaardigheid. Het is niet iets dat je er met links even naast doet.’

Tijd om vaardigheid te leren

Bestuurders en managers in de ggz moeten hun medewerkers volgens de auteurs, die samen het bedrijf Mark Bench oprichtten, de ruimte en tijd geven om zich op Rom te richten. Spits: ‘Behandelaren moeten tijd krijgen om de resultaten die uit vragenlijsten komen te interpreteren en bespreken met de cliënt. Bestuurders kunnen hun die tijd geven, maar kunnen Rom zelf ook gebruiken door de resultaten intern te vergelijken, om van te leren. Ook dat kost tijd, want je kunt niet zomaar de ene afdeling vergelijken met de andere. Er gaat meer werk in zitten.’ Bestuurders kunnen de behandelaren daarnaast ondersteunen door ze tijd te geven voor scholing en oefening over hoe ze Rom moeten toepassen in de behandelkamer, stellen de twee.

Vragen over Rom

Het idee voor een boek over Rom ontstond twee jaar geleden, toen Oudejans en Spits samen op een bijeenkomst over de kwaliteitsmeting waren. ‘Er waren veel behandelaren aanwezig, die allemaal wel een vraag hadden. Wat ons opviel was dat ze zeiden: het wat en waarom van Rom is ons wel duidelijk, maar hoe moeten we het nu aanpakken? Daar wilden wij een handleiding voor schrijven’, legt Oudejans uit. Spits vult aan: ‘Er kleeft een naar imago aan Rom, maar wij merken dat als je mensen uitleg geeft over hoe je er snel en handig mee aan de slag kunt gaan, ze al snel stukken positiever zijn.’

Discussie over Rom

De afgelopen tijd was er binnen de ggz veel discussie over Rom als kwaliteitsmeting. ‘Maar die discussie gaat volgens ons voor een groot deel over privacy en verantwoorden, het effectieve element van Rom in de behandelkamer wordt vaak vergeten. Behandelaren zijn vaak te optimistisch over hoe het met hun cliënt gaat. Via de vragenlijsten kun je dat ondervangen en blinde vlekken invullen. Een cliënt kan bijvoorbeeld in een vragenlijst dingen aangeven over seksualiteit of middelengebruik, onderwerpen waarover bij zowel cliënten als behandelaren schaamte bestaat’, stellen de auteurs. ‘Op zichzelf geven cijfers uit vragenlijsten ook geen compleet beeld. Je moet ze in een context kunnen plaatsen en bespreken met de cliënt. Dát is Rom. Als je dat doet, kun je samen beslissingen nemen over de behandeling en zelfmanagement bij cliënten verstevigen.’

Bron: Zorgvisie, interview door Puck van Beurden

Meer informatie 

Aanbevolen

2018 | hbo | Boek

Snel succes met ROM

Een leidraad voor professionals in de GGZ

Dit boek helpt professionals om Routine Outcome Monitoring (ROM) op een effectieve manier in te zetten. Het laat zien hoe je met behulp van ROM tot betere én kortere behandelingen komt, iets waar elke cliënt recht op heeft.



Onze productaanbevelingen

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Beeldrechten