Skip to main content
main-content

15-05-2017 | Psychologie | Nieuws

De rol van eigenwaarde bij ontwikkelen van depressie en angststoornissen

Lonneke van Tuijl onderzocht de rol van eigenwaarde bij depressie en angststoornissen. Eigenwaarde is gemeten met een vragenlijst om de bewuste zelfbeoordeling vast te stellen (expliciete eigenwaarde; EE) en met een reactie-tijd-taak om de automatische zelf-evaluaties (impliciete eigenwaarde; IE) in kaart te brengen.

Longitudinaal onderzoek onder adolescenten liet zien dat lage EE tijdens de eerste meting voorspellend was voor relatief intense symptomen van depressie en sociale angst twee jaar later. De sterkte van symptomen tijdens de voormeting bleken echter niet samen te hangen met lage EE tijdens de nameting. Bij elkaar suggereren deze gegevens dat EE wel een risicofactor kan zijn voor het ontwikkelen van klachten maar niet omgekeerd dat (subklinische) klachten ook leiden tot een lage EE.

Een vervolgstudie onder patiënten liet zien dat (ook) volwassenen met een depressie en/of angststoornis zich kenmerken door verlaagde EE. Alleen degenen met zowel een depressie als een angststoornis lieten ook een verlaagd IE zien, wat suggereert dat alleen een relatief chronisch beloop van relatief ernstige klachten ook leidt tot automatische negatieve zelf-evaluaties (IE). In overeenstemming met het idee dat een klinische stoornis kan leiden tot een meer blijvende lage eigenwaarde (als soort “litteken”), lieten ook degenen die hersteld waren van een depressie nog steeds een verlaagde EE zien. Een belangrijke vervolgstap zou zijn om te testen of zo’n “litteken” ook prognostische waarde heeft voor een terugval van depressie en/of angststoornissen. Daarnaast zou het belangrijk zijn om te testen of het versterken van EE de ontwikkeling van depressie en angst kan helpen voorkomen.

Lonneke van Tuijl verrichtte haar onderzoek bij afdeling Klinische Psychologie van de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen en gaat verder als postdoc-onderzoeker bij King's College in London.

Naar het proefschrift >>

Bron: Rijksuniversiteit Groningen

Gerelateerde informatie

Aanbevolen door de auteur(s)

2011 | Boek

COMET voor negatief zelfbeeld

Competitive memory training bij lage zelfwaardering en negatief zelfbeeld

COMET voor negatief zelfbeeld is een protocol voor hulpverleners in de geestelijke gezondheidszorg die cliënten met zelfbeeldproblematiek behandelen. 


Aanbevolen door de auteur(s)

2014 | Boek

Zelfbeeldtraining voor kinderen en jongeren

Competitive Memory Training (COMET)

In deze therapeutenhandleiding wordt het protocol Zelfbeeldtraining theoretisch en praktisch uitgelegd. Er wordt ingegaan op de individuele en de groepsbehandeling, waardoor u als therapeut na het lezen van deze handleiding met beide versies aan d


Aanbevolen door de auteur(s)

15-10-2015 | Psychologie | E-learning

COMET voor negatief zelfbeeld bij volwassenen

U leert in deze e-learning over COMET, een stapsgewijze methode om mensen met een laag zelfbeeld te helpen dit te overkomen. 


Aanbevolen door de auteur(s)

02-10-2015 | Psychologie | E-learning

COMET voor negatief zelfbeeld bij kinderen

Deze e-learningmodule heeft ten doel om kennis te maken met de training Werken aan je zelfbeeld, een cognitief gedragstherapeutische training, waarbij kinderen en jongeren leren om positiever over zichzelf te denken en meer zelfvertrouwen te ontwikkelen.


Onze productaanbevelingen

BSL Psychologie Totaal

Met BSL houdt u eenvoudig en efficiënt uw vak bij. Met een online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, tijdschriften en online nascholing. Denk hierbij aan e-learnings en web-tv's. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.