main-content

23-08-2016 | Psychologie | Nieuws

Big dataonderzoek met DNA-profielen: genetische markers geassocieerd met depressie

Het Amerikaanse bedrijf 23andMe, fabrikant van DNA-tests voor consumenten, komt met een opvallend onderzoek. Samen met onderzoekers van farmaceutisch bedrijf Pfizer en het Massachusetts General Hospital zegt 23andMe genetische markers te hebben gevonden die geassocieerd worden met depressie. Zo is te lezen op de site van Smarthealth.nl.

Het markeert de nieuwe richting voor geneesmiddelenonderzoek waarin zorgconsumenten en DNA-bedrijven als 23andMe een belangrijke rol spelen.

Met de DNA-profielen en aanvullende informatie, verkregen uit telefonische interviews, van 120.000 klanten konden 23andMe en onderzoekers van Pfizer en Massachusetts General Hospital onderzoek doen naar de genetische markers die invloed hebben op klinische depressie. Het is, qua onderzoekspopulatie, de grootste studie naar klinische depressie.

Door het onderzoek konden de onderzoekers 17 variaties van het menselijk genoom onderscheiden die significant verband houden met depressie bij mensen met Europese bloedlijn. Het onderzoek richt zich op Amerikaanse burgers van Europese afkomst – eerder onderzoek onder Chinese populaties leverde andere genetische markers op voor klinische depressie.

De genenvariant die het sterkst verband lijkt te houden met depressie is afkomstig uit het genenregio’s die hersenfunctie regelen, namelijk MEF2C en TMEM161B. Ook zijn er dertien andere genen of genenregio’s gevonden.

Wetenschappers vermoeden al langer dat genen een rol spelen bij het ontstaan van depressie. Maar eerdere studies naar de genetische markers en invloed op ontstaan van depressie waren weinig succesvol. In totaal deden 450.000 deelnemers mee aan de studie, waarvan 120.000 23andMe-gebruikers aangaven ooit gediagnosticeerd te zijn met depressie. De enorme omvang van de database biedt farmaceut Pfizer kans om nieuwe verbanden te trekken.

Bron: Smarthealth

Er heerst nog scepsis bij de academische wereld over het onderzoek. Het blijkt lastig om onderzoekers te overtuigen van het nut van door consumenten aangeleverde data. Een veelgehoord bezwaar is dat consumenten sociaal wenselijke antwoorden geven, bijvoorbeeld over hun gewicht of alcoholconsumptie, als ze op afstand ondervraagd worden, in plaats van in een kliniek. Positieve geluiden zijn daarentegen dat 23andMe veel wendbaarder is dan een academisch instituut en gemakkelijk online follow-up vragen kan stellen aan klanten.

Onze productaanbevelingen

BSL Psychologie Totaal

Met BSL houdt u eenvoudig en efficiënt uw vak bij. Met een online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, tijdschriften en online nascholing. Denk hierbij aan e-learnings en web-tv's. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.