TODO: Skip to main content
Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

9. Psycho-educatie

Auteurs : Susan M. Bögels, Anke M. Klein, Ellin Simon, Bonny F.J.A. van Steensel

Gepubliceerd in: Preventie en behandeling van angststoornissen bij kinderen en jongeren

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Psycho-educatie is een belangrijk onderdeel van elke interventie. Het kind (en andere betrokkenen) krijgt uitleg over angst en angststoornissen, en hoe ze te overwinnen. In dit hoofdstuk staan we stil bij het belang van psycho-educatie en bespreken we de wetenschappelijke evidentie over de (positieve) effecten van psycho-educatie. Vervolgens behandelen we de verschillende psycho-educaties die binnen Denken + Doen = Durven ingezet worden: emoties in het algemeen, gezonde en ongezonde angst, hoe angst voelt in je lichaam (lichaamssignalen van angst), het uitleggen van het GGGG-schema (Gebeurtenis-Gedachte-Gevoel-Gedrag), en psycho-educatie over specifieke angststoornissen, bijvoorbeeld sociale angststoornis of paniekstoornis.
Bijlagen
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
Psycho-educatie
Auteurs
Susan M. Bögels
Anke M. Klein
Ellin Simon
Bonny F.J.A. van Steensel
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3063-8_9