Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

10. Psycho-educatie

Auteurs : Anouk Diepman, MSc, Dr. Ellen Luteijn

Gepubliceerd in: Autisme bij kinderen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Een van de eerste behandeldoelen na het stellen van de diagnose autisme is dat afhankelijk van de leeftijd het kind zelf en de omgeving meer inzicht krijgen in wat deze diagnose precies inhoudt, toegespitst op hun specifieke situatie. Dit noemen we psycho-educatie. In dit hoofdstuk wordt besproken wat psycho-educatie inhoudt, wat het doel is, aan wie psycho-educatie gegeven wordt, en op welke manieren. Voor elk kind, elk gezin en elke context gebeurt dit op een andere manier met een andere (combinatie van) ondersteunende middelen. Het hoofdstuk sluit af met een stappenplan als leidraad voor de keuzes die gemaakt moeten worden voor het geven van psycho-educatie.
Literatuur
go back to reference De Bruin, C. (2011). Geef me de vijf. Doetinchem: Graviant Educatieve Uitgaven. De Bruin, C. (2011). Geef me de vijf.  Doetinchem: Graviant Educatieve Uitgaven.
go back to reference De Bruin, C. (2017). Dit is autisme! (1e druk). Doetinchem: Graviant Educatieve Uitgaven. De Bruin, C. (2017). Dit is autisme! (1e druk). Doetinchem: Graviant Educatieve Uitgaven.
go back to reference De Bruin, C., & De Bruin, A. (2009). Mick. Doetinchem: Graviant Educatieve Uitgaven. De Bruin, C., & De Bruin, A. (2009). Mick. Doetinchem: Graviant Educatieve Uitgaven.
go back to reference Descamps, L., & Devos, M. (2011). De autisme survivalgids (1e druk). Gent: Abimo. Descamps, L., & Devos, M. (2011). De autisme survivalgids (1e druk). Gent:  Abimo.
go back to reference Gerrits-Douma, Y. (2006). Ben jij anders? Amsterdam: Uitgeverij SWP. Gerrits-Douma, Y. (2006). Ben jij anders? Amsterdam: Uitgeverij SWP.
go back to reference Kraijenhoff, L. (2016). Het vollehoofdenboek (1e druk). Den Haag: Acco. Kraijenhoff, L. (2016). Het vollehoofdenboek (1e druk).  Den Haag: Acco.
go back to reference Luteijn, E., Nieuwenstein, H., & Van Nielen, H. (2010). Mijn plakboek. Huizen: Uitgeverij Pica. Luteijn, E., Nieuwenstein, H., & Van Nielen, H. (2010). Mijn plakboek. Huizen: Uitgeverij Pica.
go back to reference Moore-Mallinos, J. (2009). Mijn broertje is autistisch. Numansdorp: Veldboeket Lektuur Uitgeverij. Moore-Mallinos, J. (2009). Mijn broertje is autistisch. Numansdorp: Veldboeket Lektuur Uitgeverij.
go back to reference Mous, I. (2014). Teddy heeft autisme en Pien rode krullen (1e druk). Steenwijk: 248Media. Mous, I. (2014). Teddy heeft autisme en Pien rode krullen (1e druk). Steenwijk: 248Media.
go back to reference Sabin, E. (2018). Weet jij wat autisme is? Huizen: Uitgeverij Pica. Sabin, E. (2018). Weet jij wat autisme is? Huizen: Uitgeverij Pica.
go back to reference Thijssen, W., Van Gestel, T., & Adams, F. (producenten) & Adams, F. (regisseur). (2019). Mind my mind [film]. Amsterdam, Nijmegen, Lier: CinéTé Filmproductie BV, Curious Wolf, Fabrique Fantastique. Thijssen, W., Van Gestel, T., & Adams, F. (producenten) & Adams, F. (regisseur). (2019). Mind my mind [film]. Amsterdam, Nijmegen, Lier: CinéTé Filmproductie BV, Curious Wolf, Fabrique Fantastique.
go back to reference Van de Ven, S., & Erisman, J. (2019). Brain blocks: Enabling interaction and reflection. Theoretical Background: Vrije Universiteit, Amsterdam. Van de Ven, S., & Erisman, J. (2019). Brain blocks: Enabling interaction and reflection. Theoretical Background: Vrije Universiteit, Amsterdam.
go back to reference Vermeulen, P. (2004). Ik ben speciaal 2. Berchem (Antwerpen): EPO. Vermeulen, P. (2004). Ik ben speciaal 2. Berchem (Antwerpen): EPO.
Metagegevens
Titel
Psycho-educatie
Auteurs
Anouk Diepman, MSc
Dr. Ellen Luteijn
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2665-5_10