Skip to main content
Top

2020 | OriginalPaper | Hoofdstuk

18. Psychische stoornissen en zwakbegaafdheid, of een lichte verstandelijke beperking

Auteurs : dr. J. Wieland, P. E. Leidelmeijer, MSc, C. F. R. H. M. Klijs, MANP, BN

Gepubliceerd in: Leerboek psychiatrie voor verpleegkundigen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Naar schatting is zo’n 10 tot 15 % van de wereldbevolking zwakbegaafd, met een IQ tussen de 70 en 85. Een veel kleiner deel (1–3 %) heeft een lichte verstandelijke beperking (IQ van 70 of minder). In beide gevallen is er sprake van beperkingen in intellectueel en adaptief functioneren dat al is ontstaan tijdens de jeugd. Deze kwetsbare groep is extra gevoelig voor psychische en psychosociale problematiek, zeker binnen de ggz. Ze krijgen eerder medicatie dan therapie en worden vaker onvrijwillig opgenomen. Het is dan ook van belang om deze co-morbiditeit bij psychiatrische patiënten te onderkennen. In dit hoofdstuk lees je wat een lichte verstandelijke beperking is, wat zwakbegaafdheid inhoudt en wat je als verpleegkundige kunt doen in bejegening en communicatie bij zulke patiënten. Ook specifieke aanpassingen in de dagelijkse zorg komen aan bod.
Literatuur
go back to reference APA (American Psychiatric Association) (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Washington DC: APA. Nederlandse uitgave: APA (2014). Handboek voor de classificatie van psychischte stoornissen: DSM-5 (Vert. Hengeveld, M. W.). Amsterdam: Boom Uitgevers. APA (American Psychiatric Association) (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Washington DC: APA. Nederlandse uitgave: APA (2014). Handboek voor de classificatie van psychischte stoornissen: DSM-5 (Vert. Hengeveld, M. W.). Amsterdam: Boom Uitgevers.
go back to reference Berger, I., Van der Hout, M., Hoogenboom, A. M. C. H., et al. (2019). Aanpassingen in behandeling van patiënten met ernstige psychiatrische aandoeningen en een lichte verstandelijke beperking: Een kwalitatief onderzoek. Tijdschrift voor Psychiatrie, 61(6), 375–383. Berger, I., Van der Hout, M., Hoogenboom, A. M. C. H., et al. (2019). Aanpassingen in behandeling van patiënten met ernstige psychiatrische aandoeningen en een lichte verstandelijke beperking: Een kwalitatief onderzoek. Tijdschrift voor Psychiatrie, 61(6), 375–383.
go back to reference Brown, M., & Marshall, K. (2006). Cognitive behaviour therapy and people with learning disabilities: Implications for developing nursing practice. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 13, 234–241.CrossRef Brown, M., & Marshall, K. (2006). Cognitive behaviour therapy and people with learning disabilities: Implications for developing nursing practice. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 13, 234–241.CrossRef
go back to reference Carpenito, L. (2003). Zakboek verpleegkundige diagnosen. Groningen: Noordhoff Uitgevers. Carpenito, L. (2003). Zakboek verpleegkundige diagnosen. Groningen: Noordhoff Uitgevers.
go back to reference Carr, E., Smith, C., Giacin, T., et al. (2003). Menstrual discomfort as a biological setting event for severe problem behaviour: Assessment and intervention. American Journal of Mental Retardation, 2, 117–133.CrossRef Carr, E., Smith, C., Giacin, T., et al. (2003). Menstrual discomfort as a biological setting event for severe problem behaviour: Assessment and intervention. American Journal of Mental Retardation, 2, 117–133.CrossRef
go back to reference De Kuijper, G., Hoekstra, P., Visser, F., et al. (2010). Use of antipsychotic drugs in individuals with intellectual disability (ID) in the Netherlands: Prevalence and reasons for prescription. Journal of Intellectual Disability Research, 54(7), 659–667.CrossRef De Kuijper, G., Hoekstra, P., Visser, F., et al. (2010). Use of antipsychotic drugs in individuals with intellectual disability (ID) in the Netherlands: Prevalence and reasons for prescription. Journal of Intellectual Disability Research, 54(7), 659–667.CrossRef
go back to reference Douma, J. (2018). Jeugdigen en (jong)volwassenen met een licht verstandelijke beperking: Kenmerken en de gevolgen voor diagnostisch onderzoek en (gedrags)interventies. Utrecht: Landelijk Kenniscentrum LVB/Vereniging Orthopedagogische Behandelcentra. Douma, J. (2018). Jeugdigen en (jong)volwassenen met een licht verstandelijke beperking: Kenmerken en de gevolgen voor diagnostisch onderzoek en (gedrags)interventies. Utrecht: Landelijk Kenniscentrum LVB/Vereniging Orthopedagogische Behandelcentra.
go back to reference Fassaert, T., Lauriks, S., Van de Weerd, S. et al. (2013). Ontwikkeling en betrouwbaarheid van de Zelfredzaamheid-Matrix. Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 91(3), 169–177.CrossRef Fassaert, T., Lauriks, S., Van de Weerd, S. et al. (2013). Ontwikkeling en betrouwbaarheid van de Zelfredzaamheid-Matrix. Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 91(3), 169–177.CrossRef
go back to reference Fletcher, R. J., Barnhill, J., Cooper, S. A., et al. (2016). Diagnostic manual – Intellectual disability 2: A textbook of diagnosis of mental disorders in persons with intellectual disability. New York: NADD. Fletcher, R. J., Barnhill, J., Cooper, S. A., et al. (2016). Diagnostic manual – Intellectual disability 2: A textbook of diagnosis of mental disorders in persons with intellectual disability. New York: NADD.
go back to reference Gigi, K., Werbeloff, N., Goldberg, S., et al. (2014). Borderline intellectual functioning is associated with poor social functioning, increased rates of psychiatric diagnosis and drug use: A cross sectional population based study. European Neuropsychopharmacology, 24(11), 1793–1797.CrossRef Gigi, K., Werbeloff, N., Goldberg, S., et al. (2014). Borderline intellectual functioning is associated with poor social functioning, increased rates of psychiatric diagnosis and drug use: A cross sectional population based study. European Neuropsychopharmacology, 24(11), 1793–1797.CrossRef
go back to reference Hartholt, G., & Kortekaas, M. (2007). Inventarisatie van redzaamheidsaspecten. Abrona Zorgkatern 1, 10–11. Hartholt, G., & Kortekaas, M. (2007). Inventarisatie van redzaamheidsaspecten. Abrona Zorgkatern 1, 10–11.
go back to reference Hassiotis, A., Strydom, A., Hall, I., et al. (2008). Psychiatric morbidity and social functioning among adults with borderline intelligence living in private households. Journal of Intellectual Disability Research, 52, 95–106.PubMed Hassiotis, A., Strydom, A., Hall, I., et al. (2008). Psychiatric morbidity and social functioning among adults with borderline intelligence living in private households. Journal of Intellectual Disability Research, 52, 95–106.PubMed
go back to reference Kaal, H. L., Nijman, H. L. I., & Moonen, X. M. H. (2015). SCIL: Voor volwassenen (SCIL 18+) en jongeren van 14 tot en met 17 jaar (SCIL14-17): Handleiding. Amsterdam: Hogrefe. Kaal, H. L., Nijman, H. L. I., & Moonen, X. M. H. (2015). SCIL: Voor volwassenen (SCIL 18+) en jongeren van 14 tot en met 17 jaar (SCIL14-17): Handleiding. Amsterdam: Hogrefe.
go back to reference Kalachnik, J. E., Hanzel, T. E., Sevenich, R., et al. (2002). Benzodiazepine behavioral side effects: Review and implications for individuals with mental retardation. American Journal of Mental Retardation, 107(5), 376–410.CrossRef Kalachnik, J. E., Hanzel, T. E., Sevenich, R., et al. (2002). Benzodiazepine behavioral side effects: Review and implications for individuals with mental retardation. American Journal of Mental Retardation, 107(5), 376–410.CrossRef
go back to reference Kaufman, A. S., & Kaufman, N. L. (1993). Kaufman Adolescent and Adult Intelligence Test (KAIT). New York: Springer. Nederlandse uitgave: Mulder, J. L., Dekker, R., & Dekker, P. H. (2004). Kaufman: Intelligentietest voor adolescenten en volwassenen: Handleiding. Leiden: PITS. Kaufman, A. S., & Kaufman, N. L. (1993). Kaufman Adolescent and Adult Intelligence Test (KAIT). New York: Springer. Nederlandse uitgave: Mulder, J. L., Dekker, R., & Dekker, P. H. (2004). Kaufman: Intelligentietest voor adolescenten en volwassenen: Handleiding. Leiden: PITS.
go back to reference Matson, J. L., & Mahan, S. (2010). Antipsychotic drug side effects for persons with intellectual disability. Research in Developmental Disabilities, 31, 1570–1576.CrossRef Matson, J. L., & Mahan, S. (2010). Antipsychotic drug side effects for persons with intellectual disability. Research in Developmental Disabilities, 31, 1570–1576.CrossRef
go back to reference Moorhead, S., Johnson, M., Maas, M. L., & Swanson, E. (2013). Nursing Outcomes Classification (NOC): Measurements of Health Outcomes (5th ed.). St. Louis: Elsevier. Moorhead, S., Johnson, M., Maas, M. L., & Swanson, E. (2013). Nursing Outcomes Classification (NOC): Measurements of Health Outcomes (5th ed.). St. Louis: Elsevier.
go back to reference Moss, S., Prosser, H., Ibbotson, B., & Goldberg, D. (1996). Respondent and informant accounts of psychiatric symptoms in a sample of patients with learning disability. Journal of Intellectual Disability Research, 40, 457–465. Moss, S., Prosser, H., Ibbotson, B., & Goldberg, D. (1996). Respondent and informant accounts of psychiatric symptoms in a sample of patients with learning disability. Journal of Intellectual Disability Research, 40, 457–465.
go back to reference NANDA International (2009). Nursing diagnoses: Definitions and classification 2019–2011. Oxford: Wiley-Blackwell. NANDA International (2009). Nursing diagnoses: Definitions and classification 2019–2011. Oxford: Wiley-Blackwell.
go back to reference Neijmeijer, L., Moerdijk, L., Veneberg, G., et al. (2010). Licht verstandelijk gehandicapten in de GGZ: Een verkennend onderzoek. Utrecht: Trimbos-instituut. Neijmeijer, L., Moerdijk, L., Veneberg, G., et al. (2010). Licht verstandelijk gehandicapten in de GGZ: Een verkennend onderzoek. Utrecht: Trimbos-instituut.
go back to reference Netwerk Kwaliteitsontwikkeling GGz (2018). Generieke module: Psychische stoornissen en zwakbegaafdheid (ZB) of lichte verstandelijke beperking (LVB). Utrecht: Netwerk Kwaliteitsontwikkeling GGz. Netwerk Kwaliteitsontwikkeling GGz (2018). Generieke module: Psychische stoornissen en zwakbegaafdheid (ZB) of lichte verstandelijke beperking (LVB). Utrecht: Netwerk Kwaliteitsontwikkeling GGz.
go back to reference Nieuwenhuis, J. G., Noorthoorn, E. O., Nijman, H. L. I., et al. (2017). A blind spot? Screening for mild intellectual disability and borderline intellectual functioning in admitted psychiatric patients: Prevalence and associations with coercive measures. PLOS ONE, 12(2), e0168847.CrossRef Nieuwenhuis, J. G., Noorthoorn, E. O., Nijman, H. L. I., et al. (2017). A blind spot? Screening for mild intellectual disability and borderline intellectual functioning in admitted psychiatric patients: Prevalence and associations with coercive measures. PLOS ONE, 12(2), e0168847.CrossRef
go back to reference Peters, H. (2009). Psychotherapie bij verstandelijk gehandicapten. In S. Colijn, H. Snijders, M. Thunnissen, et al. (Red.), Leerboek psychotherapie (pag. 854–864). Utrecht: De Tijdstroom. Peters, H. (2009). Psychotherapie bij verstandelijk gehandicapten. In S. Colijn, H. Snijders, M. Thunnissen, et al. (Red.), Leerboek psychotherapie (pag. 854–864). Utrecht: De Tijdstroom.
go back to reference Roberts, C., Yoder, P. J, & Kennedy, C. H. (2005). Descriptive analyses of epileptic seizures and problem behaviour in adults with developmental disabilities. American Journal on Mental Retardation, 110, 405–412. Roberts, C., Yoder, P. J, & Kennedy, C. H. (2005). Descriptive analyses of epileptic seizures and problem behaviour in adults with developmental disabilities. American Journal on Mental Retardation, 110, 405–412.
go back to reference Schipper, K. (2014). Mensen met een verstandelijke beperking: De feiten op een rij. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 158, B1105. Schipper, K. (2014). Mensen met een verstandelijke beperking: De feiten op een rij. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 158, B1105.
go back to reference Sheehan, R., Hassiotis, A., Walters, K., et al. (2015). Mental illness, challenging behaviour, and psychotropic drug prescribing in people with intellectual disability: UK population based cohort study. BMJ, 351, h4326. Sheehan, R., Hassiotis, A., Walters, K., et al. (2015). Mental illness, challenging behaviour, and psychotropic drug prescribing in people with intellectual disability: UK population based cohort study. BMJ, 351, h4326.
go back to reference Spanjaard, H. J. M., & Slot, N. W. (2001). Competentievergroting in de residentiële jeugdzorg. Baarn: HB Uitgevers. Spanjaard, H. J. M., & Slot, N. W. (2001). Competentievergroting in de residentiële jeugdzorg. Baarn: HB Uitgevers.
go back to reference Spanjaard, H. J. M., & Van Vugt, M. (2002). Kort ambulant: Handleiding voor kortdurende ambulante jeugdzorg gericht op competentievergroting. Utrecht: NIZW Uitgeverij. Spanjaard, H. J. M., & Van Vugt, M. (2002). Kort ambulant: Handleiding voor kortdurende ambulante jeugdzorg gericht op competentievergroting. Utrecht: NIZW Uitgeverij.
go back to reference Stuurman, S., Mulder, A., Van Straaten, B., et al. (2008). Intelligentieonderzoek bij patiënten van Assertive Community Treatment (ACT)-teams. Rotterdam: Bavo Europoort. Stuurman, S., Mulder, A., Van Straaten, B., et al. (2008). Intelligentieonderzoek bij patiënten van Assertive Community Treatment (ACT)-teams. Rotterdam: Bavo Europoort.
go back to reference Tellegen, P. J., & Laros, J. A. (2011). SON-R 6-40: Snijders-Oomen Niet-verbale intelligentietest III: Nederlands-Duitse normen. Amsterdam: Hogrefe. Tellegen, P. J., & Laros, J. A. (2011). SON-R 6-40: Snijders-Oomen Niet-verbale intelligentietest III: Nederlands-Duitse normen. Amsterdam: Hogrefe.
go back to reference Van der Nagel, J. (2016). Is it just the tip of the iceberg? Substance use and misuse in intellectual disability. Academisch proefschrift. Nijmegen: Radboud Universiteit. Van der Nagel, J. (2016). Is it just the tip of the iceberg? Substance use and misuse in intellectual disability. Academisch proefschrift. Nijmegen: Radboud Universiteit.
go back to reference Van der Nagel, J., Didden, R., & Kiewik, M. (2012). Iedereen gebruikt toch? Verslaving bij mensen met een lichte verstandelijke beperking. Amsterdam: Uitgeverij Boom. Van der Nagel, J., Didden, R., & Kiewik, M. (2012). Iedereen gebruikt toch? Verslaving bij mensen met een lichte verstandelijke beperking. Amsterdam: Uitgeverij Boom.
go back to reference Vereenooghe, L., & Langdon, P. E. (2013). Psychological therapies for people with intellectual disabilities: A systematic review and meta-analysis. Research in Developmental Disabilities, 34, 4085–4102.CrossRef Vereenooghe, L., & Langdon, P. E. (2013). Psychological therapies for people with intellectual disabilities: A systematic review and meta-analysis. Research in Developmental Disabilities, 34, 4085–4102.CrossRef
go back to reference Wechsler 2005a: Uterwijk, J., Klinkenberg, E., Kooij, A. (2005a). Wechsler Adult Intelligence Scale, WAIS-III-NL (Nederlandstalige bewerking). Amsterdam: Pearson Assessment and Information BV./Wechsler, D. (1997) Wechsler Adult Intelligence Scale. (3rd ed.). San Antonio, TX: The Psychological Corporation. Wechsler 2005a: Uterwijk, J., Klinkenberg, E., Kooij, A. (2005a). Wechsler Adult Intelligence Scale, WAIS-III-NL (Nederlandstalige bewerking). Amsterdam: Pearson Assessment and Information BV./Wechsler, D. (1997) Wechsler Adult Intelligence Scale. (3rd ed.). San Antonio, TX: The Psychological Corporation.
go back to reference Wechsler 2005b: Kort, W., Schittekatte, M., Bosmans. M., et al. (2005b). Wechsler Intelligence Scale for childern, WISC-IV-NL. (Nederlandstalige bewerking). Amsterdam: Pearson Assessment and Information BV./Wechsler, D., Kaplan, E., Fein, D., et al. (2004). Wechsler intelligence scale for children (4th ed. integrated). San Antonio, TX: Harcourt Assessment. Wechsler 2005b: Kort, W., Schittekatte, M., Bosmans. M., et al. (2005b). Wechsler Intelligence Scale for childern, WISC-IV-NL. (Nederlandstalige bewerking). Amsterdam: Pearson Assessment and Information BV./Wechsler, D., Kaplan, E., Fein, D., et al. (2004). Wechsler intelligence scale for children (4th ed. integrated). San Antonio, TX: Harcourt Assessment.
go back to reference Wechsler 2012: Hendriks, M.P.H., Bouman, Z., Kessels, R.P.C., et al. (2014). Wechsler Adult Intelligence Scale, WAIS-IV-NL (Nederlandstalige bewerking). Amsterdam: Pearson Assessment and Information BV./Wechsler, D. (2008). Wechsler Adult Intelligence Scale (4th ed.). San Antonio, TX: Pearson Assessment. Wechsler 2012: Hendriks, M.P.H., Bouman, Z., Kessels, R.P.C., et al. (2014). Wechsler Adult Intelligence Scale, WAIS-IV-NL (Nederlandstalige bewerking). Amsterdam: Pearson Assessment and Information BV./Wechsler, D. (2008). Wechsler Adult Intelligence Scale (4th ed.). San Antonio, TX: Pearson Assessment.
go back to reference WHO (2007). ICF: Nederlandse vertaling van de international classification of functioning disability and health (2e druk). Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. Engelstalige uitgave: WHO/FIC (2001). International classification of functioning, disability and health (FIC). Genève: WHO. WHO (2007). ICF: Nederlandse vertaling van de international classification of functioning disability and health (2e druk). Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. Engelstalige uitgave: WHO/FIC (2001). International classification of functioning, disability and health (FIC). Genève: WHO.
go back to reference Wieland, J. (2016). Psychopathology in borderline intellectual functioning: Explorations in secondary mental health care. Academisch proefschrift. Leiden: Universiteit Leiden. Wieland, J. (2016). Psychopathology in borderline intellectual functioning: Explorations in secondary mental health care. Academisch proefschrift. Leiden: Universiteit Leiden.
go back to reference Wieland, J., & Ten Doesschate, M. (2018). Awareness and accessibility of the Dutch mental health care system for people with borderline intellectual functioning or mild intellectual disabilities. Advances in Mental Health and Intellectual Disabilities, 12(3/4), 114–120.CrossRef Wieland, J., & Ten Doesschate, M. (2018). Awareness and accessibility of the Dutch mental health care system for people with borderline intellectual functioning or mild intellectual disabilities. Advances in Mental Health and Intellectual Disabilities, 12(3/4), 114–120.CrossRef
go back to reference Wieland, J., Aldenkamp, E., & Van den Brink, A. (2017). Behandeling van patienten met een laag IQ in de GGZ. Beperkt begrepen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Wieland, J., Aldenkamp, E., & Van den Brink, A. (2017). Behandeling van patienten met een laag IQ in de GGZ. Beperkt begrepen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Metagegevens
Titel
Psychische stoornissen en zwakbegaafdheid, of een lichte verstandelijke beperking
Auteurs
dr. J. Wieland
P. E. Leidelmeijer, MSc
C. F. R. H. M. Klijs, MANP, BN
Copyright
2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2374-6_18