Inleiding
Methode
Resultaten
auteurs | populatie | steekproef | leeftijd | migratiegeneratiea | informant en Instrument | prevalentie psychische problemen |
---|---|---|---|---|---|---|
Adriaanse et al. (2014) | migranten: 407 Marokkanen (m), 173 Turken (t); 703 Nederlanders (n) | basisonderwijs en voortgezet onderwijs in verschillende provincies in Nederland | 9–15 | eerste en tweede generatie | kind (k), leerkracht (lr); SDQ, gedragsproblemen (g), hyperactiviteit (h), sociale problemen (s), emotionele problemen (e) | k: m, t > n (g, s); k: m, t < n (h); k: m < n (e); t = n (e); lr: m, t > n (g, h); lr: m = t = n (e, s) |
Looze et al. (2014) | 1.125 migranten met een niet-westerse achtergrond zoals een Turkse, Marokkaanse, Surinaamse of Antilliaanse (mi); 5.631 Nederlanders (n) | representatieve steekproeven van basisscholen en voortgezet onderwijs (vo) in Nederland (HBSC-onderzoek 2013) | 11–16 | eerste en tweede generatie | kind (k); SDQ, gedragsproblemen (g), hyperactiviteit (h), sociale problemen (s), emotionele problemen (e) | basisschool: mi > n (g, s); mi < n (h); mi = n (e); vo: mi > n (s); mi < n (h); mi = n (e, g) |
Flink et al. (2012) | migranten: 87 Antillianen (a), 94 Kaapverdianen (k), 85 hindoestaanse Surinamers (h), 78 creoolse Surinamers (c), 155 Marokkanen (m), 290 Turken (t), 397 anders Europees (e); 3.105 Nederlanders (n) | generation R, grootschalig onderzoek in Rotterdam onder 10.000 zwangere vrouwen en hun kind(eren) | 3 | eerste en tweede generatie | moeder; CBCL totale problemen | a, k, h, m, t, e > n; c = n |
Bevaart et al. (2012) | 10.951 kinderen, o.a. met een Antilliaanse (a), Surinaamse (s), Marokkaanse (m), Turkse (t) en Nederlandse (n) achtergrond | basisscholen in Rotterdam Rijnmond | 5–6 | eerste en tweede generatie | ouder (ou), leerkracht (lr); SDQ % borderline klinische range totale problemen | ou: 21,7 % a, 10 % s, 15,3 % m, 19,7 % t, 7,5 % n; lr: 19,3% a, 14,4 % s, 13,1 % m, 17,1 % t, 8,5 % n |
Dorsselaer et al. (2010) | 1.133 migranten met een niet-westerse achtergrond zoals een Turkse, Marokkaanse, Surinaamse of Antilliaanse (mi); 5.929 Nederlanders (n) | representatieve steekproeven van basisscholen en voortgezet onderwijs (vo) in Nederland (HBSC onderzoek 2009) | 11–16 | eerste en tweede generatie | kind (k); SDQ, gedragsproblemen (g), hyperactiviteit (h), sociale problemen (s), emotionele problemen (e) | basisschool: mi > n (g, s); mi < n (h); mi = n (e); vo: mi > n (g); mi < n (h, e); mi = n (s) |
Derluyn et al. (2008) | 1.294 migranten afkomstig uit 93 niet-westerse landen zoals Marokko, Ghana, Turkije en Angola (mi); 617 Belgen (b) | migranten: taalklassen voor recent gearriveerde migranten in Vlaanderen; Belgen: zeventien scholen in vijf provincies in Vlaanderen | 10–21 | eerste generatie | kind; SDQ: gedragsproblemen (g), hyperactiviteit (h), sociale problemen (s), emotionele problemen (e); Hopkins Symptom Checklist: angst (a), depressie (d), externaliserend probleemgedrag (ext) | mi < b (a, d, h, g, ext); mi > b (s); mi = b (e) |
Dorsselaer et al. (2007) | 1.674 migranten afkomstig uit landen zoals Turkije, Marokko, Suriname of Nederlandse Antillen, maar ook uit westerse landen (mi); 5.493 Nederlanders (n) | representatieve steekproeven van basisscholen en voortgezet onderwijs in Nederland (HBSC onderzoek 2005) | 11–16 | eerste en tweede generatie | kind (k); SDQ, gedragsproblemen (g), hyperactiviteit (h), sociale problemen (s), emotionele problemen (e) | mi > n (g, s); mi < n (h); mi = n (e) |
Zwirs et al. (2006) | Migranten: 792 Marokkanen (m), 497 Turken (t), 409 Surinamers (s); 768 Nederlanders (n) | basisscholen in Amsterdam en Utrecht in wijken met veel migranten en een lage sociaaleconomische status | 5–11 | eerste en tweede generatie | leerkracht; SDQ, hyperactiviteit, gedragsproblemen en vijf ADHD/ODD-DSM-IV-items | m > n (jo); s = n (jo); t < n (jo); m,s,t = n (mei) |
Wissink et al. (2006) | migranten: 106 Turken, 84 Marokkanen (m), 33 Surinamers (s); 319 Nederlanders (n) | scholen (VMBO) in verschillende steden in Nederland met een percentage migranten tussen 10 en 45 % | 12–16 | eerste en tweede generatie | kind; YSR Agressief gedrag (ab), Delinquent gedrag (db) | m = n (ab); s, t > n (ab); m,s,t = n (db) |
Vollebergh et al. (2005) | 230 migranten (o.a. Surinamers, Antillianen, Marokkanen, Turken) (mi); 2.000 Nederlanders (n) | kinderen geboren in vijf gemeentes in het noorden van Nederland | 11 | eerste en tweede generatie | ouder (ou), leerkracht (lr), kind (k); CBCL, YSR, korte versie van de TRF, internaliserend (int) en externaliserend (ext) | k: mi = n (int/ext); ou: mi > n (int) (mei); ou: mi = n (int) (jo); ou: mi = n (ext); lr: mi > n (ext); lr: mi < n (int) |
Reijneveld et al. (2005) | migranten: 101 uit voormalige kolonies (km) (Suriname en Nederlandse Antillen), 91 arbeidsmigranten (am) (Turkije en Marokko); 136 migranten uit geïndustrialiseerde landen (gm); 3.570 Nederlanders (n) | nationale representatieve steekproef (non-respons in am was hoger dan in andere subpopulaties) in Nederland | 5–15 | eerste en tweede generatie | ouder; CBCL internaliserend (int) en externaliserend (ext) | km, am > n, gm (int); km, am = n, gm (ext) |
Janssen et al. (2004) | migranten: 379 Turken (t); 1.039 Nederlanders (n); 2.151 Turken in Turkije (tt) | Turkse migranten: representatieve steekproef in Rotterdam en Den Haag; Nederlanders en Turken in Turkije: nationale representatieve steekproeven | 11–18 | eerste en tweede generatie | kind; YSR internaliserend (int) en externaliserend (ext) | t > n (int); t = n (ext); t > tt (ext); t = tt (int) |
Stevens et al. (2003) | migranten: 819 Marokkanen (m); 2.227 Nederlanders (n) | Nederlanders: zie voorafgaande (Janssen et al. 2004); Marokkanen: representatieve steekproef in Rotterdam en Den Haag | 4–18 | eerste en tweede generatie | ouder (ou), leerkracht (lr), kind (k); CBCL, YSR, TRF internaliserend (int) en externaliserend (ext) | k: m < n (ext); k: m = n (int); ou: m = n (int/ext); lr: m = n (int); lr: m > n (ext) |
Crijnen et al. (2000) | migranten: 524 Turken (informant = Nl. leerkracht) (tn), 221 Turken (informant = Turkse leerkracht) (tt); 1.625 Nederlanders (informant = Nl. leerkracht) (n) | dezelfde steekproeven als voorafgaande (Janssen et al. 2004) | 4–18 | eerste en tweede generatie | leerkracht; TRF internaliserend (int) en externaliserend (ext) | tn = n (int/ext); tn < tt (int); tn = tt (ext) |
Bengi-Arslan et al. (1997) | migranten: 833 Turken (t); 2.081 Nederlanders (n); 3.127 Turken in Ankara (tt) | Turkse migranten en Nederlanders: zie voorafgaande (Janssen et al. 2004); Turken in Ankara: kinderen van acht scholen | 4–18 | eerste en tweede generatie | ouder; CBCL internaliserend (int) en externaliserend (ext) | t > n (int/ext); t > tt (int/ext) |
Vollebergh en Huiberts (1997) | 185 migranten (mi) (Turken, Marokkanen, Surinamers, Aziaten en anders Afrikaans); 405 Nederlanders (n) | onderzoek op acht voorgezet-onderwijsscholen in Rotterdam | gemiddeld 16 | eerste en tweede generatie | kind; Korte General Health Questionnaire (GHQ) | mi > n |