Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:
Omslag van het boek

2015 | OriginalPaper | Hoofdstuk

1. PROFIEL VAN TAAKGERICHTE HULPVERLENING (TGH)

Auteurs : Nel Jagt, Lou Jagt

Gepubliceerd in: Taakgerichte hulpverlening in sociaal werk

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit hoofdstuk biedt een overzicht van wat taakgerichte hulpverlening (TGH) inhoudt. We gaan kort in op de geschiedenis van het sociaal werk en TGH daarbinnen en beschrijven het begrip methodiek in algemene zin (1.1). Dit is de opmaat tot het karakteriseren van de gelaagde methodiek taakgerichte hulpverlening: het werkmodel, de theorie, de onderzoeksbasis en de waardepremissen ervan (1.2). Zo ontstaat een breed overzicht, waarvan sommige elementen pas goed op hun plaats zullen vallen bij het lezen van de volgende hoofdstukken. In paragraaf 1.3 komt aan de orde bij welk type problemen TGH toegepast kan worden en wordt ook een aantal probleemcategorieën onderscheiden. Tot slot (1.4) komen enige misverstanden over TGH voor het voetlicht.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Voetnoten
1
In dit boek gebruiken we meermalen de Engelstalige benaming, omdat het begrip strengths niet altijd te vertalen valt met krachten, vermogens of kwaliteiten (al gebeurt dat hier soms ook wel). In het Angelsaksische gebied is veel aandacht voor de strengths-benadering, die vooral een beroep doet op (verborgen) kwaliteiten en krachten van de cliënt, als reactie op het te veel op de voorgrond plaatsen van zijn zwakke punten. Ook de oplossingsgerichte benadering (De Jong & Berg (2002), Bannink, (2006), De Vries (2008) start bij de kwalificaties die er zijn.
 
Metagegevens
Titel
PROFIEL VAN TAAKGERICHTE HULPVERLENING (TGH)
Auteurs
Nel Jagt
Lou Jagt
Copyright
2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0902-3_1