Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-09-2006 | Column curieuze kinderen

Professionele pseudologica

Auteur: Constance Dolman

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2006

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Verklaringen vormen de bodem van ons wankel bestaan. We kunnen niet zonder. Hoor wat het kind zegt: waarom, waarom, waarom? Zij vragen, wij antwoorden. We krijgen er wel eens genoeg van. Hou nou eens op met dat gevraag! Maar even later zijn we er alweer ingetuind. Een kind heeft verklaringen nodig. Het zijn er nooit genoeg. Gelukkig houdt het eens op. Dan is het kind oud genoeg om overal een eigen verklaring bij te verzinnen. Waarom willen wij alles weten? Wat is dat voor een wonderlijk mechanisme, dat drijfzand verandert in stevige bodem en angstige onzekerheid in welbevinden? Want als je er goed over nadenkt, lijkt dat de voornaamste drijfveer voor het streven naar begrip: houvast. Weten waar je aan toe bent. De kracht van argumenten speelt daar een kleinere rol in dan de ware wetenschapper zou wensen.
Metagegevens
Titel
Professionele pseudologica
Auteur
Constance Dolman
Publicatiedatum
01-09-2006
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2006
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059596