01-09-2006 | Column curieuze kinderen
Professionele pseudologica
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2006
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
Verklaringen vormen de bodem van ons wankel bestaan. We kunnen niet zonder. Hoor wat het kind zegt: waarom, waarom, waarom? Zij vragen, wij antwoorden. We krijgen er wel eens genoeg van. Hou nou eens op met dat gevraag! Maar even later zijn we er alweer ingetuind. Een kind heeft verklaringen nodig. Het zijn er nooit genoeg. Gelukkig houdt het eens op. Dan is het kind oud genoeg om overal een eigen verklaring bij te verzinnen. Waarom willen wij alles weten? Wat is dat voor een wonderlijk mechanisme, dat drijfzand verandert in stevige bodem en angstige onzekerheid in welbevinden? Want als je er goed over nadenkt, lijkt dat de voornaamste drijfveer voor het streven naar begrip: houvast. Weten waar je aan toe bent. De kracht van argumenten speelt daar een kleinere rol in dan de ware wetenschapper zou wensen.