Skip to main content
Top

2022 | OriginalPaper | Hoofdstuk

10. Professionaliteit en kwaliteit

Auteur : Nicolien van Halem

Gepubliceerd in: Handboek EVV, GVP, GVGP en GVS

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit hoofdstuk gaat over professionaliteit en kwaliteit in vele opzichten: je eigen leiderschap, je persoonlijke kwaliteiten en de begeleiding van nieuwe collega’s. We besteden uitgebreid aandacht aan de beroepscode en de beroepsethiek als leidraad voor integere cliëntenzorg. Gevolgd door professioneel omgaan met crisissituaties zoals agressie, ongewenste intimiteiten en grensoverschrijdend gedrag. Wat kwaliteitszorg inhoudt en wat het kwaliteitskader is en hoe je dit methodisch toepast in de dagelijkse cliëntenzorg lees je in de laatste paragrafen.
Literatuur
go back to reference Ghaye, M., Daneels, R. (2014). Agressie in hulp- en dienstverlening, Van impact op medewerkers naar gedragen beleid. Acco: Leuven/Den Haag. Ghaye, M., Daneels, R. (2014). Agressie in hulp- en dienstverlening, Van impact op medewerkers naar gedragen beleid. Acco: Leuven/Den Haag.
go back to reference Handreiking Schokkende gebeurtenissen voor leidinggevenden en management (2021) Programma Veilige Publieke Taak/Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Handreiking Schokkende gebeurtenissen voor leidinggevenden en management (2021) Programma Veilige Publieke Taak/Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
go back to reference Kwaliteitskader wijkverpleging (2018) Stuurgroep Kwaliteitskader Wijkverpleging. Kwaliteitskader wijkverpleging (2018) Stuurgroep Kwaliteitskader Wijkverpleging.
go back to reference Niets over ons, zonder ons: Investeringsagenda zeggenschap en positionering verpleegkundigen en verzorgenden (2020), Prof. dr. Bianca Buurman Chief nursing officer. Niets over ons, zonder ons: Investeringsagenda zeggenschap en positionering verpleegkundigen en verzorgenden (2020), Prof. dr. Bianca Buurman Chief nursing officer.
go back to reference Simons, P. R. J., Bolhuis, S. (2001). Human resource development: organiseren van het leren, pp. 37–51, Utrecht University. Simons, P. R. J., Bolhuis, S. (2001). Human resource development: organiseren van het leren, pp. 37–51, Utrecht University.
go back to reference Stegenga M. (2018). Dilemma’s in kaart, methode voor moreel beraad in de zorg, uigeveij Boom: Amsterdam. Stegenga M. (2018). Dilemma’s in kaart, methode voor moreel beraad in de zorg, uigeveij Boom: Amsterdam.
go back to reference Van Doremalen, H., Vervoort, M. (2016). Effectief omgaan met agressie en zinloos geweld. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Van Doremalen, H., Vervoort, M. (2016). Effectief omgaan met agressie en zinloos geweld. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Van Muijsenberg, H. (2019). Voorkom en stop agressie op het werk. Thema: Zaltbommel. Van Muijsenberg, H. (2019). Voorkom en stop agressie op het werk. Thema: Zaltbommel.
go back to reference Zeggenschap – Durven, doen en volhouden, VVN magazine mei-juni 2021. Zeggenschap – Durven, doen en volhouden, VVN magazine mei-juni 2021.
Metagegevens
Titel
Professionaliteit en kwaliteit
Auteur
Nicolien van Halem
Copyright
2022
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2701-0_10