2011 | OriginalPaper | Hoofdstuk
Professionaliseringsstrategieën van werknemers
Hoe kunnen werknemers strategisch opereren bij het organiseren van hun professionele ontwikkeling?
Auteurs : Rob Poell, Ferd van der Krogt
Gepubliceerd in: Handboek human resource development
Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum
Werknemers krijgen tegenwoordig een grote verantwoordelijkheid toebedeeld bij het organiseren van hun professionele ontwikkeling. Dat houdt verband met de sterke individualiseringstendens in de huidige samenleving. Burgers en werknemers moeten het heft meer in eigen hand nemen bij het inrichten van hun leven, werk en levensloop. Deze individualiseringstendens doordringt ook het organiseren van de professionele ontwikkeling. Ook daar wordt in toenemende mate een beroep gedaan op de eigen inbreng en eigen verantwoordelijkheid van werknemers. Werknemers moeten zelf meer werken aan hun ‘leven lang leren’, employability en individuele ontwikkelplannen, en zelf keuzes maken bij het gebruiken van de sociale en materiële ondersteuning die daarvoor bedacht en ontworpen is (Denktank Leren en werken, 2009; SER, 2006; WRR, 2007). Tevens vormt de professionele ontwikkeling van werknemers een cruciale maatschappelijke functie: werknemers in staat stellen om zelf richting te geven aan hun loopbaan en hun leven lang leren. Deze maatschappelijke tendensen – de individualisering en het leven lang leren – hebben vergaande implicaties voor het organiseren van
hrd
in organisaties.
hrd
bestaat uit een complex stelsel van actoren, structuren, voorzieningen en processen in organisaties. Werknemers moeten daarin hun weg vinden: zij moeten strategisch gaan opereren bij het organiseren van hun professionele ontwikkeling om zodoende kwaliteiten te ontwikkelen die functioneel zijn voor hun huidige werk, en tevens voor hun positie op de (interne en externe) arbeidsmarkt en voor hun verdere loopbaan en persoonlijke ontwikkeling.