Z Orthop Unfall 1980; 118(2): 274-278
DOI: 10.1055/s-2008-1053506
Kurzmitteilungen

© F. Enke Verlag, Stuttgart

Das Verhalten der Rückenstrecker bei einem Fall von konvexseitiger Denervierungsoperation bei Skoliose

The behaviour of the dorsal extensors (erector trunci) in a case of scoliosis where the convex erector trunci had been denervated by operationH. Bayer
  • Bochum
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Die isolierte Lähmung des dorsalen Erector trunci konvexseitig im Krümmungsscheitel einer progredienten jugendlichen Skoliose mittels Resektion der entsprechenden rami dorsales der Spinalnerven gab die Gelegenheit zu prä- und postoperativen elektromyographischen Analysen mit Oberflächenelektroden in den zwei Grundpositionen: bequemer aufrechter Stand und Rumpfbeugung mit Armvorhalte. Der Anteil der elektrischen Aktivität des Erecror trunci konnte so von der Gesamtaktivität der erfaßten Rückenmuskeln isoliert werden. Die präoperative konvexseitige Erector trunci-Übererregung im Primärbogen steigt bei der Rumpfbeugung, welche als Beispiel für eine symmetrische Anstrengung angesehen wird, unverhältnismäßig stark an. Sie wird durch die Denervierungsoperation beseitigt.

Abstract

The isolated paralysis of the dorsal erector trunci in the angular point of the convex curve of a juvenile scoliosis in progress by resecting the corresponding rami dorsales of the spinal nerves gave the opportunity to analyse electromyographically with electrodes on the skin before and after the operation in the two basic positions: standing comfortably upright and bending the trunc with extended arms. Thus the electric activity of the erector trunci could be isolated from the total activity of all the measured dorsal muscles. The pre-operative hyperactivity of the erector trunci on the convex side in the protogenic curve increases unproportionally strongly when the trunc is bent, trunc bending being regarded as an example for a symmetric excertion. This pre-operative hyperactivity is eliminated by the operation which denervates the erector trunci.

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