Laryngorhinootologie 1996; 75(9): 529-532
DOI: 10.1055/s-2007-997627
RHINOLOGIE

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Behandlung des postoperativen „unstillbaren” Nasenblutens durch Embolisation der A. maxillaris

Treatment of “Unecontrollable” Postoperative Nosebleed by Embolization of the Maxillary ArteryI. Daniilidis, K. Markou, A. Nikolaou, K. Giavroglou
  • Hals-Nasen-Ohren-Klinik der Aristoteles-Universität von Thessaloniki (Direktor: Prof. Dr. med. I. Daniilidis)
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Die Embolisation der A. maxillaris ist eine Behandlungsform der rezidivierenden Epistaxis nach frustranem Therapieversuch mit einer vorderen und hinteren Nasentamponade. Patienten und Methode: Es wird über zwei männliche Patienten berichtet, bei denen nach Septumplastik und submuköser Conchotomie bzw. nach Muschelkaustik eine rezidivierende Epistaxis aufgetreten war, die sich durch eine vordere und hintere Tamponade nicht kontrollieren ließ. Nach Angiographie der A. carotis externa und interna der blutenden Seite wurde die A. maxillaris mit resorbierbarem Material (Gelfoam) superselektiv embolisiert. Ergebnisse: In beiden Fällen konnte die Blutung erfolgreich gestoppt werden. Einen Tag nach Embolisation wurde die Nase detamponiert, es traten keine weiteren Nachblutungen auf. Schlußfolgerung: Die selektive Embolisation der A. maxillaris stellt zur Behandlung des unstillbaren Nasenblutens eine erfolgreiche Alternative zu den chirurgischen Gefäßunterbindungen dar.

Summary

Background: Embolization of the maxillary artery is a successful treatment, alternative in cases of recurrent severe nosebleeds when anterior and posterior nasal packing have failed to achieve permanent control. Patients and Method: Two cases of male patients are presented who suffered from severe nosebleeds after a submucous resection of the septum, electrocautery of the inferior turbinate, and submucosal conchotomy. Anterior and posterior nasal packing proved to be unsuccessful. Angiography of the internal and external carotid artery was performed and selective embolization of the mayillary artery with absorbable material followed. Results: In both cases embolization was successful and uneventful. Twenty-four hours after treatment, the nasal packing was removed and no recurrence was observed. Conclusion: Selective embolization of the maxillary artery is a successful alternative for the treatment of severe recurrent nose-bleeding - equally effective with surgical ligation of the bleeding arteries.

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