Psychother Psychosom Med Psychol 2007; 57(1): 4-11
DOI: 10.1055/s-2006-951906
Übersicht
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Trauerverarbeitung nach Prä- und Perinatalverlust

Prävalenz, klinisches Bild und Behandlung - eine Übersicht über den aktuellen ForschungsstandMourning After Perinatal DeathPrevalence Symptoms and Treatment - A Review of the LiteratureCarl  Eduard  Scheidt1 , Nicola  Waller1 , Jutta  Wangler1 , Anette  Hasenburg1 , Anette  Kersting1
  • 1Universitätsklinik Feiburg, Abteilung Psychosomatische Medizin und Psychotherapie
Further Information

Publication History

eingereicht 3. Januar 2006

akzeptiert 27. Oktober 2006

Publication Date:
12 January 2007 (online)

Zusammenfassung

Der perinatale Verlust eines Kindes ist vor allem in fortgeschrittenen Stadien der Schwangerschaft mit gravierenden psychischen Belastungen verbunden. Für einen Teil der Betroffenen mündet die unzureichende Verarbeitung der Verlusterfahrung in die Entwicklung einer psychischen Störung ein. Dies gilt insbesondere für Frauen, die einen Verlust der Schwangerschaft nach der 20. SSW erlitten haben. Im Vordergrund stehen dabei depressive Störungen, Angstsymptome, posttraumatische Belastungsstörungen und funktionelle körperliche Beschwerden. Die vorliegenden Studien zur Evaluation psychotherapeutischer Maßnahmen nach Schwangerschaftsverlust geben nach Einschätzung eines aktuellen Cochrane Reviews [1] keine eindeutigen Anhaltspunkte für evidenzbasierte Vorgehensweisen im Rahmen der sekundären Prävention. Da andererseits die Gefährdung der Gesundheit bei den durch einen Schwangerschaftsverlust betroffenen Frauen durch eine große Zahl von Studien belegt ist, besteht ein erkennbares Forschungsdesiderat hinsichtlich der Durchführung weiterer empirisch kontrollierter Psychotherapiestudien zur Evaluation der Behandlung bei Trauerreaktionen nach Schwangerschaftsverlust.

Abstract

Miscarriage and perinatal loss are associated with considerable psychosocial distress. A substantial proportion of women who suffered the loss of a child develop a psychological disorder. Depression, anxiety disorder, post-traumatic stress disorder and somatoform disorder all have been linked in various studies to grief reactions in response to perinatal loss. A number of studies based on clinical and empirical evidence suggest various therapeutic procedures. However, a current Cochrane review [1] fails to provide empirical evidence favouring a specific treatment strategy. In Germany in routine care in gynaecology no psychological support is offered to women suffering from grief reactions due to perinatal loss. Further research is needed to develop evidence based treatment strategies for secondary prevention in this field.

Literatur

  • 1 Chambers H M, Chan F Y. Support of women/families after perinatal death.  Cochrane Database of Systematic Reviews. 2004;  1
  • 2 Leon I G. When a baby dies: psychotherapy for pregnancy and newborn loss. New Haven CO; Yale University Press 1990
  • 3 Beutel M. Der frühe Verlust eines Kindes: Bewältigung und Hilfe bei Fehl-, Totgeburt und Plötzlichem Kindestod. Göttingen; Hofgrefe 2002
  • 4 Conway K, Russell G. Couple's grief and experience of support in the aftermath of miscarriage.  Brit J Psychol. 2000;  73 531-545
  • 5 Robinson M, Baker L, Nackerud L. The relationship of attachment theory and perinatal loss.  Death Stud. 1999;  23 257-270
  • 6 Schauer G M, Kalousek D K, Magee J F. Genetic causes of stillbirth.  Semin Perinatol. 1992;  16 341-351
  • 7 Maier W. Perinatale Mortalität und Müttersterblichkeit. In: Käser O, Friedberg V (Hrsg) Schwangerschaft und Geburt, Bd 2. Stuttgart; Georg Thieme 1981: 20.1-20.10
  • 8 Statistisches Bundesamt Deutschland .Die Gesundheitsberichterstattung des Bundes im Auftrag des Bundesministeriums für Bildung und Forschung. 2002 http://www.gbe-bund.de
  • 9 Stroebe M S. Handbook of bereavement research: consequences, coping and care. Washington DC; American Psychological Association 2001
  • 10 Li J, Precht D H, Mortensen P B, Olsen J. Hospitalization for mental illness among parents after the death of child.  N Engl J Med. 2005;  352 1190-1196
  • 11 Parkes C M. Bereavement: studies of grief in adult life (3rd ed.). Hammondsworth; Pelican Books 1996
  • 12 Middleton W, Raphael B, Martinek N, Misso V. Pathological grief reactions. In: Stroebe MS, Stroebe W, Hanssen RO (eds) Handbook of bereavement: theory, research, and intervention. NY; Cambridge University Press 1993: 44-61
  • 13 Zisook S, Shuchter S R. Uncomplicated bereavement.  J Clin Psychiat. 1993;  54 365-372
  • 14 Li J, Precht D H, Mortensen P B, Olsen J. Mortality in parents after death of a child in Denmark: a nationwide follow-up study.  Lancet. 2003;  361 363-367
  • 15 Lichtenstein P, Gatz M, Berg S. A twin study of mortality after spousal bereavement.  Psycholog Med. 1998;  28 635-643
  • 16 Bowlby J. Verlust, Trauer und Depression. Frankfurt; Fischer 1983
  • 17 Horowitz M J. Stress response syndromes (2nd ed.). Northvale NJ; Jason Aronson 1997
  • 18 Klier C, Geller P, Ritsher J. Affective disorders in the aftermath of miscarriage: a comprehensive review.  Arch Womens Ment Health. 2002;  5 129-149
  • 19 Zisook S, Vaul R A De, Click M A. Measuring symptoms of grief and bereavement.  Am J Psychiat. 1982;  139 1590-1593
  • 20 Zisook S, Shucter R, Lyons L E. Adjustment to widowhood. In: Zisook S (ed) Biopsychsocial aspects of bereavement. Washington DC; American Psychiatric Press 1987: 49-74
  • 21 Horowitz M J, Siegel B, Holen A. et al . Diagnostic criteria for complicated grief disorder.  Am J Psychiat. 1997;  154 904-910
  • 22 Prigerson H G, Shear M K, Jacobs S C. et al . Consensus criteria for traumatic grief: a preliminary empirical test.  Brit J Psychiat. 1999;  174 67-73
  • 23 Kersting A, Fisch S, Suslow T. et al . Messinstrumente zur Erfassung von Trauer - Ein kritischer Überblick.  Psychother Psych Med. 2003;  53 475-484
  • 24 Tomita T, Kitamura T. Clinical and research measures pf grief: a reconsideration.  Compreh Psychiat. 2002;  43 95-102
  • 25 Zisook S, Schneider D, Shuchter S R. Anxiety and bereavement.  Psychiatr Med. 1990;  8 83-96
  • 26 Condon J T. Management of established pathological grief reaction after stillbirth.  Am J Psychiat. 1986;  143 987-992
  • 27 Lasker J N, Toedter L J. Acute versus chronic grief: the case of pregnancy loss.  Am J Orthopsychiat. 1991;  61 510-522
  • 28 Kersting A, Reutemann M, Ohrmann P. et al . Traumatische Trauer - Ein eigenständiges Krankheitsbild?.  Psychotherapeut. 2001;  46 301-308
  • 29 World Health Organization .The ICD-10 classification of mental and behavioural disorders: clinical descriptions and diagnostic guidelines. Geneva; World Health Organization 1992
  • 30 American Psychiatric Association .Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV) (4th ed). Washington, DC; American Psychiatric Association 1994
  • 31 Kersting A, Fisch S, Baez E. Psychosocial care of mothers after stillbirth.  Lancet. 2002b;  360 1600
  • 32 Kersting A, Dorsch M, Kreulich C. et al . Trauma and grief 2 - 7 years after termination of pregnancy because of fetal anomalies - a pilot study.  J Psychosom Obstet Gynecol. 2005;  26 9-14
  • 33 Turton P, Hughes P, Evans C DH, Fainman D. Incidence, correlates and predictors of post-traumatic stress disorder in the pregnancy after stillbirth.  Brit J Psychiat. 2001;  178 556-560
  • 34 Clarke M, Williams A J. Depression in woman after perinatal death.  Lancet. 1987;  1 916-917
  • 35 Dorner S, Atwell J D. Family adjustment to the early loss of a baby born with spina bifida.  Dev Med and Child Neurol. 1985;  27 461-466
  • 36 Forrest G C, Standish E, Baum J D. Support after perinatal death: a study of support after perinatal bereavement.  BMJ. 1982;  285 1475-1479
  • 37 Franche R L, Bulow C. The impact of a subsequent pregnancy on grief and emotional adjustment following a perinatal loss.  Inf Mental Hlth J. 1999;  20 175-187
  • 38 Janssen H J, Cuisinier M, Graauw K de, Hoogduin K. A prospective study of risk factors predicting grief intensity following pregnancy loss.  Arch Gen Psychiatr. 1997;  54 56-61
  • 39 Toedter L J, Lasker J N, Janssen H J. International comparison of studies using the perinatal grief scale: a decade of research on pregnancy loss.  Death Stud. 2001;  25 205-228
  • 40 Beutel M, Deckardt R, Schaudig K, Rolvering M. Chronische Trauer nach einem Spontanabort: Ergebnisse einer Längsschnittstudie nach 13 Monaten.  PPmP. 1993;  44 411-419
  • 41 Neugebauer R, Kline J, O'Connor P. et al . Depressive symptoms in women in the six month after miscarriage.  Am J Obstet Gynecol. 1992;  166 104-109
  • 42 Cougle J R, Reardon D C, Coleman P K. Depression associated with abortion and childbirth: a long-term analysis of the NLSY cohort.  DocCheck. 2003;  9 105-112
  • 43 Beutel M, Deckardt R, Rad M von, Weiner H. Grief and depression after miscarriage. Their separation, antecedents, and course.  Psychosom Med. 1995a;  57 517-526
  • 44 Beutel M, Kuse-Isingschulte M, Hahlweg B, Stauber M. Verarbeitung einer Totgeburt: Komplikationen, Risikomerkmale und Möglichkeiten ärztlicher Hilfen.  Therapeutische Umschau. 1995b;  52 114-118
  • 45 Hughes P, Turton P, Evans C. Stillbirth as risk factor for depression and anxiety in the subsequent pregnancy: cohort study.  BMJ. 1999;  318 1721-1724
  • 46 Geller P, Kerns D, Klier C. Anxiety following miscarriage and the subsequent pregnancy. A review of the literature and future directions.  J Psychosom Res. 2004;  56 35-45
  • 47 Thapar A, Thapar A. Psychological sequelae of miscarriage: a controlled study using the General Health Questionnaire and the Hospital Anxiety and Depression Scale.  Brit J Gen Pract. 1992;  42 94-96
  • 48 Lee C, Slade P. Miscarriage as a traumatic event: a review of the literature and new implications for intervention.  J Psychosom Res. 1996;  40 235-244
  • 49 Neziroglu F, Anemone R, Yaryura-Tobias J A. Onset of obsessive-compulsive disorder in pregnancy.  Am J Psychiat. 1992;  149 947-950
  • 50 Bowles S, James L, Solursh D. et al . Acute and post-traumatic stress disorder after spontaneous abortion.  Am Fam Physician. 2000;  61 1689-1697
  • 51 Engelhard I M, Hout M A van den, Arntz A. Posttraumatic stress disorder after pregnancy loss.  Gen Hosp Psychiatry. 2001;  23 62-66
  • 52 Hunfeld J A, Wladimiroff J W, Passchier J. Prediction and course of grief four years after perinatal loss due to congenital anomalies: a follow-up study.  Br J Med Psychol. 1997;  70 85-91
  • 53 Callan V J, Murray J. The role of therapists in helping couples cope with stillbirth and newborn death.  Fam Relat. 1989;  38 248-253
  • 54 Lasker J N, Toedter L J. Predicting outcomes after pregnancy loss: results from studies using the perinatal grief scale.  Illness Crisis Loss. 2000;  8 350-372
  • 55 Friedman T, Gath D. The psychiatric consequences of spontaneous abortion.  Brit J Psychiat. 1989;  155 810-813
  • 56 Toedter L J, Lasker J N, Alhadeff J M. The perinatal grief scale: development and initial validation.  Am J Orthopsychiat. 1988;  58 435-449
  • 57 Day D R, Hooks D. Miscarriage: a special type of family crisis.  Fam Relat. 1987;  36 305-310
  • 58 Läpple M. Gesundheitliche und psychosoziale Auswirkungen der Fehlgeburt.  Fortschr Neurol Psychiat. 1991;  59 155-163
  • 59 Beutel M, Deckardt R, Schaudig K. et al . Trauer, Depressivität und Angst nach einem Spontanabort. Eine Studie über systematische Erfassung und Einflussfaktoren.  Psychother Psych Med. 1992;  42 158-166
  • 60 Bakermans-Kranenburg M J, Schuengel C, Ijzendoorn M H van. Unresolved loss due to miscarriage: an addition to the Adult Attachment Interview.  Attach Hum Dev. 1999;  1 157-170
  • 61 Hughes P, Turton P, Hopper E. et al . Disorganised attachment behaviour among infants born subsequent to stillbirth.  J Child Psychol Psyc. 2001;  42 791-801
  • 62 Main M, Solomon J. Procedures for identifying infants as disorganized/disoriented during the Ainsworth strange situation. In: Greenberg MT, Cicchetti D, Cummings EM (eds) Attachment in the preschool years. Chicago; University of Chicago Press 1990: 121-185
  • 63 Ainsworth M DS, Eichberg C. Effect on infant-mother attachment of mother's unresolved loss of an attachment figure, or other traumatic experience. In: Parkes CM, Stevenson-Hinde J, Marris P (eds) Attachment across the life cycle. New York; Tavistock/Routledge 1991: 160-183
  • 64 Heller S S, Zeanah C H. Attachment disturbances in infants born subsequent to perinatal loss: a pilot study.  Inf Mental Hlth J. 1999;  20 188-199
  • 65 Hughes P, Turton P, Evans C D. Assessment of guidelines for good practice in psychosocial care of mothers after stillbirth: a cohort study.  Lancet. 2002;  16 (360) 114-118
  • 66 Turton P, Hughes P, Fonagy P, Fainman D. An investigation in the possible overlap between PTSD and unresolved responses following stillbirth: an absence of linkage with only unresolved status predicting infant disorganization.  Attach Hum Dev. 2004;  6 241-253
  • 67 Jacobvitz D, Hazan N. Developmental pathways from infant disorganization to childhood peer relationships. In: Solomon J, George C (eds) Attachment Disorganization. New York; Guilford Press 1999: 127-159
  • 68 Lyons-Ruth K, Easterbrooks M A, Cibelli C D. Infant attachment strategies, infant mental lag, and maternal depressive symptoms: predictors of internalizing and externalizing problems at age 7.  Dev Psychol. 1997;  33 681-692
  • 69 IJzendoorn M H Van, Schuengel C, Bakermans-Kranenburg M J. Disorganised attachment in early childhood: meta-analysis of precursors, concomitants and sequelae.  Dev Psychopathol. 1999;  11 225-249
  • 70 George C, Kaplan N, Main M. The Berkeley Adult Attachment Interview. Unpublished protocol. Berkeley; University of California, Department of Psychology 1996
  • 71 Beutel M. Besonderheiten und Chancen der Psychotherapie nach Spontanabort.  Psychotherapeut. 1994;  40 291-297
  • 72 Swanson K M. Effects of caring, measurement and time on miscarriage impact and women's well-being in the first year subsequent to loss.  Nurs Res. 1999;  48 288
  • 73 Nikcevic A V. Development and evaluation of a miscarriage follow-up clinic.  J Reprod Infant Psyc. 2003;  21 202-217
  • 74 Health Education Council, National Association for Mental Health, and the National Stillbirth Study Group .The loss of your baby. London; HEC 1979
  • 75 Lake M F, Johnson T M, Murphy J, Knuppel R A. Evaluation of a perinatal grief support team.  Am J Obstet Gynecol. 1987;  157 1203-1206
  • 76 Lilford R J, Stratton P, Godsil S, Prasad A. A randomised trial of routine versus selective counselling in perinatal bereavement from congenital disease.  BJOG. 1994;  101 291-296
  • 77 Murray J A, Terry D J, Vance J C. et al . Effects of a program of intervention on parental distress following infant death.  Death Stud. 2000;  24 275-305
  • 78 Carrera L, Diez-Domingo J, Montanana V. et al . Depression in women suffering perinatal loss.  Int J Gynaecol Obstet. 1998;  62 149-153
  • 79 Swanson K M. Empirical development of a middle range theory of caring.  Nurs Res. 1991;  40 161-166
  • 80 Swanson-Kauffman K M. Caring in the instance of unexpected early pregnancy loss.  Top Clin Nurs. 1986;  8 58-69
  • 81 Schneiderman M D, Winders P, Tallet S, Feldman W. Do child and/or parent bereavement programs work?.  Can J Psychiat. 1994;  39 215-21

Prof. Dr. Carl Eduard Scheidt

Abteilung Psychosomatische Medizin und Psychotherapie, Universitätsklinik Feiburg

Hauptstraße 8

79104 Freiburg

Email: carl.eduard.scheidt@uniklinik-freiburg.de

    >