Skip to main content
Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2. Probleemstelling, vraagstelling en doelstelling

Auteur : Karel Soudijn

Gepubliceerd in: Onderzoeksverslagen schrijven

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

Onderzoekers halen hun onderwerpen overal vandaan. Een psycholoog vertelde eens dat populaire televisieprogramma’s hem vaak op een idee brengen. Hij keek bijvoorbeeld naar een spelletjesprogramma waarin kandidaten moeten beslissen of ze willen doorgaan naar de volgende ronde. Degenen die nu stoppen, mogen hun eerder verdiende geld mee naar huis nemen. In een volgende ronde kunnen zij die bedragen flink verhogen, maar als ze in die ronde falen, gaan zij met lege handen naar huis. Het is rationeel om – als je toch al op winst staat – bij zo’n keuze onmiddellijk te stoppen. Je moet vooral niet doorgaan naar de volgende ronde, want dan raak je misschien alle winst weer kwijt. Toch wagen de meeste deelnemers de gok: ze gaan verder, ook al bestaat er een grote kans dat het eerder gewonnen bedrag helemaal verloren raakt.
Metagegevens
Titel
Probleemstelling, vraagstelling en doelstelling
Auteur
Karel Soudijn
Copyright
2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9634-4_2