Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap 12/2003

01-12-2003 | Onderwijs

Probleemgestuurd onderwijs

Een systematische review van gecontroleerde evaluatieonderzoeken van onderwijs na het artsexamen

Auteurs: dr. PBA Smits, JHAM Verbeek, CD de Buisonjé

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 12/2003

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Smits PBA, Verbeek JHAM, De Buisonjé CD. Probleemgestuurd onderwijs. Een systematische review van gecontroleerde evaluatieonderzoeken van onderwijs na het artsexamen. Huisarts Wet 2003;46(12):664-8.
Doel Het vaststellen van de effectiviteit van probleemgestuurd onderwijs in medische vervolgopleidingen en bij- en nascholing met behulp van een systematisch literatuuronderzoek.
Methode Een search in Medline en andere databases met als inclusiecriteria: probleemgestuurd onderwijs, medische bij- en nascholing en gecontroleerde onderzoeken. In de geselecteerde onderzoeken is de mate van bewijs voor de effectiviteit van het onderwijs vastgesteld voor de uitkomstvariabelen: kennis, performance, tevredenheid van deelnemers en gezondheidstoestand van patiënten.
Resultaten We vonden zes onderzoeken die voldeden aan de inclusiecriteria. Vijf daarvan zijn gepubliceerd in de jaren negentig en één in 1988. In vijf onderzoeken gaat het om onderwijs aan huisartsen. In drie onderzoeken wordt probleemgestuurd onderwijs vergeleken met een andere vorm van onderwijs.
Probleemgestuurd onderwijs bleek niet beter dan de andere vormen van onderwijs wat betreft de uitkomstvariabelen kennis, performance en gezondheid. Er blijkt wel matig bewijs aanwezig voor een grotere tevredenheid van de deelnemers met probleemgestuurd onderwijs. In de overige drie onderzoeken is probleemgestuurd onderwijs vergeleken met geen onderwijs. Deze onderzoeken leveren beperkte aanwijzingen dat probleemgestuurd onderwijs de uitkomstvariabelen positief beïnvloedt.
Conclusie Er zijn beperkte aanwijzingen dat probleemgestuurd onderwijs in medische bij- en nascholing de kennis en performance van deelnemers en de gezondheid van patiënten verbetert. Er is matig bewijs dat artsen meer tevreden zijn met probleemgestuurd onderwijs. Nader onderzoek over dit onderwerp zou moeten worden opgezet als een quasi-experimenteel of gerandomiseerd experiment waarbij probleemgestuurd onderwijs wordt vergeleken met een andere vorm van onderwijs. De performance van artsen en gezondheid van patiënten zouden dan de uitkomstvariabelen moeten zijn.
Literatuur
go back to reference Dolmans D, Schmidt HG. The advantages of problem-based curricula. Postgrad Med J 1996;72:535-8.CrossRef Dolmans D, Schmidt HG. The advantages of problem-based curricula. Postgrad Med J 1996;72:535-8.CrossRef
go back to reference Albanese MA, Mitchell S. Problem based learning: a review of literature on its outcomes and implementation issues. Acad Med 1993;68:52-81.CrossRef Albanese MA, Mitchell S. Problem based learning: a review of literature on its outcomes and implementation issues. Acad Med 1993;68:52-81.CrossRef
go back to reference Vernon DT, Blake RL. Does problem based learning work? A metaanalysis of evaluation research. Acad Med 1993;68:550-63.CrossRef Vernon DT, Blake RL. Does problem based learning work? A metaanalysis of evaluation research. Acad Med 1993;68:550-63.CrossRef
go back to reference Berkson L. Problem based learning: have the expectations been met. Acad Med 1993;68:579-88.CrossRef Berkson L. Problem based learning: have the expectations been met. Acad Med 1993;68:579-88.CrossRef
go back to reference Norman GR, Schmidt HG. The psychological basis of problem-based learning: a review of evidence. Acad Med 1993;67:557-65.CrossRef Norman GR, Schmidt HG. The psychological basis of problem-based learning: a review of evidence. Acad Med 1993;67:557-65.CrossRef
go back to reference Colliver JA. Effectiveness of problem-based learning curricula: research and theory. Acad Med 2000;75:259-66.CrossRef Colliver JA. Effectiveness of problem-based learning curricula: research and theory. Acad Med 2000;75:259-66.CrossRef
go back to reference Bennett NL, Davis DA, Easterling WE, Friedmann P, Green JS, Koeppen BM, et al. Continuing Medical Education: A new vision of the professional development of physicians. Acad Med 2000;75:1167- 72.CrossRef Bennett NL, Davis DA, Easterling WE, Friedmann P, Green JS, Koeppen BM, et al. Continuing Medical Education: A new vision of the professional development of physicians. Acad Med 2000;75:1167- 72.CrossRef
go back to reference David TJ, Dolmans DHJM, Patel L, Van der Vleuten CPM. Problem based learning as an alternative to lecture-based continuing medical education. J R Soc Med 1998;91:626-30.CrossRef David TJ, Dolmans DHJM, Patel L, Van der Vleuten CPM. Problem based learning as an alternative to lecture-based continuing medical education. J R Soc Med 1998;91:626-30.CrossRef
go back to reference Davis D, O'Brien MA, Freemantle N, Wolf FM, Mazmanian P, Taylor- Vaisey A. Impact of formal continuing medical education. Do conferences, workshops, rounds, and other traditional continuing education activities change physician behaviour or health care outcomes? JAMA 1999;282:867-74.CrossRef Davis D, O'Brien MA, Freemantle N, Wolf FM, Mazmanian P, Taylor- Vaisey A. Impact of formal continuing medical education. Do conferences, workshops, rounds, and other traditional continuing education activities change physician behaviour or health care outcomes? JAMA 1999;282:867-74.CrossRef
go back to reference Sanci LA, Coffey CMM, Veit FCM, Carr-Gregg M, Patton GC, Day N, et al. Evaluation of the effectiveness of an educational intervention for general practitioners in adolescent health care: randomised controlled trial. BMJ 2000;320:224-30.CrossRef Sanci LA, Coffey CMM, Veit FCM, Carr-Gregg M, Patton GC, Day N, et al. Evaluation of the effectiveness of an educational intervention for general practitioners in adolescent health care: randomised controlled trial. BMJ 2000;320:224-30.CrossRef
go back to reference Wolf FM, Shea JA, Albanese MA. Towards setting a research agenda for systematic reviews of evidence of the effects of medical education. Teach Learn Med 2001;13:54-60.CrossRef Wolf FM, Shea JA, Albanese MA. Towards setting a research agenda for systematic reviews of evidence of the effects of medical education. Teach Learn Med 2001;13:54-60.CrossRef
go back to reference Maudsley G. Do we all mean the same thing by Problem-based learning? A review of the concepts and formulation of the ground rules. Acad Med 1999;74:178-85.CrossRef Maudsley G. Do we all mean the same thing by Problem-based learning? A review of the concepts and formulation of the ground rules. Acad Med 1999;74:178-85.CrossRef
go back to reference Barrows HS. A taxonomy of problem-based learning methods. Med Educ 1986;20:481-6.CrossRef Barrows HS. A taxonomy of problem-based learning methods. Med Educ 1986;20:481-6.CrossRef
go back to reference Sackett DL, Straus SE, Richardson WS, Rosenberg W, Haynes RB. Evidence-based Medicine: how to practice and teach EBM. 2th ed. New York: Churchill Livingston, 2000. Sackett DL, Straus SE, Richardson WS, Rosenberg W, Haynes RB. Evidence-based Medicine: how to practice and teach EBM. 2th ed. New York: Churchill Livingston, 2000.
go back to reference Chan DH, Leclair K, Kaczorowski J. Problem-based small-group learning via the internet among community family physicians: a randomised controlled trial. MD Computing 1999;16:54-8.PubMed Chan DH, Leclair K, Kaczorowski J. Problem-based small-group learning via the internet among community family physicians: a randomised controlled trial. MD Computing 1999;16:54-8.PubMed
go back to reference Heale J, Davis D, Norman G, Woodward C, Neufeld V, Dodd P. A randomised controlled trial assessing the impact of problem-based versus didactic teaching methods in continuing medical education. Research in medical education: proceedings of the Annual Conference in conjunct 1988;27:72-7. Heale J, Davis D, Norman G, Woodward C, Neufeld V, Dodd P. A randomised controlled trial assessing the impact of problem-based versus didactic teaching methods in continuing medical education. Research in medical education: proceedings of the Annual Conference in conjunct 1988;27:72-7.
go back to reference Doucet MD, Purdy RA, Kaufman DM, Langille DB. Comparison of problem-based learning and lecture format in continuing medical education on headache diagnosis and management. Med Educ 1998;32:590-6.CrossRef Doucet MD, Purdy RA, Kaufman DM, Langille DB. Comparison of problem-based learning and lecture format in continuing medical education on headache diagnosis and management. Med Educ 1998;32:590-6.CrossRef
go back to reference Benjamin EM, Schneider MS, Hinchey KT. Implementing practical guidelines for diabetes care using problem-based learning. A prospective controlled trial using firm systems. Diabetes Care 1999;22:1672-8.CrossRef Benjamin EM, Schneider MS, Hinchey KT. Implementing practical guidelines for diabetes care using problem-based learning. A prospective controlled trial using firm systems. Diabetes Care 1999;22:1672-8.CrossRef
go back to reference Moran JA, Kirk P, Kopelow M. Measuring the effectiveness of a pilot continuing medical education program. Can Fam Physician 1996;42:272-6.PubMedPubMedCentral Moran JA, Kirk P, Kopelow M. Measuring the effectiveness of a pilot continuing medical education program. Can Fam Physician 1996;42:272-6.PubMedPubMedCentral
go back to reference Premi J, Shannon S, Hartwick K, Lamb S, Wakefield J, Williams J. Practice-based small-group CME. Acad Med 1994;10:800-2.CrossRef Premi J, Shannon S, Hartwick K, Lamb S, Wakefield J, Williams J. Practice-based small-group CME. Acad Med 1994;10:800-2.CrossRef
go back to reference Norman GR, Schmidt HG. Effectiveness of problem-based curricula: theory, practice and paper darts. Med Educ 2000;34:721-8.CrossRef Norman GR, Schmidt HG. Effectiveness of problem-based curricula: theory, practice and paper darts. Med Educ 2000;34:721-8.CrossRef
go back to reference Albanese MA. Problem-based learning: Why curricula are likely to show little effect on knowledge and clinical skills. Med Educ 2000;34:729-38.CrossRef Albanese MA. Problem-based learning: Why curricula are likely to show little effect on knowledge and clinical skills. Med Educ 2000;34:729-38.CrossRef
go back to reference Ten Cate ThJ. What happens to the student? The neglected variable in educational outcome research. Adv Health Sci Edu Theory Pract 2001;6:81-8.CrossRef Ten Cate ThJ. What happens to the student? The neglected variable in educational outcome research. Adv Health Sci Edu Theory Pract 2001;6:81-8.CrossRef
go back to reference Grol R, Jones R. Twenty years of implementation research. Fam Pract 2000;17:S32-S35.CrossRef Grol R, Jones R. Twenty years of implementation research. Fam Pract 2000;17:S32-S35.CrossRef
Metagegevens
Titel
Probleemgestuurd onderwijs
Een systematische review van gecontroleerde evaluatieonderzoeken van onderwijs na het artsexamen
Auteurs
dr. PBA Smits
JHAM Verbeek
CD de Buisonjé
Publicatiedatum
01-12-2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 12/2003
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03083232

Andere artikelen Uitgave 12/2003

Huisarts en wetenschap 12/2003 Naar de uitgave