Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Preventie van angst, somberheid, ADHD, autisme, leerstoornissen

Auteur : J. J. L. Derksen

Gepubliceerd in: Preventie psychische aandoeningen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Ondanks dat de huidige generatie tieners en twintigers volop is geprezen en aangemoedigd lijden zij nu vaak aan angst, onzekerheid en somberheid. Zelfvertrouwen wordt voornamelijk opgebouwd op het moment dat problemen zelfstandig worden overwonnen. Wensen en verwachtingen van ouders die niet overeenkomen met de belevingswereld van hun kind leiden vaak tot de ontwikkeling van een valse identiteit en de hiermee gepaard gaande angst en somberheidsklachten. In de vroege kindertijd kan een belangrijke slag worden geslagen door het angstige en verlegen kind te stimuleren. Ondanks dat bij ADHD ten onrechte gemeend wordt dat de oorzaak in de hersenen ligt, wordt als perspectief gegeven het drukke en hyperactieve kind te helpen zijn temperament meer onder controle te krijgen. Daarnaast is een juiste diagnostiek gericht op de contactname, sensorische gevoeligheden en temperamentskenmerken van belang om het kind te ondersteunen, maar ook te stimuleren en frustreren in zijn eigen ontwikkeling.
Voetnoten
1
Zie hiervoor ook hetgeen de Stichting StiBCO publiceert: https://​www.​stibco.​nl/​mogelijkheden/​emotionele-ontwikkeling-greenspan
 
Literatuur
go back to reference Achterberg, E. J. M., Kerkhof, L. W. M., Damsteegt, R., Trezza, V., & Vanderschuren, L. J. M. J. (2015). Methylphenidate and atomoxetine inhibit social play behavior through prefrontal and subcortical limbic mechanisms in rats. The Journal of Neuroscience, 35(1), 161–169.CrossRefPubMedPubMedCentral Achterberg, E. J. M., Kerkhof, L. W. M., Damsteegt, R., Trezza, V., & Vanderschuren, L. J. M. J. (2015). Methylphenidate and atomoxetine inhibit social play behavior through prefrontal and subcortical limbic mechanisms in rats. The Journal of Neuroscience, 35(1), 161–169.CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference Broeck, W. (2016). Handboek dyslexieonderzoek. Den Haag: Acco. Broeck, W. (2016). Handboek dyslexieonderzoek. Den Haag: Acco.
go back to reference Greenspan, S., & Wieder, S. (1998). The child with special needs. Encouraging intellectual and emotional growth. Boston: Da Capo Press. Greenspan, S., & Wieder, S. (1998). The child with special needs. Encouraging intellectual and emotional growth. Boston: Da Capo Press.
go back to reference Groenestijn, M., Borghouts, C., & Janssen, C. (2011). Protocol ernstige rekenwiskunde-problemen en dyscalculie. Assen: Koninklijke Van Gorcum. Groenestijn, M., Borghouts, C., & Janssen, C. (2011). Protocol ernstige rekenwiskunde-problemen en dyscalculie. Assen: Koninklijke Van Gorcum.
go back to reference Hoogman, M., et al. (2017). Subcortical brain volume differences in participants with attention deficit hyperactivity disorder in children and adults: A cross-sectional mega-analysis. Lancet Psychiatry, 4(4), 310–319.CrossRefPubMedPubMedCentral Hoogman, M., et al. (2017). Subcortical brain volume differences in participants with attention deficit hyperactivity disorder in children and adults: A cross-sectional mega-analysis. Lancet Psychiatry, 4(4), 310–319.CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference Jolles, J. (2017). Het tienerbrein. Amsterdam: Amsterdam University Press B.V. Jolles, J. (2017). Het tienerbrein. Amsterdam: Amsterdam University Press B.V.
go back to reference Leij, A. van der (2016). Dit is dyslexie, achtergrond en aanpak. Houten: Uitgeverij Lannoo Campus. Leij, A. van der (2016). Dit is dyslexie, achtergrond en aanpak. Houten: Uitgeverij Lannoo Campus.
go back to reference Mischel, W. (1966). Theory and research on the antecedents of self-imposed delay of reward. In B. A. Maher (Ed.), Progress in experimental personality research (Vol. 3). New York: Academic Press. Mischel, W. (1966). Theory and research on the antecedents of self-imposed delay of reward. In B. A. Maher (Ed.), Progress in experimental personality research (Vol. 3). New York: Academic Press.
go back to reference Panksepp, J. (2007). Can PLAY diminisch ADHD and facilitate the construction of the social brain? Journal of the Canadian Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 16(2), 57–66.PubMedPubMedCentral Panksepp, J. (2007). Can PLAY diminisch ADHD and facilitate the construction of the social brain? Journal of the Canadian Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 16(2), 57–66.PubMedPubMedCentral
go back to reference Reissland, N., Hopkins, B., Helms, P., & Williams, B. (2009). Maternal stress and depression and the lateralisation of infant cradling. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 50(3), 263–269.CrossRefPubMed Reissland, N., Hopkins, B., Helms, P., & Williams, B. (2009). Maternal stress and depression and the lateralisation of infant cradling. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 50(3), 263–269.CrossRefPubMed
go back to reference Severe, S. (2002). How to behave, so your preschooler will also! New York: Penguin Books. Severe, S. (2002). How to behave, so your preschooler will also! New York: Penguin Books.
go back to reference Sloterdijk, P. (2014). De verschrikkelijke kinderen van de nieuwe tijd. Amsterdam: Boom. Sloterdijk, P. (2014). De verschrikkelijke kinderen van de nieuwe tijd. Amsterdam: Boom.
go back to reference Sontag, L., & Donker, M. (2012). Dyslexie en dyscalculie in het voortgezet Onderwijs. Herhaalde meting. ’s-Hertogenbosch: KPC groep. Sontag, L., & Donker, M. (2012). Dyslexie en dyscalculie in het voortgezet Onderwijs. Herhaalde meting. ’s-Hertogenbosch: KPC groep.
Metagegevens
Titel
Preventie van angst, somberheid, ADHD, autisme, leerstoornissen
Auteur
J. J. L. Derksen
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2119-3_6