Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

27-11-2019 | Original Paper | Uitgave 3/2020

Journal of Autism and Developmental Disorders 3/2020

Preschool Peer Social Intervention (PPSI) to Enhance Social Play, Interaction, and Conversation: Study Outcomes

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 3/2020
Auteurs:
Nirit Bauminger-Zviely, Dganit Eytan, Sagit Hoshmand, Ofira Rajwan Ben–Shlomo
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (https://​doi.​org/​10.​1007/​s10803-019-04316-2) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Publisher's Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

This RCT study examined efficacy of a preschool peer social intervention (PPSI) in facilitating social engagement of preschoolers with high-functioning ASD (HFASD; N = 65). HFASD participants were randomly assigned by preschool to a 6-month intervention (play, interaction, or conversation) or a waitlisted-treatment-as-usual control group. Trained on-site therapists led the PPSI in preschools, in small (n = 3–4) mixed (HFASD/typical) groups. Results showed that all intervention groups improved over time, each mainly in its own targeted peer-engagement domain, but the control group even deteriorated on some measures. Intervention groups also showed generalization to untrained domains (adaptive skills) and settings (play complexity during preschool activities). It is advised that individualized needs-based holistic peer intervention, comprising all three domains, should be part of early ASD intervention.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Extra materiaal
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2020

Journal of Autism and Developmental Disorders 3/2020 Naar de uitgave