Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

28-11-2018 | Original Paper | Uitgave 4/2019

Journal of Autism and Developmental Disorders 4/2019

Predictors of Pragmatic Communication in School-Age Siblings of Children with ASD and Low-Risk Controls

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 4/2019
Auteurs:
Kathryn J. Greenslade, Elizabeth A. Utter, Rebecca J. Landa
Belangrijke opmerkingen

Publisher’s Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Little empirical evidence exists about school-age pragmatic communication or predictors in siblings at heightened familial risk for ASD (HR) and low-risk (LR) controls. The Pragmatic Rating Scale-School-Age (Landa unpublished) was scored for 49 HR siblings and 18 LR controls at 8–12 years. Social-communication and language measures were collected between 14 and 36 months. At 36-months, siblings were classified as ASD (HR-ASD, n = 15), broad autism phenotype (HR-BAP, n = 19), or typically developing (HR-TD, n = 15). Results revealed a pragmatic continuum with significantly better scores for HR-TD than HR-BAP or HR-ASD, and HR-BAP than HR-ASD. Per regression models including all participants, 14-month joint attention initiations predicted school-age pragmatic communication, as did 24-month social-communication and expressive language scores. Early joint attention, social-communication, and language abilities contribute to later pragmatic functioning.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2019

Journal of Autism and Developmental Disorders 4/2019 Naar de uitgave