Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-06-2010 | Original Paper | Uitgave 6/2010 Open Access

Journal of Autism and Developmental Disorders 6/2010

Predicting Friendship Quality in Autism Spectrum Disorders and Typical Development

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 6/2010
Auteurs:
Nirit Bauminger, Marjorie Solomon, Sally J. Rogers

Abstract

The role played by social relationship variables (attachment security; mother–child relationship qualities) and social-cognitive capacities (theory of mind) was examined in both observed friendship behaviors and in children’s descriptions of friendships (age 8–12) with high functioning children with autism spectrum disorders (HFASD) (n = 44) and with typical development (TYP) (n = 38). Overall, half of the HFASD sample (54.45%) reported maternal attachment security, corroborating data from younger children with ASD. The hypothesized predictors and their interrelations had both direct and indirect effects on friendship for both groups of children, highlighting the importance of these factors in children’s friendship development and suggesting both compensatory and amplification mechanisms for friendship qualities. Practical and clinical implications are discussed for friendship support in both ASD and TYP.

Onze productaanbevelingen

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2010

Journal of Autism and Developmental Disorders 6/2010 Naar de uitgave