Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-10-2012 | Original Paper | Uitgave 10/2012

Journal of Autism and Developmental Disorders 10/2012

Precursors to Social and Communication Difficulties in Infants At-Risk for Autism: Gaze Following and Attentional Engagement

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 10/2012
Auteurs:
Rachael Bedford, Mayada Elsabbagh, Teodora Gliga, Andrew Pickles, Atsushi Senju, Tony Charman, Mark H. Johnson, the BASIS team
Belangrijke opmerkingen
The BASIS Team in alphabetical order: S. Baron-Cohen, P. Bolton, S. Chandler, J. Fernandes, H. Garwood, K. Hudry, L. Tucker, A. Volein.

Abstract

Whilst joint attention (JA) impairments in autism have been widely studied, little is known about the early development of gaze following, a precursor to establishing JA. We employed eye-tracking to record gaze following longitudinally in infants with and without a family history of autism spectrum disorder (ASD) at 7 and 13 months. No group difference was found between at-risk and low-risk infants in gaze following behaviour at either age. However, despite following gaze successfully at 13 months, at-risk infants with later emerging socio-communication difficulties (both those with ASD and atypical development at 36 months of age) allocated less attention to the congruent object compared to typically developing at-risk siblings and low-risk controls. The findings suggest that the subtle emergence of difficulties in JA in infancy may be related to ASD and other atypical outcomes.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 10/2012

Journal of Autism and Developmental Disorders 10/2012 Naar de uitgave