Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

15-11-2018 | Original Article | Uitgave 2/2019

Cognitive Therapy and Research 2/2019

Pre-treatment CBT-Mindedness Predicts CBT Outcome

Tijdschrift:
Cognitive Therapy and Research > Uitgave 2/2019
Auteurs:
Lauren F. McLellan, Lexine A. Stapinski, Lorna Peters
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (https://​doi.​org/​10.​1007/​s10608-018-9977-7) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

While CBT is considered efficacious for a range of mental health conditions, identifying pre-treatment predictors of differential response to CBT is an important direction for research. This study investigated whether pre-treatment attitudes aligned with cognitive behaviour therapy (CBT) (termed CBT-mindedness) predicts CBT outcome within a clinical sample of adults diagnosed with social phobia (N = 50). Pre-treatment CBT-mindedness, measured by the CBT Suitability Scale, was found to predict treatment outcome immediately and 3 months following treatment. Higher CBT-mindedness was associated with lower clinician-rated diagnostic severity and client self-reported social anxiety symptoms following CBT. CBT-mindedness predicted self-reported, but not clinician-reported severity, even when controlling for existing client-factors that predict outcome (expectancy for symptom change and treatment credibility). However, CBT-mindedness was not associated with therapy session attendance. Results suggest that pre-treatment CBT-mindedness is a promising predictor of CBT outcome. Clinical implications for this predictor of CBT response are discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Extra materiaal
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2019

Cognitive Therapy and Research 2/2019 Naar de uitgave