Skip to main content
Top

2013 | OriginalPaper | Hoofdstuk

13. Praktische tips voor implementatie

Auteurs : Connie Dekker-van Doorn, Linda Wauben

Gepubliceerd in: Medisch teamwork

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Inleiding

Crew Resource Management (CRM) is gedefinieerd als: ‘het gebruiken van alle aanwezige bronnen, zoals informatie, apparatuur en mensen, voor het bereiken van veilige en efficiënte medische zorg’. Dit betekent goed functionerende apparatuur, een optimale afstemming tussen processen en informatiestromen, maar vooral een goede samenwerking tussen mensen. Dit klinkt mooi en lijkt niet moeilijk, maar het tweede landelijk dossieronderzoek naar zorggerelateerde schade en sterfte van het EMGO, VUmc en NIVEL laat zien dat nog steeds veel patiënten en ook cliënten geconfronteerd worden met onbedoelde en soms blijvende schade. Onderzoek laat ook zien dat het implementeren van verbeterprojecten moeilijk te realiseren is.
Literatuur
go back to reference Langelaan M, Baines RJ, Broekens MA, et al. Monitor Zorggerelateerde Schade 2008. Dossieronderzoek in Nederlandse ziekenhuizen. Amsterdam: VUmc/EMGO Instituut, Nivel, 2010. Langelaan M, Baines RJ, Broekens MA, et al. Monitor Zorggerelateerde Schade 2008. Dossieronderzoek in Nederlandse ziekenhuizen. Amsterdam: VUmc/EMGO Instituut, Nivel, 2010.
go back to reference Dekker-van Doorn CM, Wauben LSGL, Bonke B, et al. Introducing TOPplus in the Operating Theatre. In: Flin RH, Mitchell L, eds. Safer surgery. Analysing behaviour in the operating theatre. Farnham, Surrey: Ashgate Publishers, 2009;151-71. Dekker-van Doorn CM, Wauben LSGL, Bonke B, et al. Introducing TOPplus in the Operating Theatre. In: Flin RH, Mitchell L, eds. Safer surgery. Analysing behaviour in the operating theatre. Farnham, Surrey: Ashgate Publishers, 2009;151-71.
go back to reference Greenhalgh T, Robert G, Macfarlane F, et al. Diffusion of innovations in service organizations: systematic review and recommendations. Milbank Q 2004;82:581-629. Greenhalgh T, Robert G, Macfarlane F, et al. Diffusion of innovations in service organizations: systematic review and recommendations. Milbank Q 2004;82:581-629.
go back to reference Kolb DA, Boyatzis RE. Experiential Learning Theory: Previous research and new directions. In: Sternberg RJ, Zhang LF, eds. Perspectives on cognitive, learning and thinking styles. NJ: Lawrence Erlbaum, 2000. Kolb DA, Boyatzis RE. Experiential Learning Theory: Previous research and new directions. In: Sternberg RJ, Zhang LF, eds. Perspectives on cognitive, learning and thinking styles. NJ: Lawrence Erlbaum, 2000.
go back to reference Ovretveit JC, Shekelle PG, Dy SM, et al. How does context affect interventons to improve patiënt safety? An assessment of evidence from studies of five patiënt safety practices and proposals for research. BMJ Qual Saf. 2011;20:604-10.CrossRef Ovretveit JC, Shekelle PG, Dy SM, et al. How does context affect interventons to improve patiënt safety? An assessment of evidence from studies of five patiënt safety practices and proposals for research. BMJ Qual Saf. 2011;20:604-10.CrossRef
go back to reference Wauben LS, Dekker-van Doorn CM, Wijngaarden JD van, et al. Participatory design: implementation of time out and debriefing in the operating theatre. J. Design Res. 2010;9:220-40.CrossRef Wauben LS, Dekker-van Doorn CM, Wijngaarden JD van, et al. Participatory design: implementation of time out and debriefing in the operating theatre. J. Design Res. 2010;9:220-40.CrossRef
Metagegevens
Titel
Praktische tips voor implementatie
Auteurs
Connie Dekker-van Doorn
Linda Wauben
Copyright
2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9898-0_13