Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-10-2012 | Onderzoek | Uitgave 5/2012

TPO - De Praktijk 5/2012

Praktijkondersteuners bereiken de gemotiveerde rokers

Tijdschrift:
TPO - De Praktijk > Uitgave 5/2012
Auteurs:
E. S. Smit, dr. C. Hoving, drs. V. C. M. Cox, prof.dr. H. de Vries
Belangrijke opmerkingen
promovendus
universitair docent Gezondheidscommunicatie in Gezondheidszorgsettings
onderzoeker
hoogleraar Gezondheidscommunicatie
Dit artikel is gebaseerd op Smit ES, Hoving C, Cox VCM, De Vries H. Influence of recruitment strategy on the reach and effect of a web-based multiple tailored smoking cessation intervention amongst Dutch adult smokers. Health Educ Res 2012;25:61-73. Publicatie geschiedt met toestemming van de uitgever.
Mogelijke belangenverstrengeling: Hein de Vries is wetenschappelijk directeur van en Vincent Cox is werkzaam bij Vision2Health, een bedrijf dat licenties verstrekt voor advies-op-maat-programma’s voor gezondheidsbevordering.
Dit onderzoek is gefinancierd door KWF Kankerbestrijding [UM 2007-3834].

Samenvatting

Inleiding

Een effectieve methode om rokers te helpen met stoppen, is online advies-op-maat. Dit kan echter pas effect hebben als je de doelgroep daadwerkelijk bereikt. Daarom bestudeerden we of de wervingsmethode invloed had op het bereik van online advies-op-maat.

Methoden

We gebruikten twee wervingsmethoden: enerzijds praktijkondersteuners die rokers wierven, anderzijds werving via massamedia. Na deelname aan een voormeting vroegen wij de rokers deel te nemen aan twee nametingen (twee dagen na hun stopdatum en zes weken na de voormeting). We onderzochten of het aantal deelnemers per wervingsmethode verschilde, of de geworven deelnemers per wervingsmethode verschilden in kenmerken, wat de invloed was van de wervingsmethode op de mate waarin de rokers gebruikmaakten van het programma, en of het stopgedrag verschilde.

Resultaten

Rokers geworven via praktijkondersteuners (n = 409) waren lager opgeleid, minder verslaafd, meer gemotiveerd om te stoppen, vaker vrouw en hadden vaker COPD of hart- en vaatziekten vergeleken met deelnemers geworven via massamedia (n = 1154). Zij maakten meer gebruik van het programma en rapporteerden meer stopgedrag. Dat komt voornamelijk door de kenmerken van deze rokers op de voormeting, zoals een grotere motivatie.

Beschouwing

Via massamedia wierven we meer deelnemers en tegen lagere kosten. Maar de via praktijkondersteuners geworven rokers hadden, door hun kenmerken op de voormeting, een grotere kans om te stoppen met roken. Zij bleven het programma ook langer gebruiken, bleek op de twee nametingen. Verder bereikten praktijkondersteuners relatief meer lager opgeleide rokers, een doorgaans moeilijk bereikbare doelgroep.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Huisarts Totaal

Met BSL Huisarts Totaal bouwt u efficiënt aan uw vakkennis. U krijgt digitale toegang tot boeken, veelgestelde vragen, casuïstiek en zes vaktijdschriften voor huisartsen. Daarnaast vindt u praktijkgerichte nascholing: geaccrediteerde e-learnings, web-tv’s en toetsen. Alles om u nóg beter te maken in uw vak.

TPO De Praktijk

TPO De Praktijk is het tijdschrift voor praktijkondersteuners en -verpleegkundigen die zich graag ontwikkelen in hun vak. In het tijdschrift vindt u casuïstiek, achtergrondartikelen over aandoeningen en de laatste wetenschappelijke inzichten. Ook brengt de redactie actualiteiten, inspirerende interviews en reportages over interessante projecten.
Het tijdschrift wordt samengesteld door een vakkundige reactie, die bestaat uit praktijkondersteuners en -verpleegkundigen die dagelijks in de praktijk werken.
TPO De Praktijk is een uitgave van het Nederlands Huisartsengenootschap en uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum, in samenwerking met de afdeling Praktijkverpleegkundigen en Praktijkondersteuners van V&VN.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2012

TPO - De Praktijk 5/2012 Naar de uitgave

WEET JE DIT ?

Vragen