Inleiding
Vriendschapsselectie en invloedsprocessen met betrekking tot agressief gedrag
De peer-norm versterkt vriendschapsprocessen met betrekking tot agressief gedrag
Huidige studie
Methode
Procedure en participanten
Meetinstrumenten
Analysestrategie
Resultaten
Beschrijvende statistieken
alle klassen | klassen met lage populariteitsnorm | klassen met gemiddelde populariteitsnorm | klassen met hoge populariteitsnorm | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
steekproef | T1 | T2 | T3 | T1 | T2 | T3 | T1 | T2 | T3 | T1 | T2 | T3 |
M (SD)
|
M (SD)
|
M (SD)
|
M (SD)
|
M (SD)
|
M (SD)
|
M (SD)
|
M (SD)
|
M (SD)
|
M (SD)
|
M (SD)
|
M (SD)
| |
vriendschap
| ||||||||||||
gemiddeld aantal vrienden | 5,05 (1,27) | 5,50 (1,22) | 5,40 (1,27) | 4,68 (1,57) | 5,20 (1,67) | 5,20 (1,58) | 5,18 (1,23) | 5,74 (1,03) | 5,50 (1,25) | 4,95 (1,04) | 4,93 (1,20) | 5,27 (1,06) |
cohesie in vriendschapsnetwerk | 0,25 (0,08) | 0,28 (0,07) | 0,28 (0,08) | 0,30 (0,12) | 0,32 (0,08) | 0,32 (0,09) | 0,24 (0,06) | 0,27 (0,07) | 0,26 (0,07) | 0,26 (0,06) | 0,27 (0,04) | 0,29 (0,10) |
proportie wederkerige vriendschappen | 0,62 (0,08) | 0,63 (0,09) | 0,64 (0,10) | 0,58 (0,09) | 0,61 (0,10) | 0,64 (0,10) | 0,63 (0,08) | 0,67 (0,09) | 0,63 (0,10) | 0,63 (0,06) | 0,63 (0,06) | 0,66 (0,08) |
proportie vriendschapsgroepen | 0,62 (0,09) | 0,64 (0,08) | 0,65 (0,07) | 0,67 (0,08) | 0,68 (0,07) | 0,65 (0,07) | 0,61 (0,08) | 0,64 (0,07) | 0,65 (0,08) | 0,59 (0,10) | 0,61 (0,10) | 0,63 (0,06) |
proportie vriendschappen tussen zelfde geslacht | 0,85 (0,09) | 0,85 (0,10) | 0,85 (0,09) | 0,80 (0,11) | 0,79 (0,10) | 0,82 (0,09) | 0,86 (0,09) | 0,86 (0,10) | 0,86 (0,09) | 0,85 (0,09) | 0,89 (0,08) | 0,88 (0,08) |
agressief gedrag
| ||||||||||||
gemiddelde jongens | 0,05 (0,07)a
| 0,07 (0,08)a
| 0,08 (0,09)a
| 0,04 (0,07)a
| 0,07 (0,08)a
| 0,07 (0,09)a
| 0,05 (0,07)a
| 0,07 (0,08)a
| 0,08 (0,09)a
| 0,05 (0,08)a
| 0,06 (0,08)a
| 0,07 (0,08)a
|
gemiddelde meisjes | 0,03 (0,05)b
| 0,04 (0,07)b
| 0,07 (0,08)b
| 0,04 (0,05)a
| 0,06 (0,08)a
| 0,06 (0,08)a
| 0,03 (0,04)b
| 0,03 (0,06)b
| 0,04 (0,07)b
| 0,04 (0,08)a
| 0,04 (0,09)a
| 0,05 (0,08)a
|
gemiddelde populaire jongeren | 0,09 (0,09)a
| 0,12 (0,11)a
| 0,13 (0,11)a
| 0,05 (0,04)ab
| 0,07 (0,07)ab
| 0,13 (0,10)a
| 0,09 (0,08)a
| 0,12 (0,12)a
| 0,13 (0,11)a
| 0,13 (0,11)a
| 0,17 (0,13)a
| 0,16 (0,10)a
|
gemiddelde medium-populaire jongeren | 0,03 (0,05)b
| 0,04 (0,06)b
| 0,05 (0,08)b
| 0,03 (0,06)a
| 0,05 (0,06)a
| 0,05 (0,06)b
| 0,04 (0,05)b
| 0,04 (0,06)b
| 0,06 (0,08)b
| 0,02 (0,04)b
| 0,03 (0,05)b
| 0,04 (0,06)b
|
gemiddelde niet-populaire jongeren | 0,03 (0,05)b
| 0,03 (0,07)b
| 0,03 (0,05)c
| 0,06 (0,07)b
| 0,09 (0,12)b
| 0,06 (0,08)b
| 0,03 (0,05)b
| 0,02 (0,03)c
| 0,03 (0,03)c
| 0,00 (0,04)b
| 0,01 (0,02)b
| 0,02 (0,03)b
|
respondenten
| ||||||||||||
% jongens in de klas | 50,4 | 50,6 | 51,1 | 44,1 | 45,8 | 47,3 | 51,0 | 50,8 | 50,7 | 56,1 | 55,9 | 57,3 |
T1–T2
|
T2–T3
|
T1–T2
|
T2–T3
|
T1–T2
|
T2–T3
|
T1–T2
|
T2–T3
| |||||
proportie stabiele vriendschappen | 0,52 (0,08) | 0,54 (0,08) | 0,50 (0,08) | 0,60 (0,84) | 0,53 (0,08) | 0,54 (0,08) | 0,50 (0,07) | 0,51 (0,07) |
Controle-effecten
parameters |
B
|
SF
|
OR
|
---|---|---|---|
structurele netwerkeffecten
| |||
– tendens om vrienden te selecteren | −2,23***
| 0,05 | 0,11 |
– wederkerige vriendschappen | 1,34***
| 0,06 | 3,82 |
– transitieve vriendschapsgroepen | 0,32***
| 0,01 | 1,38 |
– cyclische vriendschapsgroepen | −0,36***
| 0,02 | 0,70 |
selectieprocessen
| |||
– vriendschappen tussen zelfde geslacht | 0,85***
| 0,06 | 2,34 |
– effect van agressie op ontvangen vriendschapsnominaties | −0,03 | 0,02 | 0,97 |
– effect van agressie op verzonden vriendschapsnominaties | −0,01 | 0,02 | 0,99 |
– selectie op basis van gelijkheid in agressie | 0,05 | 0,25 | 1,05 |
behoudsprocessen
| |||
– behoud van vrienden op basis van gelijkheid in agressie | 1,10***
| 0,26 | 3,00 |
invloedsprocessen
| |||
– agressie: lineaire ontwikkeling | 0,09 | 0,04 | 1,09 |
– agressie: kwadratische ontwikkeling | 0,19***
| 0,02 | |
– agressie: effect van geslacht (1=jongen) | 0,10 | 0,05 | 1,11 |
– invloed van vrienden op agressie | 2,83***
| 0,40 | 2,03 |
N klassen | 51 | ||
N leerlingen | 1.134 |
Vriendschapsselectie gebaseerd op agressief gedrag
parameters
|
lage populariteitsnorm (
n =
10)
|
gemiddelde populariteitsnorm (
n = 33)
|
hoge populariteitsnorm
(n = 8)
| ||||||
B
|
SF
|
OR
|
B
|
SF
|
OR
|
B
|
SF
|
OR
| |
selectie op basis van gelijkheid in agressie | −0,92 | 0,90 | 0,38 | −0,21 | 0,29 | 0,81 | 1,49*
| 0,59 | 4,44 |
invloed van vrienden op agressie | 1,09 | 1,11 | 1,31 | 2,84***
| 0,47 | 2,04 | 4,27***
| 1,10 | 2,91 |
lage descriptieve norm (
n = 9)
|
gemiddelde descriptieve norm (
n = 31)
|
hoge descriptieve norm (
n = 11)
| |||||||
B
|
SF
|
OR
|
B
|
SF
|
OR
|
B
|
SF
|
OR
| |
selectie op basis van gelijkheid in agressie | 0,21 | 0,64 | 1,23 | 0,03 | 0,32 | 1,03 | 0,10 | 0,61 | 1,11 |
invloed van vrienden op agressie | 4,01***
| 0,84 | 2,73 | 2,50***
| 0,49 | 1,87 | 2,47*
| 1,06 | 1,85 |