Jannette Peeters van Podotherapie Peeters liep al langere tijd rond met het idee om eens iets anders te doen naar klanten en zorgverleners dan het versturen van een nieuwsbrief. “Van nieuwsbrieven stroomt de mailbox al over”, aldus Jannette. “En nu tijdens de coronatijd zijn alle folders en magazines uit de wachtkamer gehaald, dus dacht ik dat het leuk was om zelf eens een tijdschrift te maken.”
De artikelen in het tijdschrift hebben telkens een link met de podotherapie. Zo zijn er onder meer artikelen over: wat er achter de schermen gebeurt bij het maken van zolen; een dagje meelopen bij de kinderpodotherapeut om te zien welke klachten kinderen kunnen hebben; uitleg waarvoor je het bovenste vetergaatje in hardloopschoenen kunt gebruiken; het belang van een veilige veiligheidsschoen; de drijfveer van een jonge atleet die traint voor de Olympische Spelen in Parijs en in haar dreamteam om haar heen ook graag de podotherapeut heeft; de diabetespatiënt bij wie een teen is bespaard door adequaat ingrijpen van de podotherapeut.
Samenwerking
Om de kosten te drukken zocht Jannette samenwerking met andere podotherapiepraktijken. En uiteindelijk vond ze 5 collega’s die mee wilden doen. Jannette zorgde voor de inhoud en de buitenste bladzijden waren voor eigen invulling. “Hierdoor ziet het magazine eruit alsof het van elke praktijk persoonlijk is.” Met een vormgever, tekstschrijver en een fotograaf kreeg het magazine uiteindelijk vorm.
Resultaat
Van het tijdschrift zijn 11.500 exemplaren gedrukt. “Het is een superleuk blad geworden met leuke verhalen, steeds met dat belangrijk knipoogje naar de podotherapie”, aldus de initiatiefneemster. “De ontvangers zijn erg enthousiast. Het magazine wordt echt als een cadeautje ontvangen! En zo heb je als straks wel weer tijdschriften in wachtkamers mogen liggen, ook een leuk blad dat bijvoorbeeld in de wachtkamer bij de huisarts kan blijven liggen.”