Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Bijzijn XL 3/2015

01-04-2015 | Kwaliteit

Planmatig werken aan kwaliteit

Auteurs: Sjaak Groot, Nicolien van Haalem

Gepubliceerd in: Bijzijn XL | Uitgave 3/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Iedere zorgverlener werkt dagelijks aan kwaliteitsverbetering. Hiermee bedoelen we alle activiteiten en beslissingen die gericht zijn op het verbeteren van de kwaliteit van de dagelijkse zorg. Het zorgplan is een hulpmiddel om dit planmatig aan te pakken. In dit artikel maak je kennis met verschillende manieren om op planmatige wijze aan kwaliteit te werken. Kwaliteitszorg is een cyclisch proces, vergelijkbaar met de stappen van het methodisch werken (Plan, Do Check, Act).
Volgens de Kwaliteitswet zorginstellingen (KWZ) moet elke zorgaanbieder zijn zorgverlening zo organiseren dat er sprake is van verantwoorde zorg. Ook de Wet BIG is een wet die de kwaliteit van de zorgverlening (met name de voorbehouden handelingen) bewaakt. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) ziet erop toe dat de wet wordt nageleefd. Ze doet dit vooral door na te gaan hoe een instelling de kwaliteit bewaakt, beheerst en verbetert. Als de kwaliteit van de zorginstelling niet deugt, kan de Inspectie de zorginstelling onder toezicht stellen of in het uiterste geval de instelling sluiten.
Metagegevens
Titel
Planmatig werken aan kwaliteit
Auteurs
Sjaak Groot
Nicolien van Haalem
Publicatiedatum
01-04-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Bijzijn XL / Uitgave 3/2015
Print ISSN: 2211-6524
Elektronisch ISSN: 2213-4565
DOI
https://doi.org/10.1007/s12632-015-0037-1

Andere artikelen Uitgave 3/2015

Bijzijn XL 3/2015 Naar de uitgave

BookReview

Media

Ziektebeelden en symptomen

Acuut coronair syndroom