19-05-2016 | Artikelen
Pilotstudie van de ADHD toolkit: een gedragsveranderende interventie voor kinderen met ADHD-problemen op de basisschool
Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 2/2016
Log in om toegang te krijgenSamenvatting
Inleiding
Dit artikel rapporteert over een gerandomiseerd gecontroleerde studie van een gedragsveranderende interventie in het reguliere lager onderwijs voor kinderen met symptomen van een aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD). De ADHD toolkit is een systematisch werkinstrument voor leerkracht en leerling dat probleemgedrag in kaart brengt en terugkoppelt naar de leerling, waarbij met toenemende intensiteit meer passend gedrag wordt ingeoefend, gekoppeld aan positieve bekrachtiging.
Methode
Honderdenzes leerlingen tussen vijf en twaalf jaar oud werden gerekruteerd uit zeven Vlaamse scholen en werden via randomisatie over een interventiegroep en een wachtlijst-controlegroep verdeeld. De uitkomstmaten waren de beoordeling door de leerkracht van de ADHD-symptomen (primair) en de oppositioneel opstandige gedragsproblemen (secundair).
Resultaten
Ondanks een positieve appreciatie van het instrument, kon de studie geen significant verschil aantonen tussen de interventie- en de controlegroep betreffende de primaire en secundaire uitkomstmaten.
Conclusie
Deze pilotstudie draagt bij tot de vaststelling dat ADHD-gedrag moeilijk veranderbaar is, zoals recent ook uit meta-analyses is gebleken.