Pilotstudie van de ADHD toolkit: een gedragsveranderende interventie voor kinderen met ADHD-problemen op de basisschool
- 19-05-2016
- Artikelen
- Auteurs
- L. Geudens
- I. Dewitte
- J. Lemiere
- M. Wampers
- Prof. dr. M. Danckaerts
- Gepubliceerd in
- Kind en adolescent | Uitgave 2/2016
share
DELEN
Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)
-
Optie A:
-
Optie B:Deel de link per e-mail
Samenvatting
Inleiding
Dit artikel rapporteert over een gerandomiseerd gecontroleerde studie van een gedragsveranderende interventie in het reguliere lager onderwijs voor kinderen met symptomen van een aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit (ADHD). De ADHD toolkit is een systematisch werkinstrument voor leerkracht en leerling dat probleemgedrag in kaart brengt en terugkoppelt naar de leerling, waarbij met toenemende intensiteit meer passend gedrag wordt ingeoefend, gekoppeld aan positieve bekrachtiging.
Methode
Honderdenzes leerlingen tussen vijf en twaalf jaar oud werden gerekruteerd uit zeven Vlaamse scholen en werden via randomisatie over een interventiegroep en een wachtlijst-controlegroep verdeeld. De uitkomstmaten waren de beoordeling door de leerkracht van de ADHD-symptomen (primair) en de oppositioneel opstandige gedragsproblemen (secundair).
Resultaten
Ondanks een positieve appreciatie van het instrument, kon de studie geen significant verschil aantonen tussen de interventie- en de controlegroep betreffende de primaire en secundaire uitkomstmaten.
Conclusie
Deze pilotstudie draagt bij tot de vaststelling dat ADHD-gedrag moeilijk veranderbaar is, zoals recent ook uit meta-analyses is gebleken.
- Titel
- Pilotstudie van de ADHD toolkit: een gedragsveranderende interventie voor kinderen met ADHD-problemen op de basisschool
- Auteurs
-
L. Geudens
I. Dewitte
J. Lemiere
M. Wampers
Prof. dr. M. Danckaerts
- Publicatiedatum
- 19-05-2016
- Uitgeverij
- Bohn Stafleu van Loghum
- Gepubliceerd in
-
Kind en adolescent / Uitgave 2/2016
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998 - DOI
- https://doi.org/10.1007/s12453-016-0115-6
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.