Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Gezinstherapie Wereldwijd 3/2020

01-09-2020

Pilot gerandomiseerde gecontroleerde trial naar een online oudertraining voor ouders van tieners

Auteurs: Dan Wetterborg, Pia Enebrink, Kajsa Lönn Rhodin, Martin Forster, Ellen Risto, Johanna Dahlström, Kajsa Forsberg, Ata Ghaderi

Gepubliceerd in: Gezinstherapie Wereldwijd | Uitgave 3/2020

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Adolescenten met externaliserend gedrag lopen het risico op het ontwikkelen van sociale en gezondheidsproblemen die ook in de volwassenheid blijven bestaan. Er zijn evidence based behandelingen voor gezinnen van tieners die ernstig externaliserend gedrag vertonen, maar er zijn maar weinig opvoedprogramma’s geëvalueerd voor adolescenten met subklinische gedragsproblemen. In deze gerandomiseerde gecontroleerde trial (N = 75) deden we onderzoek naar de uitvoerbaarheid en werkzaamheid van Parent-Web, een nieuw online opvoedprogramma voor ouders van tieners. De deelnemers hebben aangegeven dat zij zeer tevreden zijn met het programma, 74 % heeft alle vijf modules afgerond en de uitval is maar 14 %. Gegeneraliseerd lineair gemengde modellen laten op korte termijn (8 weken) verbeteringen zien van het door de ouder gerapporteerde externaliserend gedrag van de tiener, en van conflicten en warmte binnen het gezin, vergeleken met de wachtlijst controlegroep. Deelname aan Parent-Web zou ook verband houden met door de ouder gerapporteerde verbeteringen van emotionele symptomen, problemen met leeftijdgenoten van de tiener en stress en depressie bij de ouder. Er zijn geen verschillen gevonden voor het opvoedgedrag tussen de twee groepen. De in het programma behaalde winst voor de primaire uitkomstmaten in de interventiegroep bleef behouden bij de follow-up na zes tot negen maanden. Dat de gegevens enkel zijn verkregen via ouderrapportage en dat de steekproef relatief klein was, zijn beperkingen van dit onderzoek, maar toch kunnen we concluderen dat we met deze studie een bijdrage leveren aan het voorlopige bewijs van het nut van een interventie voor ouders van adolescenten met een risico op gedragsproblemen.
Literatuur
go back to reference Burkey, M. D., Hosein, M., Morton, I., Purgato, M., Adi, A., Kurzrok, M., Tol, W. A., et al. (2018). Psychosocial interventions for disruptive behaviour problems in children in low- and middle-income countries: A systematic review and meta-analysis. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 59, 982–993. https://doi.org/10.1111/jcpp.12894.CrossRefPubMed Burkey, M. D., Hosein, M., Morton, I., Purgato, M., Adi, A., Kurzrok, M., Tol, W. A., et al. (2018). Psychosocial interventions for disruptive behaviour problems in children in low- and middle-income countries: A systematic review and meta-analysis. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 59, 982–993. https://​doi.​org/​10.​1111/​jcpp.​12894.CrossRefPubMed
go back to reference Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2e druk.). Hillsdale: Erlbaum. Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2e druk.). Hillsdale: Erlbaum.
go back to reference Furlong, M., McGilloway, S., Bywater, T., Hutchings, J., Smith, S. M., & Donnelly, M. (2012). Behavioural and cognitive-behavioural groupbased parenting programmes for early-onset conduct problems in children aged 3 to 12 years. Cochrane Database of Systematic Reviews, 2, CD8225. Furlong, M., McGilloway, S., Bywater, T., Hutchings, J., Smith, S. M., & Donnelly, M. (2012). Behavioural and cognitive-behavioural groupbased parenting programmes for early-onset conduct problems in children aged 3 to 12 years. Cochrane Database of Systematic Reviews, 2, CD8225.
go back to reference Gordon Jr., R. S. (1983). An operational classification of disease prevention. Public Health Reports, 98, 107–109.PubMedPubMedCentral Gordon Jr., R. S. (1983). An operational classification of disease prevention. Public Health Reports, 98, 107–109.PubMedPubMedCentral
go back to reference Kaufman, J., Birmaher, B., Brent, D., Rao, U., Flynn, C., Moreci, P., Ryan, N., et al. (1997). Schedule for affective disorders and schizophrenia for school-age children-present and lifetime version (K-SADS-PL): initial reliability and validity data. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 36, 980–988. https://doi.org/10.1097/00004583-199707000-00021.CrossRef Kaufman, J., Birmaher, B., Brent, D., Rao, U., Flynn, C., Moreci, P., Ryan, N., et al. (1997). Schedule for affective disorders and schizophrenia for school-age children-present and lifetime version (K-SADS-PL): initial reliability and validity data. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 36, 980–988. https://​doi.​org/​10.​1097/​00004583-199707000-00021.CrossRef
go back to reference Lavigne, J. V., Lebailly, S. A., Gouze, K. R., Cicchetti, C., Jessup, B. W., Arend, R., Binns, H. J., et al. (2008). Predictor and moderator effects in the treatment of oppositional defiant disorder in pediatric primary care. Journal of Pediatric Psychology, 33, 462–472. https://doi.org/10.1093/jpepsy/jsm075.CrossRefPubMed Lavigne, J. V., Lebailly, S. A., Gouze, K. R., Cicchetti, C., Jessup, B. W., Arend, R., Binns, H. J., et al. (2008). Predictor and moderator effects in the treatment of oppositional defiant disorder in pediatric primary care. Journal of Pediatric Psychology, 33, 462–472. https://​doi.​org/​10.​1093/​jpepsy/​jsm075.CrossRefPubMed
go back to reference Neumann, A., Lier, P. A. C. van, Gratz, K. L., & Koot, H. M. (2010). Multidimensional assessment of emotion regulation difficulties in adolescents using the difficulties in emotion regulation scale. Assessment, 17, 138–149.CrossRefPubMed Neumann, A., Lier, P. A. C. van, Gratz, K. L., & Koot, H. M. (2010). Multidimensional assessment of emotion regulation difficulties in adolescents using the difficulties in emotion regulation scale. Assessment, 17, 138–149.CrossRefPubMed
go back to reference Ralph, A., & Sanders, M. R. (2004). The “teen triple P” positive parenting program: a preliminary evaluation. Canberra: Australian Institute of Criminology. Ralph, A., & Sanders, M. R. (2004). The “teen triple P” positive parenting program: a preliminary evaluation. Canberra: Australian Institute of Criminology.
go back to reference Thalheimer, W., & Cook, S. (2002). How to calculate effect sizes from published research: a simplified methodology. Work-Learning Research, 1, 1–9. Thalheimer, W., & Cook, S. (2002). How to calculate effect sizes from published research: a simplified methodology. Work-Learning Research, 1, 1–9.
go back to reference Véronneau, M. H., Dishion, T. J., Connell, A. M., & Kavanagh, K. (2016). A randomized, controlled trial of the family check-up model in public secondary schools: examining links between parent engagement and substance use progressions from early adolescence to adulthood. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 84, 526–543. https://doi.org/10.1037/a0040248.CrossRefPubMedPubMedCentral Véronneau, M. H., Dishion, T. J., Connell, A. M., & Kavanagh, K. (2016). A randomized, controlled trial of the family check-up model in public secondary schools: examining links between parent engagement and substance use progressions from early adolescence to adulthood. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 84, 526–543. https://​doi.​org/​10.​1037/​a0040248.CrossRefPubMedPubMedCentral
go back to reference World Health Organization (2013). Mental health action plan 2013–2020. Geneva: WHO. World Health Organization (2013). Mental health action plan 2013–2020. Geneva: WHO.
Metagegevens
Titel
Pilot gerandomiseerde gecontroleerde trial naar een online oudertraining voor ouders van tieners
Auteurs
Dan Wetterborg
Pia Enebrink
Kajsa Lönn Rhodin
Martin Forster
Ellen Risto
Johanna Dahlström
Kajsa Forsberg
Ata Ghaderi
Publicatiedatum
01-09-2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Gezinstherapie Wereldwijd / Uitgave 3/2020
Print ISSN: 1566-0206
Elektronisch ISSN: 1876-5874
DOI
https://doi.org/10.1007/s12440-020-00129-3

Andere artikelen Uitgave 3/2020

Gezinstherapie Wereldwijd 3/2020 Naar de uitgave

EditorialNotes

Ten geleide