Skip to main content
Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. Pijnlijke mictie en urineweginfecties

Auteurs : Dr. J. A. Nieuwenhuijzen, Dr. T. M. van der Sluis

Gepubliceerd in: Leerboek urologie

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De nadruk in dit hoofdstuk ligt op de meest voorkomende oorzaak van pijnlijke mictie: urineweginfecties. Voor de behandeling worden urineweginfecties primair onderverdeeld in cystitis met of zonder tekenen van weefselinvasie, daarna wordt gekeken naar factoren die kunnen leiden tot een gecompliceerd beloop. Extra aandacht gaat uit naar risicogroepen. Verder worden de oorzaken besproken die als differentiaaldiagnose moeten worden overwogen als er geen bacteriële verwekkers worden aangetoond, zoals vulvovaginitis, urethritis, chronische prostatitis, en bekken/blaaspijnsyndroom.
Literatuur
1.
go back to reference NVU-richtlijn Urineweginfecties bij volwassenen. Nederlandse Vereniging voor Urologie. 2020. Beschikbaar op: www.nvu.nl. NVU-richtlijn Urineweginfecties bij volwassenen. Nederlandse Vereniging voor Urologie. 2020. Beschikbaar op: www.​nvu.​nl.
3.
go back to reference NVK-richtlijn Urineweginfecties bij kinderen. Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde. 2019. Beschikbaar op: www.nvu.nl. NVK-richtlijn Urineweginfecties bij kinderen. Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde. 2019. Beschikbaar op: www.​nvu.​nl.
5.
go back to reference SWAB-guidelines for antimicrobial therapy of urinary tract infections in adults. Stichting Werkgroep Antibiotica Beleid. 2020. Beschikbaar op: www.swab.nl. SWAB-guidelines for antimicrobial therapy of urinary tract infections in adults. Stichting Werkgroep Antibiotica Beleid. 2020. Beschikbaar op: www.​swab.​nl.
Metagegevens
Titel
Pijnlijke mictie en urineweginfecties
Auteurs
Dr. J. A. Nieuwenhuijzen
Dr. T. M. van der Sluis
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3109-3_3