Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2. Pijneducatie, wat en waarom?

Auteurs : Paul van Wilgen, Jo Nijs

Gepubliceerd in: Pijneducatie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Pijneducatie is een interactief proces tussen patiënt en behandelaar, en eventuele partner of andere belangrijke naaste, met als doel de gedachten of het gedrag van de patiënt in relatie tot gezondheid te veranderen. De educatie moet worden afgestemd op de persoonlijke ziektepercepties, de emoties en het intelligentieniveau van de patiënt. Als theoretisch model wordt hierbij veelal het zelfregulatiemodel van Leventhal gebruikt. Om pijneducatie op de patiënt af te kunnen stemmen, moeten eerst onder meer de klachten, ziektepercepties, emoties en sociale context van de patiënt worden geïnventariseerd. Doel daarbij is te kijken of de gedachten van patiënt en behandelaar overeenkomen en ook of de patiënt gemotiveerd is voor de behandeling.
Voetnoten
1
Vanwege de leesbaarheid wordt in dit boek voor hulpverlener en patiënt de hij-vorm gebruikt.
 
Metagegevens
Titel
Pijneducatie, wat en waarom?
Auteurs
Paul van Wilgen
Jo Nijs
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2092-9_2