Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

9. Pijneducatie bij kinderen

Auteurs : Kelly Ickmans, Roselien Pas

Gepubliceerd in: Pijneducatie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Chronische pijn is een belangrijk probleem in het domein van de pediatrie, met mediane prevalentiecijfers van 11–38 %. Pijnklachten die het meest gerapporteerd worden door kinderen zijn hoofdpijn, abdominale pijn, rugpijn en musculoskeletale pijn (King et al. 2011). In de meeste gevallen hebben klachten van chronische pijn een weerslag op het dagelijks functioneren van deze kinderen. Dit weerspiegelt zich niet enkel in afwezigheid en slechtere prestaties op school, maar gaat ook ten koste van vrijetijdsactiviteiten. Hobby’s, verjaardagsfeestjes en andere sociale en recreatieve activiteiten worden vaak noodgedwongen opgeofferd. Hierdoor ondervinden kinderen met klachten van chronische pijn ook vaak moeite in het onderhouden van sociale contacten (Roth-Isigkeit et al. 2005; Vervoort et al. 2014). Dit hoofdstuk schetst waarom pijneducatie ook voor kinderen belangrijk is, legt uit waarom ouders hier het best bij betrokken worden en biedt een op maat geschreven pijneducatieprogramma voor kinderen aan dat toepasbaar is in de klinische praktijk. De inhoud van dit hoofdstuk is van toepassing op kinderen tussen de zes en twaalf jaar.
Metagegevens
Titel
Pijneducatie bij kinderen
Auteurs
Kelly Ickmans
Roselien Pas
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2092-9_9