Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Bijblijven 3-4/2018

21-03-2018

Persoonsgerichte communicatie – wat is dat en wat levert het op?

Auteurs: Dr. Evelyn M. van Weel-Baumgarten, Drs. Marianne Brouwers

Gepubliceerd in: Bijblijven | Uitgave 3-4/2018

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail
insite
ZOEKEN

Samenvatting

Persoonsgerichte communicatie, onderdeel van persoonsgerichte zorg, is belangrijk voor het welbevinden van patiënten en professionals. Onderzoek toont bovendien aan dat persoonsgerichte communicatie leidt tot betere gezondheidsuitkomsten.
Het concept persoonsgerichtheid bestaat al vanaf de oudheid en heeft zich steeds verder ontwikkeld. Om onderzoek naar de samenhang tussen persoonsgerichtheid en gezondheidsuitkomsten te kunnen doen zijn definities vastgesteld en meetinstrumenten ontworpen.
Continu onderwijs in persoonsgerichte communicatievaardigheden is voor elke professional noodzakelijk om de uitdagingen in de dagelijkse praktijk aan te kunnen.
Oprechte interesse voor de persoon in zijn context én compassie vormen de belangrijkste elementen van effectieve persoonsgerichte communicatie.
Persoonsgerichte communicatie
Persoonsgerichte communicatie betekent aandacht en respect voor de inbreng van de patiënt. Patiënten worden gezien als gelijkwaardige partner en participeren actief in besluitvormingsprocessen rondom keuzes die met hun gezondheid te maken hebben. Dit komt hun gezondheid ten goede.

Patiënt- en persoonsgerichte communicatie, het concept

Persoonsgerichte communicatie is onderdeel van persoonsgerichte zorg en is niet alleen belangrijk voor de huisarts en de eerste lijn maar voor elke gezondheidszorg professional. Het richt zich op de hele persoon (dus ook als deze niet ziek is) en is dus breder dan patiëntgerichtheid. Persoonsgerichtheid kent de volgende dimensies: respect voor de waarden, behoeften en voorkeuren van de persoon en coördinatie en integratie van zorg [1, 2]. Zill onderzocht de bijdrage van deze dimensies aan patiëntgerichtheid en toonde aan dat betrokkenheid van patiënten bij hun zorg, ‘patient empowerment’, arts-patiëntcommunicatie en arts-patiëntrelatie het belangrijkst werden gevonden door een brede groep experts uit verschillende landen (clinici, patiënten, onderzoekers en kwaliteitsfunctionarissen; [3]). Deze bijdrage richt zich op patiënt/persoonsgerichte communicatie.
Patiënt x, man, 50 jr: goed bedoeld maar patiëntgericht?
Een paar weken geleden hadden ze een MRI gemaakt en kort daarna moest ik voor de uitslag komen. Helaas was mijn eigen specialist met vakantie en moest ik een afspraak maken bij een andere arts. Zij begon met een nogal lange inleiding, waarin ze me uithoorde over dat eerdere gesprek met mijn eigen specialist, totdat mijn vrouw tussenbeide kwam en haar vroeg nou maar gewoon snel de uitslag te geven. Toen vertelde ze dat het geen goed nieuws was en dat de tumor gegroeid was.
En ze vroeg of ik de foto’s wilde zien.
Nou nee, zei ik, dank je. Zo werkt dat niet bij mij, dan ga ik juist meteen van alles voelen en dan zou ik me alleen nog slechter voelen. En toen raakte ze helemaal van de wijs, ze had de hele uitleg opgehangen aan die plaatjes. En toen verscheen er een wanhopige blik op haar gezicht, ik kreeg bijna medelijden met haar …
In de context van de geneeskunde worden de termen patiënt- en persoonsgerichtheid vaak door elkaar gebruikt, ook al is er theoretisch wel een verschil. Persoonsgerichte communicatie betreft expliciet ook communicatie wanneer een persoon (nog) geen patiënt is en er geen directe hulpvraag is, bijvoorbeeld in het kader van preventie, en vertrouwt, nog meer dan patiëntgerichte communicatie, op continuïteit. Het gaat immers niet alleen om ziekte-episoden maar ook om de tijd ervoor, ertussen en erna. Door de jaren heen zien we in de literatuur beide begrippen steeds weer terugkomen, vaak met de toevoeging dat adequate persoonsgerichte communicatie leidt tot betere gezondheidsuitkomsten. Hierover later meer.

Wat verstaan we onder persoonsgericht communiceren?

Om de ontwikkeling van het concept te beschrijven, moeten we misschien zelfs helemaal teruggaan naar Hippocrates, die al stelde: ‘het is van groter belang de persoon te kennen met de ziekte dan de ziekte waaraan de persoon lijdt’ en eraan toevoegde ‘ik zal naar mijn beste oordeel en vermogen en om bestwil mijner zieken hen een leefregel voorschrijven en nooit iemand kwaad doen’.
We zien het concept in de negentiende eeuw weer opduiken in het werk van de Engelse huisarts Sir James Mackenzie. Hij deed belangrijke ontdekkingen over pijn en hartgeluiden door zijn patiënten nauwkeurig te observeren. Maar hij was ook zeer emotioneel betrokken bij zijn patiënten en wees op de belangrijke relatie tussen de context van de patiënt en ziekte. In die tijd waren dat bijvoorbeeld de nadelen van de opkomende industrialisatie [4].
Signs and symptoms were certainly important, but they had to be interpreted against that wider back-cloth – of the patient as a person and his response to an environment of home and work, of climbing hills and stairs – the whole art and process of living. It was the whole man, then … that had to be studied [Uit zijn biografie].
Dit onderstreept dat een persoonsgerichte benadering die rekening houdt met de context dus ook maatschappelijke ontwikkelingen volgt.
Belangrijke bijdragen aan de evolutie van het begrip werden verder onder anderen geleverd door Paul Tournier uit Zwitserland, die in zijn boek Médecine de la Personne in 1939/40 het concept verder uitwerkte, en ook door dr. Buma die voor de huisartsgeneeskunde in Nederland en de persoonsgerichte benadering van groot belang is geweest in de jaren 1950–1960 [5, 6]. De discussie over de natuurwetenschappelijke benadering van de mens, die centraal stond bij het onderzoek in de geneeskunde, verbreedde zich en meer filosofisch ingestelde artsen pleitten voor een benadering waarin er ook aandacht zou zijn voor filosofie, sociologie en psychologie. Een van de belangrijkste voorvechters van deze gedachte was Buma.
Ook Querido, de auteur van het boek Inleiding tot een integrale geneeskunde, moet in dit verband genoemd worden. Hij beschreef dat voor het welzijn van de patiënt een biomedische benadering alléén onvoldoende was en dat sociale en psychologische omstandigheden van de patiënt bij de diagnostiek en behandeling betrokken moesten worden [7].
Nog iets later, in de jaren zeventig van de vorige eeuw, benadrukten ook Balint en Engel dat communicatie niet alleen over biomedische aspecten zou moeten gaan [8]. Ook zij hielden een pleidooi voor een benadering waarin de persoon met de symptomen of problemen belangrijk wordt gevonden en benadrukten dat het nodig is de persoon in zijn of haar context en sociale omgeving te begrijpen om goed te kunnen handelen. Zij verwijzen naar individuele behoeften van personen en dat zowel de relatie met de arts als zijn benadering van die persoon een belangrijke invloed heeft op wat er tijdens en na consulten gebeurt. De principes van hun gedachtegoed worden nog altijd gebruikt in de klinische praktijk en het medisch onderwijs.
Als volgende stap in de ontwikkeling werd getracht criteria voor patiëntgerichtheid te benoemen, mede ingegeven door een behoefte om de relatie tussen persoonsgerichtheid en verschillende gezondheidsuitkomsten te kunnen onderzoeken.
Omdat verschillende definities van patiëntgerichtheid gehanteerd werden, was het daarvóór moeilijk de relatie tussen patiëntgerichtheid en gezondheidsuitkomsten maat en getal te geven.

Definities en criteria

Door de jaren heen zijn verschillende definities van het concept patiëntgerichtheid in omloop gekomen. We kunnen ze hier niet allemaal bespreken, maar willen in elk geval de veelgeciteerde bijdragen van Stewart, Epstein en Mead en Bower noemen [911]. De definitie van Stewart is nog altijd een van de meest uitgebreide en veelgebruikte definities.
Deze definitie omvat de volgende dimensies:
  • zowel de ziekte als de ervaring van de zieke patiënt onderzoeken;
  • begrip krijgen voor de patiënt met en in zijn context;
  • de arts en de patiënt moeten een gezamenlijke basis vinden (common ground);
  • preventie en gezondheidsbevordering;
  • optimaliseren arts-patiëntrelatie;
  • ‘realistisch zijn’ als arts over je mogelijkheden (tijd en geld).
In voorgaande definitie is er ook aandacht voor de persoon van de arts als dimensie van persoonsgerichtheid. Dit onderstreept hoe belangrijk het is zich bewust te zijn van de invloed van persoonlijke kwaliteiten op professioneel handelen en dus patiëntgerichtheid.
In hun publicatie in Social Science & Medicine bespreken Epstein et al. belangrijke factoren die patiëntgerichte communicatie beïnvloeden [9]. Fig. 1 verduidelijkt fraai de interactie en overlap tussen de verschillende factoren die een bijdrage leveren aan patiëntgerichtheid: die van de patiënt, de clinicus, de arts-patiëntrelatie en van het gezondheidszorgsysteem. Per factor wordt omschreven waarmee elke professional rekening moet houden en dat maakt ook meteen duidelijk waarom patiëntgerichtheid zo varieert en zo moeilijk kan zijn.

Wat levert persoonsgerichte communicatie op?

Vanuit een behoefte te onderzoeken wat patiëntgerichte communicatie oplevert werden verschillende instrumenten ontwikkeld om de mate van patiëntgerichtheid te kunnen kwantificeren [1215].
Ook al zijn de uitkomsten van onderzoek niet allemaal eenduidig positief, toch laat het merendeel van de studies naar de samenhang tussen patiëntgerichtheid en gezondheidsuitkomsten zien, dat adequaat persoonsgericht communiceren doorgaans positief uitpakt en leidt tot een betere diagnose, of definitie, van het probleem. Daarnaast heeft een persoonsgerichte benadering een positieve invloed op het welbevinden van patiënten en artsen [1618]. Dit werd bij een groot aantal verschillende ziektebeelden vastgesteld, bijvoorbeeld bij angst en depressie, diabetes mellitus en myocardinfarct. Verder draagt patiëntgerichtheid bij aan een betere therapietrouw (bijvoorbeeld bij hypertensie) [19].
Ter illustratie volgen enkele concrete voorbeelden van het effect van patiëntgerichtheid op de gezondheid:
  • Pijnmedicatie werkte beter wanneer pijnstilling werd voorgeschreven terwijl er een goede arts-patiëntrelatie bestond dan wanneer dat niet het geval was [20, 21].
  • Patiënten met een myocardinfarct die in het ziekenhuis zorg kregen die niet persoonsgericht was, hadden twaalf maanden na de opname in het ziekenhuis een slechtere gezondheid en meer pijn op de borst dan patiënten bij wie de zorg persoonsgericht was. Als ze vervolgens in de follow-up meer persoonsgerichte zorg ontvingen, hadden ze minder pijn op de borst dan patiënten bij wie dit ook in de follow-up te wensen overliet [21]. Er valt dus zelfs later in een ziekteproces nog veel goed te maken en huisartsen kunnen daarin een belangrijke rol spelen.
Dat het om geïntegreerd patiëntgericht handelen gaat en niet alleen om patiëntgerichte communicatie, werd onder andere mooi aangetoond in een onderzoek van de Nederlandse psychiater Van Os. Hij onderzocht de samenhang tussen depressiebehandeling en communicatie door huisartsen op het langetermijnbeloop van de depressie. Hij verdeelde de huisartsen daarvoor in vier groepen: huisartsen met goede communicatievaardigheden en correct medisch handelen (in dit geval het juist hanteren van de richtlijn, waarbij antidepressiva werden voorschreven aan patiënten die ze volgens de richtlijn ook zouden moeten krijgen, in juiste dosering, tijdsduur etc.), huisartsen die medisch correct handelden maar niet communicatief vaardig waren, huisartsen die communicatief vaardig waren maar medisch niet juist handelden en huisartsen die in beide aspecten tekortschoten. Alleen bij patiënten van de groep huisartsen die zowel medisch correct handelden als communicatief vaardig waren, werd het beloop na drie en zes maanden gunstig beïnvloed [22, 23].
Meer patiëntgerichtheid lijkt in sommige gevallen zelfs bij te dragen aan een lagere mortaliteit. Een voorbeeld: patiënten aan wie meer persoonsgerichte zorg was geleverd in het ziekenhuis hadden een lagere mortaliteit zes en twaalf maanden na een acuut myocardinfarct [24]. Aspecten van persoonsgerichte zorg die een bijdrage leverden waren: respect voor de voorkeuren van de patiënt, coördinatie van zorg, en lichamelijk welbevinden. Dit zijn allemaal factoren waarop een professional alleen invloed kan uitoefenen bij adequate communicatie met patiënten.
Naast betere gezondheidsuitkomsten leidt persoonsgerichtheid tot een betere patiëntveiligheid, minder officiële klachten en lagere kosten. Uit onderzoek in de eerste lijn bleek dat dit vooral veroorzaakt werd door minder diagnostisch vervolgonderzoek en minder verwijzingen [25].
Een veelgehoord bezwaar tegen persoonsgericht communiceren is dat het veel tijd kost. Uit verschillende onderzoeken in de eerste en tweede lijn (huisartsgeneeskunde, chirurgie en oncologie) blijkt echter juist dat het ingaan op emotionele uitingen van patiënten gemiddeld tussen 10 en 12 % tijdswinst oplevert [26, 27].
Onderzoek naar de effecten van empathie, een belangrijk aspect van persoonsgericht communiceren, maakt ook nog eens duidelijk dat patiënten en professionals zich er niet alleen beter bij voelen, maar dat de verstrekte informatie ook beter onthouden wordt door patiënten [28]. Ook dat kan weer een bijdrage leveren aan meer therapietrouw en betere gezondheidsuitkomsten.

Onderwijs

Omdat een goede arts-patiëntrelatie belangrijk is voor optimale gezondheidsuitkomsten en omdat het daarvoor nodig is te beschikken over de juiste communicatievaardigheden, is communicatietraining tegenwoordig een belangrijk onderdeel van de opleiding tot arts, vervolgopleidingen en ook van andere gezondheidszorgopleidingen. Goede programma’s zijn longitudinaal, waarbij gedurende de hele opleiding steeds teruggekomen en voortgebouwd wordt op wat eerder geleerd is. Het gaat dan om basiscommunicatievaardigheden, die nodig zijn om zowel het biomedische verhaal met de symptomen, als het patiëntperspectief (cognities en emoties) in kaart te brengen. Tot die basisvaardigheden behoren onder andere luisteren, begrip tonen, samenvatten, doorvragen, vraagtechnieken (open/gesloten), en signalen opvangen en benoemen [29]. Na een theoretische voorbereiding oefenen studenten door middel van rollenspel communicatie in consulten met onder anderen (simulatie)patiënten. Bij al deze oefeningen dragen, naast het actief oefenen, vooral observatie en feedback bij aan verbetering van de communicatievaardigheden en patiëntgerichtheid. Na het oefenen van de basisvaardigheden worden complexere situaties geoefend. Dit kan een consult met een patiëntengroep zijn die specifieke uitdagingen voor de communicatie met zich meebrengt (bijvoorbeeld kinderen, ouderen, migranten), maar ook een meer complexe vaardigheid betreffen (bijv. vertellen van slecht nieuws; [30, 31]) of uitdagingen als communiceren en verslagleggen via de computer. Ook in de vervolgopleidingen wordt aandacht besteed aan communicatie, waarbij vaardigheden kunnen worden bestendigd, aangescherpt en bijgeleerd. Dit is vooral belangrijk omdat veel van wat in de basisopleiding geleerd werd verloren blijkt te gaan wanneer studenten de overstap maken naar de klinische praktijk en met de complexiteit daarvan te maken krijgen [3235]. Voorbeelden van uitdagingen die de professional zelf is tegengekomen kunnen dienen als leidraad voor feedback en voor het bijleren van nieuwe vaardigheden. Deze kunnen dan bovendien worden aangepast aan de situatie waarin de ‘lerende’ zelf praktiseert met alle daarbij behorende uitdagingen. Zo wordt onderwijs ‘learner-centered’ en effectief [36].
Hetzelfde geldt overigens voor nascholingen, waarin de nadruk vaak ligt op medisch correct handelen, maar patiëntgerichte communicatie zeker ook voldoende aandacht moet krijgen [37].
Om patiëntgerichtheid te kunnen beoordelen en daarop feedback te kunnen geven, zijn heel wat verschillende instrumenten ontwikkeld.
Een systematische review van Brouwers et al. liet zien dat hiervoor meerdere geschikte meetinstrumenten bestaan, waaronder de Consultation and Relation Empathy measure (CARE), Patient Centered Observation Form (PCOF) en Patient Feedback Questionnaire on Communication skills (PFC; [12]). Deze laatste is ontwikkeld door Reinders en maakt onder andere gebruik van de ervaring van de patiënt [38, 39]. Hij ontwikkelde de PFC voor zowel arts als patiënt, gebaseerd op de ‘Patient Perception of Patient Centeredness Questionnaire (PPPC)’ van Stewart, een lijst om patiëntgerichtheid te beoordelen [11]. De conclusie in de review is, dat alle instrumenten hun voor- en nadelen hebben en dat het belangrijk is goed na te denken over de context waarin je patiëntgerichtheid wilt meten, zodat het meest geschikte instrument voor die specifieke context kan worden gekozen.

Persoonsgerichtheid en kwetsbare groepen

In andere bijdragen in dit nummer wordt aandacht besteed aan verschillende kwetsbare groepen en daarom stippen we dit onderwerp maar kort aan.
Behalve dat het onmogelijk is alle groepen afzonderlijk te bespreken, is dat ten aanzien van communicatie ook niet nodig. Het gaat immers vooral om generieke vaardigheden die moeten worden toegepast in bijzondere situaties. Met de juiste basisvaardigheden en oprechte interesse in en compassie voor de persoon met wie een gesprek wordt gevoerd én een flexibele houding kan elk gesprek worden aangepast aan wat noodzakelijk is om zich met elkaar te verstaan, in de breedste zin van het woord.
Om de communicatie te laten slagen, is het bijvoorbeeld een voorwaarde dat de omgeving veilig is. Als die bedreigend is voor een patiënt, zal dat angst oproepen en zal het niet lukken goed te communiceren. Ook moet voldoende tijd worden ingeruimd. In veel van deze situaties vergt communiceren meer tijd en dit moet wel ingepast worden in de praktijkvoering [40].
Voorts zou de arts bepaalde hulpmiddelen, zoals een tolk of ondersteunend beeldmateriaal, tot zijn beschikking moeten hebben als het niet lukt de patiënt goed te begrijpen of iets uit te leggen. Een voorbeeld hiervan is het inschakelen van een tolk tijdens een consult met een migrant, maar ook ondersteunend beeldmateriaal of het aanpassen van het woordgebruik in een consult met een laaggeletterde.

Conclusie en aanbevelingen

Het voorgaande maakt duidelijk dat persoonsgerichte zorg, met als belangrijke pijler persoonsgerichte communicatie, belangrijk is voor het welbevinden van de patiënt en voor optimale gezondheidsuitkomsten.
We willen benadrukken dat oprechte interesse in de persoon van de patiënt binnen zijn context daarvoor het meest belangrijk is.
Communicatie moet altijd aan die persoon worden aangepast om een dialoog te kunnen voeren en iemand goed te kunnen begrijpen, rekening houdend met alle voorwaarden om dat goed te kunnen doen. Om daarin vaardig te worden, is goed onderwijs nodig en wij doen een pleidooi voor ‘life long learning’: niet stoppen met aandacht voor communicatie na de basis- en vervolgopleiding, maar doorgaan met feedback op communicatievaardigheden. Op die manier is het mogelijk bij te blijven en specifieke communicatievaardigheden die tijdens de uitoefening van het vak een uitdaging vormen bij te leren. Dat maakt het gemakkelijker om het vak, waarvan het praten met mensen zo’n belangrijk aspect is, met plezier te blijven uitoefenen.
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Onze productaanbevelingen

DocsOnline – Vakinformatie voor huisartsen

Met DocsOnline blijft u op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in uw vak en bouwt u efficiënt aan uw vakkennis. U krijgt digitale toegang tot zo'n 30 boeken huisartsgeneeskunde en 3 vaktijdschriften. Alles om u nóg beter te maken in uw vak.

BSL Academy mbo Verzorging en Verpleegkunde

Bijblijven

Bijblijven geeft inzicht in de huidige stand van zaken over onderwerpen die u als huisarts in uw dagelijkse praktijk tegenkomt. Bijblijven verschijnt 10 keer per jaar, waarbij in elk nummer een ander thema centraal staat.

Literatuur
1.
go back to reference Gerteis MELS, Daley J, Delbanco TL. Through the patient’s eyes. San Francisco: Jossey-Bass; 1993. Gerteis MELS, Daley J, Delbanco TL. Through the patient’s eyes. San Francisco: Jossey-Bass; 1993.
2.
go back to reference The Institute for Alternative Futures. Patient-centered care 2015: scenarios, vision, goals & next steps. Camden: The Picker Institute; 2004. The Institute for Alternative Futures. Patient-centered care 2015: scenarios, vision, goals & next steps. Camden: The Picker Institute; 2004.
3.
go back to reference Zill JM, Scholl I, Harter M, Dirmaier J. Which dimensions of patient-centeredness matter?—Results of a web-based expert delphi survey. PLoS ONE. 2015;10(11):e141978.CrossRefPubMedPubMedCentral Zill JM, Scholl I, Harter M, Dirmaier J. Which dimensions of patient-centeredness matter?—Results of a web-based expert delphi survey. PLoS ONE. 2015;10(11):e141978.CrossRefPubMedPubMedCentral
4.
go back to reference Mair A. Sir James Mackenzie, MD., 1853–1925 general practitioner. Edinburgh, London: Churchill Livingstone; 1973. Mair A. Sir James Mackenzie, MD., 1853–1925 general practitioner. Edinburgh, London: Churchill Livingstone; 1973.
5.
go back to reference Tournier P. Médicine de la Personne. 12e druk. Neuchatel: Delachaux et Niestlé; 1988. Tournier P. Médicine de la Personne. 12e druk. Neuchatel: Delachaux et Niestlé; 1988.
6.
go back to reference Buma JT. De huisarts en zijn patiënt, grondslagen van het medisch denken en handelen. Allert de Lange Universiteitspers: Amsterdam; 1950. Buma JT. De huisarts en zijn patiënt, grondslagen van het medisch denken en handelen. Allert de Lange Universiteitspers: Amsterdam; 1950.
7.
go back to reference Querido A. Inleiding tot een integrale geneeskunde. Leiden: Stenfert Kroese; 1955. Querido A. Inleiding tot een integrale geneeskunde. Leiden: Stenfert Kroese; 1955.
8.
go back to reference Borrell-Carrio F, Suchman AL, Epstein RM. The biopsychosocial model 25 years later: principles, practice, and scientific inquiry. Ann Fam Med. 2004;2(6):576–82.CrossRefPubMedPubMedCentral Borrell-Carrio F, Suchman AL, Epstein RM. The biopsychosocial model 25 years later: principles, practice, and scientific inquiry. Ann Fam Med. 2004;2(6):576–82.CrossRefPubMedPubMedCentral
9.
go back to reference Epstein RM, Franks P, Fiscella K, Shields CG, Meldrum SC, Kravitz RL, et al. Measuring patient-centered communication in patient-physician consultations: theoretical and practical issues. Soc Sci Med. 2005;61(7):1516–28.CrossRefPubMed Epstein RM, Franks P, Fiscella K, Shields CG, Meldrum SC, Kravitz RL, et al. Measuring patient-centered communication in patient-physician consultations: theoretical and practical issues. Soc Sci Med. 2005;61(7):1516–28.CrossRefPubMed
10.
go back to reference Mead N, Bower P. Patient-centredness: a conceptual framework and review of the empirical literature. Soc Sci Med. 2000;51(7):1087–110.CrossRefPubMed Mead N, Bower P. Patient-centredness: a conceptual framework and review of the empirical literature. Soc Sci Med. 2000;51(7):1087–110.CrossRefPubMed
11.
go back to reference Stewart MM, Ryan BL, Brown JB. The patient perception of patient-centredness questionnaire (PPPC). Working Paper Series. London: University of Western Ontario; 2004. Stewart MM, Ryan BL, Brown JB. The patient perception of patient-centredness questionnaire (PPPC). Working Paper Series. London: University of Western Ontario; 2004.
12.
go back to reference Brouwers M, Rasenberg E, Weel C van, Laan R, Weel-Baumgarten E van. Assessing patient-centred communication in teaching: a systematic review of instruments. Med Educ. 2017;51(11):1103–17.CrossRefPubMedPubMedCentral Brouwers M, Rasenberg E, Weel C van, Laan R, Weel-Baumgarten E van. Assessing patient-centred communication in teaching: a systematic review of instruments. Med Educ. 2017;51(11):1103–17.CrossRefPubMedPubMedCentral
13.
go back to reference Mead N, Bower P. Measuring patient-centredness: a comparison of three observation-based instruments. Patient Educ Couns. 2000;39(1):71–80.CrossRefPubMed Mead N, Bower P. Measuring patient-centredness: a comparison of three observation-based instruments. Patient Educ Couns. 2000;39(1):71–80.CrossRefPubMed
14.
go back to reference Hudon C, Fortin M, Haggerty JL, Lambert M, Poitras ME. Measuring patients’ perceptions of patient-centered care: a systematic review of tools for family medicine. Ann Fam Med. 2011;9(2):155–64.CrossRefPubMedPubMedCentral Hudon C, Fortin M, Haggerty JL, Lambert M, Poitras ME. Measuring patients’ perceptions of patient-centered care: a systematic review of tools for family medicine. Ann Fam Med. 2011;9(2):155–64.CrossRefPubMedPubMedCentral
15.
go back to reference Boon H, Stewart M. Patient-physician communication assessment instruments: 1986 to 1996 in review. Patient Educ Couns. 1998;35(3):161–76.CrossRefPubMed Boon H, Stewart M. Patient-physician communication assessment instruments: 1986 to 1996 in review. Patient Educ Couns. 1998;35(3):161–76.CrossRefPubMed
16.
go back to reference Di Blasi Z, Harkness E, Ernst E, Georgiou A, Kleijnen J. Influence of context effects on health outcomes: a systematic review. Lancet. 2001;357(9258):757–62.CrossRefPubMed Di Blasi Z, Harkness E, Ernst E, Georgiou A, Kleijnen J. Influence of context effects on health outcomes: a systematic review. Lancet. 2001;357(9258):757–62.CrossRefPubMed
17.
go back to reference Stewart M, Brown JB, Donner A, McWhinney IR, Oates J, Weston WW, et al. The impact of patient-centered care on outcomes. J Fam Pract. 2000;49(9):796–804.PubMed Stewart M, Brown JB, Donner A, McWhinney IR, Oates J, Weston WW, et al. The impact of patient-centered care on outcomes. J Fam Pract. 2000;49(9):796–804.PubMed
18.
go back to reference Brown R, Dunn S, Byrnes K, Morris R, Heinrich P, Shaw J. Doctors’ stress responses and poor communication performance in simulated bad-news consultations. Acad Med. 2009;84(11):1595–602.CrossRefPubMed Brown R, Dunn S, Byrnes K, Morris R, Heinrich P, Shaw J. Doctors’ stress responses and poor communication performance in simulated bad-news consultations. Acad Med. 2009;84(11):1595–602.CrossRefPubMed
19.
go back to reference Roumie CL, Greevy R, Wallston KA, Elasy TA, Kaltenbach L, Kotter K, et al. Patient centered primary care is associated with patient hypertension medication adherence. J Behav Med. 2011;34(4):244–53.CrossRefPubMed Roumie CL, Greevy R, Wallston KA, Elasy TA, Kaltenbach L, Kotter K, et al. Patient centered primary care is associated with patient hypertension medication adherence. J Behav Med. 2011;34(4):244–53.CrossRefPubMed
20.
go back to reference Turner JA, Deyo RA, Loeser JD, Von Korff M, Fordyce WE. The importance of placebo effects in pain treatment and research. JAMA. 1994;271(20):1609–14.CrossRefPubMed Turner JA, Deyo RA, Loeser JD, Von Korff M, Fordyce WE. The importance of placebo effects in pain treatment and research. JAMA. 1994;271(20):1609–14.CrossRefPubMed
21.
go back to reference Fremont AM, Cleary PD, Hargraves JL, Rowe RM, Jacobson NB, Ayanian JZ. Patient-centered processes of care and long-term outcomes of myocardial infarction. J Gen Intern Med. 2001;16(12):800–8.CrossRefPubMedPubMedCentral Fremont AM, Cleary PD, Hargraves JL, Rowe RM, Jacobson NB, Ayanian JZ. Patient-centered processes of care and long-term outcomes of myocardial infarction. J Gen Intern Med. 2001;16(12):800–8.CrossRefPubMedPubMedCentral
22.
go back to reference Os TW van, Brink RH van den, Tiemens BG, Jenner JA, Meer K van der, Ormel J. Communicative skills of general practitioners augment the effectiveness of guideline-based depression treatment. J Affect Disord. 2005;84(1):43–51.CrossRefPubMed Os TW van, Brink RH van den, Tiemens BG, Jenner JA, Meer K van der, Ormel J. Communicative skills of general practitioners augment the effectiveness of guideline-based depression treatment. J Affect Disord. 2005;84(1):43–51.CrossRefPubMed
23.
go back to reference Os T van, Brink R van den, Meer K van der, Ormel J. Behandeling van depressie in de huisartsenpraktijk. Huisarts Wet. 2005;48(3):833–40.CrossRef Os T van, Brink R van den, Meer K van der, Ormel J. Behandeling van depressie in de huisartsenpraktijk. Huisarts Wet. 2005;48(3):833–40.CrossRef
24.
go back to reference Meterko M, Wright S, Lin H, Lowy E, Cleary PD. Mortality among patients with acute myocardial infarction: the influences of patient-centered care and evidence-based medicine. Health Serv Res. 2010;45(5 Pt 1):1188–204.CrossRefPubMedPubMedCentral Meterko M, Wright S, Lin H, Lowy E, Cleary PD. Mortality among patients with acute myocardial infarction: the influences of patient-centered care and evidence-based medicine. Health Serv Res. 2010;45(5 Pt 1):1188–204.CrossRefPubMedPubMedCentral
25.
go back to reference Stewart M, Ryan BL, Bodea C. Is patient-centred care associated with lower diagnostic costs? Health Policy (New York). 2011;6(4):27–31. Stewart M, Ryan BL, Bodea C. Is patient-centred care associated with lower diagnostic costs? Health Policy (New York). 2011;6(4):27–31.
26.
go back to reference Levinson W, Gorawara-Bhat R, Lamb J. A study of patient clues and physician responses in primary care and surgical settings. JAMA. 2000;284(8):1021–7.CrossRefPubMed Levinson W, Gorawara-Bhat R, Lamb J. A study of patient clues and physician responses in primary care and surgical settings. JAMA. 2000;284(8):1021–7.CrossRefPubMed
27.
go back to reference Butow PN, Brown RF, Cogar S, Tattersall MH, Dunn SM. Oncologists’ reactions to cancer patients’ verbal cues. Psychooncology. 2002;11(1):47–58.CrossRefPubMed Butow PN, Brown RF, Cogar S, Tattersall MH, Dunn SM. Oncologists’ reactions to cancer patients’ verbal cues. Psychooncology. 2002;11(1):47–58.CrossRefPubMed
28.
go back to reference Osch M van, Sep M, Vliet LM van, Dulmen S van, Bensing JM. Reducing patients’ anxiety and uncertainty, and improving recall in bad news consultations. Health Psychol. 2014;33(11):1382–90.CrossRefPubMed Osch M van, Sep M, Vliet LM van, Dulmen S van, Bensing JM. Reducing patients’ anxiety and uncertainty, and improving recall in bad news consultations. Health Psychol. 2014;33(11):1382–90.CrossRefPubMed
29.
go back to reference Silverman J, Kurtz SM, Draper J. Skills for communicating with patients. Oxford: Radcliffe; 2013. Silverman J, Kurtz SM, Draper J. Skills for communicating with patients. Oxford: Radcliffe; 2013.
30.
go back to reference Weel-Baumgarten E van, Bolhuis S, Rosenbaum M, Silverman J. Bridging the gap: How is integrating communication skills with medical content throughout the curriculum valued by students? Patient Educ Couns. 2013;90(2):177–83.CrossRefPubMed Weel-Baumgarten E van, Bolhuis S, Rosenbaum M, Silverman J. Bridging the gap: How is integrating communication skills with medical content throughout the curriculum valued by students? Patient Educ Couns. 2013;90(2):177–83.CrossRefPubMed
31.
go back to reference Weel-Baumgarten EM van, Brouwers M, Grosfeld F, Jongen Hermus F, Dalen J van, Bonke B. Teaching and training in breaking bad news at the Dutch medical schools: a comparison. Med Teach. 2012;34(5):373–81.CrossRefPubMed Weel-Baumgarten EM van, Brouwers M, Grosfeld F, Jongen Hermus F, Dalen J van, Bonke B. Teaching and training in breaking bad news at the Dutch medical schools: a comparison. Med Teach. 2012;34(5):373–81.CrossRefPubMed
32.
go back to reference Bombeke K, Symons L, Debaene L, Winter B de, Schol S, Royen P van. Help, I’m losing patient-centredness! Experiences of medical students and their teachers. Med Educ. 2010;44(7):662–73.CrossRefPubMed Bombeke K, Symons L, Debaene L, Winter B de, Schol S, Royen P van. Help, I’m losing patient-centredness! Experiences of medical students and their teachers. Med Educ. 2010;44(7):662–73.CrossRefPubMed
33.
go back to reference Bombeke K, Symons L, Vermeire E, Debaene L, Schol S, Winter B de, et al. Patient-centredness from education to practice: the ‘lived’ impact of communication skills training. Med Teach. 2012;34(5):e338–e48.CrossRefPubMed Bombeke K, Symons L, Vermeire E, Debaene L, Schol S, Winter B de, et al. Patient-centredness from education to practice: the ‘lived’ impact of communication skills training. Med Teach. 2012;34(5):e338–e48.CrossRefPubMed
34.
go back to reference Bombeke K, Roosbroeck S van, Winter B de, Debaene L, Schol S, Hal G van, et al. Medical students trained in communication skills show a decline in patient-centred attitudes: an observational study comparing two cohorts during clinical clerkships. Patient Educ Couns. 2011;84(3):310–8.CrossRefPubMed Bombeke K, Roosbroeck S van, Winter B de, Debaene L, Schol S, Hal G van, et al. Medical students trained in communication skills show a decline in patient-centred attitudes: an observational study comparing two cohorts during clinical clerkships. Patient Educ Couns. 2011;84(3):310–8.CrossRefPubMed
35.
go back to reference Essers G, Weel-Baumgarten E van, Bolhuis S. Mixed messages in learning communication skills? Students comparing role model behaviour in clerkships with formal training. Med Teach. 2012;34(10):e659–e65.CrossRefPubMed Essers G, Weel-Baumgarten E van, Bolhuis S. Mixed messages in learning communication skills? Students comparing role model behaviour in clerkships with formal training. Med Teach. 2012;34(10):e659–e65.CrossRefPubMed
36.
go back to reference Eertwegh V van den. Unravelling postgraduate communication learning: from transfer to transformative learning. School of health professions education. Maastricht: Maastricht University; 2015. Eertwegh V van den. Unravelling postgraduate communication learning: from transfer to transformative learning. School of health professions education. Maastricht: Maastricht University; 2015.
38.
go back to reference Reinders ME, Blankenstein AH, Marwijk HW van, Schleypen H, Schoonheim PL, Stalman WA. Development and feasibility of a patient feedback programme to improve consultation skills in general practice training. Patient Educ Couns. 2008;72(1):12–9.CrossRefPubMed Reinders ME, Blankenstein AH, Marwijk HW van, Schleypen H, Schoonheim PL, Stalman WA. Development and feasibility of a patient feedback programme to improve consultation skills in general practice training. Patient Educ Couns. 2008;72(1):12–9.CrossRefPubMed
39.
go back to reference Reinders ME, Blankenstein AH, Knol DL, Vet HC de, Marwijk HW van. Validity aspects of the patient feedback questionnaire on consultation skills (PFC), a promising learning instrument in medical education. Patient Educ Couns. 2009;76(2):202–6.CrossRefPubMed Reinders ME, Blankenstein AH, Knol DL, Vet HC de, Marwijk HW van. Validity aspects of the patient feedback questionnaire on consultation skills (PFC), a promising learning instrument in medical education. Patient Educ Couns. 2009;76(2):202–6.CrossRefPubMed
40.
go back to reference Teunissen E, Gravenhorst K, Dowrick C, Weel-Baumgarten E van, Driessen Mareeuw F van den, Brún T de, et al. Implementing guidelines and training initiatives to improve cross-cultural communication in primary care consultations: a qualitative participatory European study. Int J Equity Health. 2017;16(1):32.CrossRefPubMedPubMedCentral Teunissen E, Gravenhorst K, Dowrick C, Weel-Baumgarten E van, Driessen Mareeuw F van den, Brún T de, et al. Implementing guidelines and training initiatives to improve cross-cultural communication in primary care consultations: a qualitative participatory European study. Int J Equity Health. 2017;16(1):32.CrossRefPubMedPubMedCentral
Metagegevens
Titel
Persoonsgerichte communicatie – wat is dat en wat levert het op?
Auteurs
Dr. Evelyn M. van Weel-Baumgarten
Drs. Marianne Brouwers
Publicatiedatum
21-03-2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Bijblijven / Uitgave 3-4/2018
Print ISSN: 0168-9428
Elektronisch ISSN: 1876-4916
DOI
https://doi.org/10.1007/s12414-018-0303-9

Andere artikelen Uitgave 3-4/2018

Bijblijven 3-4/2018 Naar de uitgave

OriginalPaper

Krachtige basiszorg