TODO: Skip to main content
Top

2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

16. Persoonlijkheidsdiagnostiek en traumagerelateerde stress

Auteur : Prof. dr. mr. Elisa van Ee

Gepubliceerd in: Praktijkboek persoonlijkheidsdiagnostiek

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Er is veel discussie rond de overlap en verschillen in de classificaties posttraumatische stressstoornis (PTSS), complexe-PTSS (CPTSS) en borderline-persoonlijkheidsstoornis (BPS). Dergelijke discussies hebben weliswaar geleid tot aanpassingen in de DSM-5 en ICD-11, maar de nog altijd bestaande onduidelijkheden hieromtrent leiden in de klinische praktijk tot onwenselijke verschillen in benadering. De persoonlijke visie van de clinicus beïnvloedt de keuze van instrumenten die worden ingezet, op welke wijze wordt gerapporteerd en welke behandeling wordt geïndiceerd. Evident is dat de gevolgen van psychotrauma verder reiken dan de symptomen waaruit de classificatie PTSS is opgebouwd. Onafhankelijk van de door de clinicus gehanteerde visie op aan trauma gerelateerde problematiek kunnen relevante symptoomdomeinen vanuit een transdiagnostisch perspectief in kaart worden gebracht. Gezien de complexiteit van symptomen gerapporteerd bij CPTSS, die aanvullend zijn op PTSS en moeilijk te onderscheiden van BPS, is het van belang om klinische diagnostiek te ondersteunen met bij voorkeur semigestructureerde interviews. Differentiële diagnostiek met betrekking tot persoonlijkheidspathologie is lastig, maar noodzakelijk omdat de focus van de behandeling, tenminste deels, anders is. Alleen dan is een afgestemde behandeling van trauma(gerelateerde) symptomen en persoonlijkheidsproblematiek mogelijk.
Literatuur
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
Persoonlijkheidsdiagnostiek en traumagerelateerde stress
Auteur
Prof. dr. mr. Elisa van Ee
Copyright
2024
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2855-0_16