Skip to main content
Top

2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. Persoonlijk leiderschap

Auteurs : Jeroen Peters, Marlies van Bemmel

Gepubliceerd in: Leiderschapsontwikkeling van verpleegkundigen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Persoonlijke eigenschappen die bijdragen aan leiderschap hebben te maken met je inleven in de ander en goed begrip hebben van de situatie. Het is van belang dat je je inleeft in de cliënt en hem probeert te begrijpen. Daarvoor dien je zicht te hebben op je persoonlijke en professionele identiteit en op de wederzijdse beïnvloeding in de context, dus op wat de ander en/of de organisatie doet en hoe dit interacteert met jou als persoon en jouw professionele socialisatie. Met andere woorden: om de ander te begrijpen en hem in beweging te brengen, ben je zelf het instrument. Reflectie is een cruciaal hulpmiddel om persoonlijk leiderschap waar te maken binnen de professionele context. Reflectie is niet alleen nodig op individueel niveau, maar ook op teamniveau om te komen tot een gedragen visie (‘Waar staan we nu echt voor?’).
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
go back to reference Baart, A. (2004). Theorie van presentie. Boom Lemma. Baart, A. (2004). Theorie van presentie. Boom Lemma.
go back to reference Baart, A., & Grypdonck, M. (2008). Verpleegkundige presentie. Een zoektocht in dialoog naar de betekenis van presentie voor verpleegkundige zorg. Boom. Baart, A., & Grypdonck, M. (2008). Verpleegkundige presentie. Een zoektocht in dialoog naar de betekenis van presentie voor verpleegkundige zorg. Boom.
go back to reference Dorssen, P. (2022). Self-leadership in Healthcare: How healthcare workers can lead themselves to better work engagement, health, and performance (proefschrift Open Universiteit). Dorssen, P. (2022). Self-leadership in Healthcare: How healthcare workers can lead themselves to better work engagement, health, and performance (proefschrift Open Universiteit).
go back to reference Huber, M. (2014). Towards a new, dynamic concept of health. Its operationalisation and use in public health and healthcare, and in evaluating health effects of food (proefschrift Maastricht University). Huber, M. (2014). Towards a new, dynamic concept of health. Its operationalisation and use in public health and healthcare, and in evaluating health effects of food (proefschrift Maastricht University).
go back to reference Shaw, S. (2007). International council of nurses: Nursing leadership. Blackwell. Shaw, S. (2007). International council of nurses: Nursing leadership. Blackwell.
go back to reference Stewart, G. L., Courtright, S. H., & Manz, C. C. (2011). Self-leadership: A multilevel review. Journal of Management, 37(1), 185–222.CrossRef Stewart, G. L., Courtright, S. H., & Manz, C. C. (2011). Self-leadership: A multilevel review. Journal of Management, 37(1), 185–222.CrossRef
go back to reference Tasselli, S. (2015). Social networks and Inter-professional knowledge transfer: The case of healthcare professionals. Organization Studies, 36(7), 841–872.CrossRef Tasselli, S. (2015). Social networks and Inter-professional knowledge transfer: The case of healthcare professionals. Organization Studies, 36(7), 841–872.CrossRef
go back to reference Tongeren. (2022). Door te spreken ontdekken we dat we elkaar niet verstaan. Filosofie magazine, 3, 1 Tongeren. (2022). Door te spreken ontdekken we dat we elkaar niet verstaan. Filosofie magazine, 3, 1
go back to reference Van der Cingel, M., Cardiff, S. Niessen, T., Jukema, J., & Hout, A. van (2022). Moreel verpleegkundig leiderschap. Boom. Van der Cingel, M., Cardiff, S. Niessen, T., Jukema, J., & Hout, A. van (2022). Moreel verpleegkundig leiderschap. Boom.
go back to reference Veenbaas, W., Hjort, M., & Peerdman, B. (2019). Passe-partout: Vensters op leren. Phoenix Opleidingen. Veenbaas, W., Hjort, M., & Peerdman, B. (2019). Passe-partout: Vensters op leren. Phoenix Opleidingen.
go back to reference Vreugdenhil, J., Somra, S., Ket, H., Custers, E. J. F. M., Reinders, M.E., Dobber, J. & Kusurkar, R.A. (2023). Reasoning like a doctor or like a nurse? A systematic integrative review. Frontiers in Medicine, 3(10):1017783. doi: 10.3389/fmed.2023.1017783. Vreugdenhil, J., Somra, S., Ket, H., Custers, E. J. F. M., Reinders, M.E., Dobber, J. & Kusurkar, R.A. (2023). Reasoning like a doctor or like a nurse? A systematic integrative review. Frontiers in Medicine, 3(10):1017783. doi: 10.3389/fmed.2023.1017783.
go back to reference Wiss, E. (2023). Socrates op sneakers: Filosofische gids voor het stellen van goede vragen. Ambo Anthos. Wiss, E. (2023). Socrates op sneakers: Filosofische gids voor het stellen van goede vragen. Ambo Anthos.
Metagegevens
Titel
Persoonlijk leiderschap
Auteurs
Jeroen Peters
Marlies van Bemmel
Copyright
2024
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3016-4_3