Samenvatting
Dit hoofdstuk verkent de factor arbeid (personeel) als input van de organisatie. De organisatie als rechtspersoon is werkgever van de medewerkers. Vraag en aanbod moeten bij elkaar passen. De weg naar het medewerkerschap loopt via een sollicitatie (brief – cv – gesprek). Daarbij is – naast opleiding en ervaring – motivatie belangrijk. Verschillende theorieën over arbeidsmotivatie en arbeidssatisfactie worden in dit hoofdstuk besproken. Begeleiding helpt om ingewerkt te raken in de organisatie. Omdat medewerkers elkaar nodig hebben in de organisatie worden de voorwaarden voor goede samenwerking en teamvorming geanalyseerd. Werk is in belangrijke mate teamwork. Belangrijke factoren zijn hierbij: persoonlijkheid en professionaliteit, om ontwrichtende conflicten te voorkomen. Een goed team kan in belangrijke mate zelfstandig functioneren en in bepaalde situaties als ‘zelfsturend team’ werken. Dit hoofdstuk leert je dus hoe medewerkers van een organisatie hun plek vinden binnen de organisatie om in goede samenwerking met collega’s een effectief team te vormen.