Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-09-2015 | Uitgave 3/2015

Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment 3/2015

Personality Measured in Elementary School Predicts Middle School Addictive Behavior Involvement

Tijdschrift:
Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment > Uitgave 3/2015
Auteurs:
Leila Guller, Tamika C. B. Zapolski, Gregory T. Smith

Abstract

Middle school addictive behavior involvement is highly predictive of future dysfunction. We tested whether a set of high-risk personality traits, measured in elementary school, predicted drinking, smoking, and binge eating in middle school. We studied 1,906 children in two waves: Wave 1 was the last year of elementary school and wave 2 was the first year of middle school in the participating schools. In a design controlling for sex, pubertal status, prior engagement in addictive behaviors, and other high-risk personality traits, we found that (a) fifth grade urgency, the tendency to act rashly when emotional, predicted drinking, smoking, and binge eating during sixth grade; and (b) fifth grade low conscientiousness, which reflects a failure to plan ahead or persevere on tasks, predicted drinking and smoking during sixth grade. It appears that high-risk middle school addictive behavior can itself be predicted from individual differences present in elementary school. Implications for future research and prevention are discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2015

Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment 3/2015 Naar de uitgave