Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

02-11-2019 | Empirical Research | Uitgave 1/2020

Journal of Youth and Adolescence 1/2020

Perceptions of Dishonesty: Understanding Parents’ Reports of and Influence on Children and Adolescents’ Lie-Telling

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 1/2020
Auteurs:
Victoria W. Dykstra, Teena Willoughby, Angela D. Evans
Belangrijke opmerkingen
Publisher’s note Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Previous studies suggest parents lack knowledge regarding child and adolescent lie-telling; however, no study to date has examined children’s and parents’ reports of lying within parent–child dyads. The current study examined parents’ knowledge of and influence on children’s and adolescents’ lie-telling. Parent–child dyads (N= 351) completed self-report surveys. Children (8–14 years, 52.3% children female) reported on prosocial and antisocial lie-telling. Parents (Mage = 41.68, 89.5% parents female) reported on their child’s lie-telling, as well as their own honesty-targeted parenting strategies and modeling of dishonest behaviors. Parents’ reports were unrelated to children’s and adolescents’ reports of prosocial and antisocial lie-telling. Additionally, parents’ honesty-targeted parenting strategies and modeling of dishonesty did not predict children’s lie-telling. Parents’ behaviors predicted their reports of children’s lie-telling, suggesting parents’ behaviors bias their reports. Parents’ biased perception of adolescents lie-telling may have negative implications for parent–child relationships.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2020

Journal of Youth and Adolescence 1/2020 Naar de uitgave