Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-02-2014 | Original Article | Uitgave 1/2014

Cognitive Therapy and Research 1/2014

Perceived Psychological Control and Anxiety in Early Adolescents: The Mediating Role of Attributional Style

Tijdschrift:
Cognitive Therapy and Research > Uitgave 1/2014
Auteurs:
Jessica L. Schleider, Clorinda E. Vélez, Elizabeth D. Krause, Jane Gillham

Abstract

Research indicates that perceived parental control is a risk factor for anxiety in youth, but mechanisms underlying this connection remain under-examined. This study examined whether hopeless attributional style mediates this relationship, as well as whether this relationship is moderated by gender, in early adolescents (N = 116, ages 10–14). We assessed two hypotheses: (1) that hopeless attributional style would mediate the relationship between perceived maternal psychological control and anxiety symptoms across 1 year, and (2) that this pathway would be stronger for girls than for boys. This study used a three-wave, prospective longitudinal design. Hopelessness was a significant mediator; early adolescents who perceived high rates of maternal psychological control tended to develop a more hopeless attributional style, which in turn predicted increases in anxiety. This effect was not moderated by gender. We discuss implications for treating and preventing anxiety in youth, specifically the need for interventions to address children’s hopeless attributions and perceptions of parents’ behaviors.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2014

Cognitive Therapy and Research 1/2014 Naar de uitgave