Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-02-2019 | Uitgave 8/2019

Journal of Abnormal Child Psychology 8/2019

Peer Victimization and Selective Attention in Adolescence: Evidence from a Monozygotic Twin Difference Design

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 8/2019
Auteurs:
Ian C. Carroll, Elizabeth M. Planalp, Carol A. Van Hulle, H. Hill Goldsmith
Belangrijke opmerkingen

Publisher’s Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Peer victimization impacts 13% of adolescents worldwide (Currie et al. 2012). Despite its prevalence and associated adverse outcomes, global cognitive processes that could be affected by peer victimization have not been thoroughly investigated. Using a monozygotic (MZ) twin difference design that rigorously controls for the influence of genetic and familial level confounders, we examined the relation between peer victimization exposure and selective attention processes during an affective go/no go task. Twins who experienced more severe peer victimization were biased towards detecting goal relevant stimuli during the task. Our findings suggest an environmentally salient relation between peer victimization and goal oriented selective attention. Future work should investigate how this process might serve to enhance or buffer risk of peer victimization exposure for developing later adverse outcomes.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 8/2019

Journal of Abnormal Child Psychology 8/2019 Naar de uitgave