Skip to main content
Top

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Pedagogische aspecten van taalontwikkelingsstoornissen

maart 1999

Auteurs : Dr. H.F.M. Peters, Prof. Dr. R. Bastiaanse, Prof. Dr. J. Van Borsel, Dr. K. Jansonius-Schultheiss, Prof. Dr. P.H.O. Dejonckere, Drs. Sj. Van der Meulen, B.J.E. Mondelaers

Gepubliceerd in: Taalontwikkelingsstoornissen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Taalgebruik en opvoeding hebben veel met elkaar te maken. In de literatuur over de theoretische pedagogiek, wat in de huidige tijd ‘oude’ literatuur wordt genoemd, wordt er vrij algemeen van uitgegaan dat het gesprek tussen opvoeder en opvoedeling in de opvoeding een belangrijke rol speelt. Dit gesprek bewerkstelligt de pedagogische ontmoeting tussen opvoeder en opvoedeling, waardoor opvoeding mogelijk wordt.
Literatuur
go back to reference Achenbach, T.M. (1991). Manual for the Child Behaviour Checklist 4–18 and 1991 Profiles. Burlington: University of Vermont Department of Psychiatry. Achenbach, T.M. (1991). Manual for the Child Behaviour Checklist 4–18 and 1991 Profiles. Burlington: University of Vermont Department of Psychiatry.
go back to reference Achenbach, T.M. (1993). How to use syndromes and profile types derivated from the cbcl, tff and ysr. Burlington: University of Vermont Department of Psychiatry. Achenbach, T.M. (1993). How to use syndromes and profile types derivated from the cbcl, tff and ysr. Burlington: University of Vermont Department of Psychiatry.
go back to reference Baker, L., Cantwell, D.P. (1987). A prospective psychiatric follow–up of children with speech/language disorders. J. Am. Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 26, 546–553. Baker, L., Cantwell, D.P. (1987). A prospective psychiatric follow–up of children with speech/language disorders. J. Am. Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 26, 546–553.
go back to reference Beitchman, J.H., Hood, J., Rochon, J., Peterson, M. (1989). Empirical classification of speech/language impairement in children ii. Behavioral characterisctics. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 28 (1), 118–123. Beitchman, J.H., Hood, J., Rochon, J., Peterson, M. (1989). Empirical classification of speech/language impairement in children ii. Behavioral characterisctics. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 28 (1), 118–123.
go back to reference Beitchman, J.H., Nair, R., Clegg, M., Patel, P.G., Ferguson, B, Pressman, E., Smith, A. (1986). Prevalence of speech and language disorders in 5–year–old kindergarten children in the Ottawa–Carleton region. J Speech Hear Disord, 51, 98–110. Beitchman, J.H., Nair, R., Clegg, M., Patel, P.G., Ferguson, B, Pressman, E., Smith, A. (1986). Prevalence of speech and language disorders in 5–year–old kindergarten children in the Ottawa–Carleton region. J Speech Hear Disord, 51, 98–110.
go back to reference Benasich, A.A., Curtiss, S., Tallal, P. (1993). Language, learning and behavioral disturbances in childhood: a longitudinal perspective. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 32 (3), 585–594. Benasich, A.A., Curtiss, S., Tallal, P. (1993). Language, learning and behavioral disturbances in childhood: a longitudinal perspective. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 32 (3), 585–594.
go back to reference Bollnow, O.F. (1966/1979). Sprache und Erziehung. Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer. Bollnow, O.F. (1966/1979). Sprache und Erziehung. Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer.
go back to reference Bryan, T, Pearl, R., Donahue, M. (1983). Exceptional education. Quarterly, 4(1), 1–21. Bryan, T, Pearl, R., Donahue, M. (1983). Exceptional education. Quarterly, 4(1), 1–21.
go back to reference Cantwell, D.P., Baker, L. (1987). Prevalence and type of psychiatric disorders in three speech and language groups. Journal of Communication Disorder, 20, 151–160. Cantwell, D.P., Baker, L. (1987). Prevalence and type of psychiatric disorders in three speech and language groups. Journal of Communication Disorder, 20, 151–160.
go back to reference Coleman, D. (1997). Emotionele intelligentie. Amsterdam: Contact. Coleman, D. (1997). Emotionele intelligentie. Amsterdam: Contact.
go back to reference Cook, J., Urwin, S., Kelly, K. (1989). Preschool language intervention, a follow–up of some within group differences. Child care health and development, 15, 381–400. Cook, J., Urwin, S., Kelly, K. (1989). Preschool language intervention, a follow–up of some within group differences. Child care health and development, 15, 381–400.
go back to reference Dietvorst, C., Velthoven, R. van (1997). Begeleiden van ontwikkeling. Alphen aan den Rijn: Samsom, Tjeenk Willink. Dietvorst, C., Velthoven, R. van (1997). Begeleiden van ontwikkeling. Alphen aan den Rijn: Samsom, Tjeenk Willink.
go back to reference Dijk, J.J. van (1982). Proeve van een anthropologie van het dove kind. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 6, 289–300. Dijk, J.J. van (1982). Proeve van een anthropologie van het dove kind. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 6, 289–300.
go back to reference Eldik, M.C.M. van, Schlichting, J.E.P.T, Spelberg, H.C., Meulen, B.F. van der, Meulen, Sj. van der (1997). Reynell Test voor Taalbegrip. Nijmegen: Berkhout. Eldik, M.C.M. van, Schlichting, J.E.P.T, Spelberg, H.C., Meulen, B.F. van der, Meulen, Sj. van der (1997). Reynell Test voor Taalbegrip. Nijmegen: Berkhout.
go back to reference Eleveld, J., Nakken, H., Goorhuis–Brouwer, S.M. (1994). Taal en sociale problemen, Onderzoek naar sociaal–emotionele problemen bij specifiek taalgestoorde kinderen. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 33, 550–556. Eleveld, J., Nakken, H., Goorhuis–Brouwer, S.M. (1994). Taal en sociale problemen, Onderzoek naar sociaal–emotionele problemen bij specifiek taalgestoorde kinderen. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 33, 550–556.
go back to reference Frijda, N.H. (1993). De emoties. Een overzicht van onderzoek en theorie. Amsterdam: Bert Bakker. Frijda, N.H. (1993). De emoties. Een overzicht van onderzoek en theorie. Amsterdam: Bert Bakker.
go back to reference Gesell, A. (1950, 1971). The first five years of life. London: Butter & Tanner. Gesell, A. (1950, 1971). The first five years of life. London: Butter & Tanner.
go back to reference Goorhuis–Brouwer, S.M. (1985). Minimum spreeknormen, praktische diagnostiek. Tijdschrift voor Logopedie en Foniatrie, 57, 62–63. Goorhuis–Brouwer, S.M. (1985). Minimum spreeknormen, praktische diagnostiek. Tijdschrift voor Logopedie en Foniatrie, 57, 62–63.
go back to reference Goorhuis–Brouwer, S.M. (1988). Gesprekspartners? Taalontwikkelingsstoornissen als pedagogisch probleem, een verkenning. Utrecht: Elsevier/de Tijdstroom. Goorhuis–Brouwer, S.M. (1988). Gesprekspartners? Taalontwikkelingsstoornissen als pedagogisch probleem, een verkenning. Utrecht: Elsevier/de Tijdstroom.
go back to reference Goorhuis–Brouwer, S.M., Nakken, H., Berg, H. van der (1996). De relatie tussen specifieke taalstoornissen, gedrag van het kind en beleving van de ouders. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 35, 352–360. Goorhuis–Brouwer, S.M., Nakken, H., Berg, H. van der (1996). De relatie tussen specifieke taalstoornissen, gedrag van het kind en beleving van de ouders. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 35, 352–360.
go back to reference Goorhuis–Brouwer, S.M., Coster, F.W., Nakken, H. (1997). Ernstige spraak– en taalmoeilijkheden en gedragsproblemen. Van horen zeggen, 37, 9–15. Goorhuis–Brouwer, S.M., Coster, F.W., Nakken, H. (1997). Ernstige spraak– en taalmoeilijkheden en gedragsproblemen. Van horen zeggen, 37, 9–15.
go back to reference Imelman, J.D. (1982). Inleiding in de pedagogiek. Over werkelijkheid, taal en wetenschap van de opvoeding. Groningen: Wolters–Noordhoff. Imelman, J.D. (1982). Inleiding in de pedagogiek. Over werkelijkheid, taal en wetenschap van de opvoeding. Groningen: Wolters–Noordhoff.
go back to reference Kohnstamm, Ph. (1928/1967). Persoonlijkheid in wording. Haarlem, Tjeenk Willink. Kohnstamm, Ph. (1928/1967). Persoonlijkheid in wording. Haarlem, Tjeenk Willink.
go back to reference Kohnstamm, R. (1993). Kleine ontwikkelingspsychologie. Deventer: Van Loghum Slaterus. Kohnstamm, R. (1993). Kleine ontwikkelingspsychologie. Deventer: Van Loghum Slaterus.
go back to reference Kwant, R.C. (1963). Fenomenologie van de taal. Utrecht: Aula. Kwant, R.C. (1963). Fenomenologie van de taal. Utrecht: Aula.
go back to reference Langeveld, M.J. (1969). Beknopte theoretische pedagogiek. Groningen: Wolters–Noordhoff. Langeveld, M.J. (1969). Beknopte theoretische pedagogiek. Groningen: Wolters–Noordhoff.
go back to reference Lerner, J. (1984). Learning disabilities; theories, diagnoses and teaching strategies. Boston: Houghton Mifflin. Lerner, J. (1984). Learning disabilities; theories, diagnoses and teaching strategies. Boston: Houghton Mifflin.
go back to reference Litt, Th. (1927/1965). Führen oder Wachsenlassen. Stuttgart: Ernst Klettverlag. Litt, Th. (1927/1965). Führen oder Wachsenlassen. Stuttgart: Ernst Klettverlag.
go back to reference Perquin, N. (1969). Pedagogiek. Roermond: J.J. Romen. Perquin, N. (1969). Pedagogiek. Roermond: J.J. Romen.
go back to reference Ridder–Sluiter, J.G. de (1990). vto–taalsignaleringsinstrument 0–3 jaar. Lisse: Swets en Zeitlinger. Ridder–Sluiter, J.G. de (1990). vto–taalsignaleringsinstrument 0–3 jaar. Lisse: Swets en Zeitlinger.
go back to reference Rutter, M., Mawhood, I. (1991). The long–term psychological sequelae of specific developmental disorders of speech and language. In Rutter, M., Casaer, P. Biological Risk factors in childhood Psychopathology. Cambridge: Cambridge University Press. Rutter, M., Mawhood, I. (1991). The long–term psychological sequelae of specific developmental disorders of speech and language. In Rutter, M., Casaer, P. Biological Risk factors in childhood Psychopathology. Cambridge: Cambridge University Press.
go back to reference Rutter, M., Mawhood, L., Howlin, P. (1992). Language delay and social development. In Fletcher, P. & Hall, D. Specific speech and language disorders in children. London, Whurr Publishers. Rutter, M., Mawhood, L., Howlin, P. (1992). Language delay and social development. In Fletcher, P. & Hall, D. Specific speech and language disorders in children. London, Whurr Publishers.
go back to reference Schaffer, H.R. (1977). Mothering. The developing child. Cambridge: Harvard University Press. Schaffer, H.R. (1977). Mothering. The developing child. Cambridge: Harvard University Press.
go back to reference Schaffer, H.R. (1978). De sociale groei van het kind. Nijkerk: Callenbach. Schaffer, H.R. (1978). De sociale groei van het kind. Nijkerk: Callenbach.
go back to reference Schlichting, J.E.T.P., Eldik, M.C.M. van, Spelberg. H.C., Meulen, Sj. van der, Meulen, B.F. van der (1995). Schlichting Test voor Taalproductie. Nijmegen: Berkhout. Schlichting, J.E.T.P., Eldik, M.C.M. van, Spelberg. H.C., Meulen, Sj. van der, Meulen, B.F. van der (1995). Schlichting Test voor Taalproductie. Nijmegen: Berkhout.
go back to reference Silva, P.A., Williams, S., McGee, R. (1987). A longitudinal study of children with developmental language delay at age three: later intelligence, reading and behaviour problems. Developmental Medicine and Child Neurology, 27, 630–640. Silva, P.A., Williams, S., McGee, R. (1987). A longitudinal study of children with developmental language delay at age three: later intelligence, reading and behaviour problems. Developmental Medicine and Child Neurology, 27, 630–640.
go back to reference Snijders, Jth., Tellegen, P.J., Winkel, M., Laros, J., Wijnberg–Williams, B.J. (1993). Snijders Oomen niet–verbale intelligentie test. son–r 2; 6–7. Groningen: Wolters–Noordhoff. Snijders, Jth., Tellegen, P.J., Winkel, M., Laros, J., Wijnberg–Williams, B.J. (1993). Snijders Oomen niet–verbale intelligentie test. son–r 2; 6–7. Groningen: Wolters–Noordhoff.
go back to reference Spiecker, B. (1982). De pedagogische relatie. In Spiecker, B., Levering, B., Beekman, A.J. Theoretische pedagogiek. Meppel: Boom. Spiecker, B. (1982). De pedagogische relatie. In Spiecker, B., Levering, B., Beekman, A.J. Theoretische pedagogiek. Meppel: Boom.
go back to reference Stevenson, J. (1996). Developmental changes in the mechanism linking language disabilities and behavior disorders. In Beitchman, J.H., Cohen, N.J., Konstantareas, M.M., Tannock, R. Language, learning and behavior disorders. Developmental, biological and clinical perspectives. Cambridge: Cambridge University Press. Stevenson, J. (1996). Developmental changes in the mechanism linking language disabilities and behavior disorders. In Beitchman, J.H., Cohen, N.J., Konstantareas, M.M., Tannock, R. Language, learning and behavior disorders. Developmental, biological and clinical perspectives. Cambridge: Cambridge University Press.
go back to reference Strasser, S. (1970). Opvoedingswetenschap en opvoedingswijsheid. 's–Hertogenbosch: Malmberg. Strasser, S. (1970). Opvoedingswetenschap en opvoedingswijsheid. 's–Hertogenbosch: Malmberg.
go back to reference Tallal, P., Dukette, D, Curtiss, S. (1989). Behavioral/emotional profiles of preschool language–impaired children. Development and Psychopathology, 1, 51–67. Tallal, P., Dukette, D, Curtiss, S. (1989). Behavioral/emotional profiles of preschool language–impaired children. Development and Psychopathology, 1, 51–67.
go back to reference Wiechen, J.W. van (1981/1988). Ontwikkelingsonderzoek op het consultatiebureau. Werkboek bij het herziene Van Wiechenschema. Utrecht: Landelijke Vereniging Thuiszorg. Wiechen, J.W. van (1981/1988). Ontwikkelingsonderzoek op het consultatiebureau. Werkboek bij het herziene Van Wiechenschema. Utrecht: Landelijke Vereniging Thuiszorg.
Metagegevens
Titel
Pedagogische aspecten van taalontwikkelingsstoornissen
Auteurs
Dr. H.F.M. Peters
Prof. Dr. R. Bastiaanse
Prof. Dr. J. Van Borsel
Dr. K. Jansonius-Schultheiss
Prof. Dr. P.H.O. Dejonckere
Drs. Sj. Van der Meulen
B.J.E. Mondelaers
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0796-8_4