Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-05-2007 | Original Paper | Uitgave 5/2007

Journal of Autism and Developmental Disorders 5/2007

Patterns of Nonverbal Cognitive Functioning in Young Children with Autism Spectrum Disorders

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 5/2007
Auteurs:
Emily S. Kuschner, Loisa Bennetto, Kelley Yost

Abstract

Previous research demonstrates an uneven pattern of cognitive abilities in children with autism spectrum disorders (ASDs). This study examined whether this uneven pattern exists within the nonverbal domain in young children. We hypothesized relative strengths in perceptual abilities and weaknesses in nonverbal conceptual abilities in preschoolers with ASDs compared to groups with non-autism developmental delays and typical development. Profiles were examined using the Leiter International Performance Scale-Revised. The ASD group displayed clear relative strengths in visuospatial disembedding and detail-focused processing, with relative weaknesses in abstraction and concept formation. This contrasted with patterns of roughly equivalent abilities in both comparison groups. These findings have implications for subsequent development and may represent key features of the cognitive profile of autism.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2007

Journal of Autism and Developmental Disorders 5/2007 Naar de uitgave

Announcements

Announcements